Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - SDR
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

SDR

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote sm78451 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SDR
    Posted: 31-Maj-2019 at 11:50
Hej! Hoppas alla mår bra! Jag har nyligen köpt en SDR för ca 100.kr. Som går emellan(ungefär) 25-1700.MHz. Jag tänkte bara kolla om ni har några tips eller annat som kan hjälpa mig när jag ska avkoda signaler och sådant. Tänkte börja med att avkoda POCSAG meddelanden i Jönköping (Nybörjar tips)

Ha en fortsatt trevlig dag!
73 De SM7-8451

Edited by sm78451 - 31-Maj-2019 at 12:54
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31-Maj-2019 at 15:49
Även jag har funderat hur detta går till, vore intressant att veta hur det görs, vilken frekvenser och vad för program som visar texten det är?

Vad är det man kan läsa av idag på dem?
Back to Top
sm78451 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote sm78451 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31-Maj-2019 at 16:00
Om du har en Android så sök på Data Interface och ladda ner, och trycker där det står "Discr" i appen och trycker sedan in 161.4375.MHz på radion och håller radion vid mikrofonen på mobilen får du upp meddelanden från räddningstjänsten.
det kan bl.a vara meddelande ifrån räddningstjänsetnen till personsökare. Vet dock inte om Uppsala har det. Ha en fortsatt trevlig eftermiddag!

Edited by sm78451 - 31-Maj-2019 at 16:03
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31-Maj-2019 at 16:06
Det var som fasen, tack för infon det ska jag prova, återkommer i ämnet.

Men killen från Jönköping startade tråden så jag ska inte stjäla den mer.

Edited by Agentumsilwer - 31-Maj-2019 at 16:06
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31-Maj-2019 at 17:42
Har en Baofeng som ja la in frekvensen på ställde androidplattan med programmet i det läge du sa mot micken

Det man hör är korta datorburst i bland 1 sekund ibland 3-4 kanske, de varierar i hur de låter.
Plattan säger typ xxxx No sync osv.

Är det här jag hör nåt som kan vara Prosag? Och kan verkligen det avkodas utan att bygga den där discriminatorgrejen.

Jag menar jag har skaplig volym på, men ljudet är kanske nåt annat?
Det händer ju inte alltid nåt det begriper jag, men kan detta vara rätt.

Jag bor 100m från en brandstation, så inte vet jag.

Edited by Agentumsilwer - 31-Maj-2019 at 17:44
Back to Top
sm78451 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote sm78451 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31-Maj-2019 at 18:00
Ja, det är POCSAG. Jag har fått det bekräftat ett fåtal gånger. Utlarmningar sker vid 12-tiden på dagen tror jag. Läste det här på forumet. Vet inte om det är sant
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31-Maj-2019 at 19:35
Antingen är micken i plattan för dålig eller så funkar det inte att överföra informatonen utan direktkoppling på nåt sätt.

Jag har provat alla möjliga volymer och visst den hör ju nåt men kan inte avkoda ljudet.

Mycket tveksam till att programmet fungerar utan discriminatorbygget.

OBS signalen är stark inget brus eller liknande.

Hålla på med gamla sökare och elände har aldrig intresserat mig, nåt sånt hör borde absolut fungera.

Tyvärr kan man ju inte koppla ihop radion med plattan direkt.

Nu rykte brandkåren ut med fö.

Nåja allt kan inte vara lätt, och utlarmningar bör ju ske när nåt har hänt och inte vid en bestämd tid.
Back to Top
nysse View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nysse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31-Maj-2019 at 20:32
Kan se ut så

POCSAG1200: Address: 1xxxxxx Function: 3 Alpha: Prio : 3<LF>A42Ö<LF>Räddning provlarm<LF>Vägbeskrivning : <LF>Knuten resurs : <LF>Position RT 90 :<NUL><NUL>

Det är ingen utryckning på provlarm.

Electronic S 250i
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31-Maj-2019 at 22:19
Ok för mig bara xxxx no sync; ch en massa siffror.

Ljudet är som ett gammalt modem, men tydligen kan jag inte avläsa det så lätt.
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-Juli-2019 at 19:43
SM 78451, testa pdw! Istället för att hålla på med att mobilen laddar ur och allt sådant. Installera Sdr#, virtual cable, Pdw. Här har du en länk till hur du gör!https://www.rtl-sdr.com/tag/pocsag/
Radio enheter: Rtl Sdr, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr radio
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down