Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - Securitas i Stockholm, duplex/simplex?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Securitas i Stockholm, duplex/simplex?

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DoggerDigg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Securitas i Stockholm, duplex/simplex?
    Posted: 01-Januari-2011 at 12:08
Från den eminenta frekvenslista.com hittade jag detta för Securitas i Stockholm; är det någon som vet om det är simplex eller duplex och isf vad de andra frekvenserna är?

422.26875 Securitas Söder
422.29375 Securitas Norrort
422.34375 Securitas City
422.36875 Securitas Norr

Är detta senaste info eller finns det fler kanaler?

Jättesnällt om du kan hjälpa mig
Back to Top
signalspan View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote signalspan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Januari-2011 at 13:29

kolla PTS, frekvensplan 2010: http://www.pts.se/sv/Dokument/Foreskrifter/Spektrum/PTSFS-20102---PTS-almanna-rad-om-den-svenska-frekvensplanen/

där kan du se om det är simplex / duplex.

dom SEC-frekvenserna ovan är väl dom som tidigare var 425/426 ?

dom var väl duplex ?

men det är väl bara att lyssna, om du hör alla bilar lika starkt så är det väl duplex ?

En RIKTIGT bra Web-sida i kampen mot "MYCKET EMAIL":   AuditMyPC.com
Back to Top
DoggerDigg View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DoggerDigg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Januari-2011 at 14:41
Tack "signalspan", det var ett bra tips. Men i frekvensplanen hittar man endast att 420-430MHz har ett duplex-band på 410-420MHz. Kan man var säker på att det är 10MHz kanalavstånd, kan det inte vara 8MHz, eller 5MHz eller godtyckliga kanalavstånd i Duplex?

Kan du utveckla hur man skulle lyssna på bilarna, allt jag hör är "basen"...
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Januari-2011 at 15:27

Det är duplex och bilarna sänder 10Mhz lägre.

Ibland är det medhörning när ett larm ska hanteras och det är gruppanrop. Är det enbart prat med en väktare så brukar det inte kopplas in medhörning från bilen.

Jag har inte hört några fler kanaler än dessa 4.

/DD

Back to Top
aor5000 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aor5000 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Januari-2011 at 15:54

421.84375 Securitas butiksbevakning finns också. Kallas Citygruppen på radion. Det är den kanalen som låg på 426.325 tidigare.

/H

Back to Top
DoggerDigg View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DoggerDigg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Januari-2011 at 20:46
Tack Doktorn, då har jag full koll

Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

Det är duplex och bilarna sänder 10Mhz lägre.

Back to Top
signalspan View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote signalspan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Januari-2011 at 23:56
Originally posted by DoggerDigg DoggerDigg wrote:

Tack "signalspan", det var ett bra tips. Men i frekvensplanen hittar man endast att 420-430MHz har ett duplex-band på 410-420MHz. Kan man var säker på att det är 10MHz kanalavstånd, kan det inte vara 8MHz, eller 5MHz eller godtyckliga kanalavstånd i Duplex?

Kan du utveckla hur man skulle lyssna på bilarna, allt jag hör är "basen"...

om du lyssnar på securitas på 170-bandet så hör du "all" trafik, även bärbara/mobila stationer på basens frekvens.

dom flesta repeatersystem fungerar så, så jag antog att det var likadant med ovan nämnda system.

jag bor i karlstad och det var länge sedan jag lyssnade på securitas på UHF i sthlm, men jag vill minnas att man tidigare hörde även bärbara/bilar på basfrekvensen.

men nu har du ju fått svar av doktorn hur det fungerar i en senare post....
En RIKTIGT bra Web-sida i kampen mot "MYCKET EMAIL":   AuditMyPC.com
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Januari-2011 at 22:40
Tack aor5000. Jag ska lägga in frekvensen i scanrarna.

Jag har inte sökt igenom banden på några månader så det borde vara nyligen dom bytte frekvens?

/DD
Back to Top
aor5000 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aor5000 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Januari-2011 at 23:00

Det är nog några månader sedan dom skiftade frekvens.

/H

Back to Top
rottweil View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rottweil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Januari-2011 at 16:26
Någon som vet om det "nya" digitala systemet?

Vad jag har förstått kommer det att köras på samma frekvenser och med samma burkar, med den skilnaden att man proggar om till digitalt för det nya systemet som har införts med övervakning av väktarna och den kommande pda:n

Tacksam för svar
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down