Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - SDR Play RSP1A
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

SDR Play RSP1A

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 4 Wheel Drive Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SDR Play RSP1A
    Posted: 15-November-2019 at 19:50
Hej!
Jag har en SDR Play RSP1A + SDRuno som jag idag kör ihop med en dator med Win 7.
Finns det någon "färdig lösning" med en Raspberry Pi? Alltså mjukvara så RSP1A kan rulla med en Raspberry Pi och någon lämplig mjukvara? Man skulle slippa ha PC:n igång om det kunde rulla på en enklare dator?
CW THE NOBLE ART OF COMMUNICATION
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-November-2019 at 22:35
Jo i vissa fall önskade man att ett simpelt litet alternativ fanns för sånt.

Här vill man väl iofs se spektrum och vattenfallet.

Jäkligt liten laptip skulle jag vilja ha eller Android möjligheter för stuckorna

Inser iofs att det väl går åt en del processorkraft att driva det hela, det saknar ju stickan.
Jag har inte två laptops ens, därför kör jag bara svannern det är så mycket bekvömare.

Men vissa saker kan den ju inte, vi har tex Tetra okrypterat specuellt.
Och spectrumet, vem vill inte ha de att glo på?

Tyvärr har man då nästan bygt en mottagare av typ Icom eller liknande förutom filter vilket dock lätt borde gå att få då ee inte är fysiska, sp VFO ratten saknas.

Och de är ju svindyra.

Edited by Agentumsilwer - 15-November-2019 at 22:41
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-November-2019 at 10:01
Visst det går ju om du har en Pi4 med fläkt på,det är lite meckande för att få allt att lira. Jag skulle rekomendera att driva Raspberryn med ett enkelt labbaggregat för dom där små switchade laddarna fullkomligen öser ut störningar.
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-November-2019 at 11:09
På kortvåg och dyligt stör de flesta aggregat som är switchade, de brukar ha en ratt för att justera bort det, men det bästa är ju ett linjärt agg, och så här litet bör det ju gå att få tag på.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-November-2019 at 11:53
Det är bara att googla fram det. Koppla till en liten hdmi skärm och mus till en RaspberryPi3.

https://www.youtube.com/watch?v=WvcbnoaYnL8

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-November-2019 at 13:07
Jag har aldrig satt mig in i de där, så jag inget om dem eller hur de fungerar ens.

Det har aldrig kommit upp att man skulle ha nåt sånt, men det beror ju på pris med för allt.

Jag tänkte köpa den där kinesstickan du visade iaf, är inte så impad av RTL SDR v.3 tyvärr.
Den ligger bara ch samlar damm.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-November-2019 at 14:00
En RaspberryPi kostar bara 400-500kr och oftast är det bara att lägga en färdig fil på ett minneskort så kör den igång.
Den har nätverksuttag och WiFi och en massa USB och en hdmi till en datorskärm.
Det går alltid att googla fram svar om man behöver göra något själv.

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-November-2019 at 17:37
Jo men man blir allt dummare med nya grejor, men visst i värsta fall frågar jag.

Men än är det lungt.
Back to Top
4 Wheel Drive View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 4 Wheel Drive Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-November-2019 at 20:13
Ok tack för svar/info DD. Jag får Googla lite och kolla in länken du skickat. Det gäller ju bara att få tag på en färdig fil (enklast) till Raspberry Pi som jag har liggande. Smidigt om man kunde få till det.
CW THE NOBLE ART OF COMMUNICATION
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-November-2019 at 20:55
Kanske skaffa en trafo som har rätt spänning och volt till en laptop? Det kan fungera. Eller bara köra på batterikraft och ladda laptopen när man ej kör.
Rtl Sdr V3, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr radio, Zodiac P 7000, Lafayette DC 24, Baofeng Uv 5r

Antenner
Rtl Sdr Dipol, Horisontellt 1/4 våg PR Dipol. (Används till min PL 660 Också på HF.)
SM6-8481
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down