Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Köpråd
  New Posts New Posts RSS Feed - SDR mottagare
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

SDR mottagare

Post Reply Post Reply
Author
Medlem
Medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote haggus3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SDR mottagare
    Posted: 29-April-2013 at 21:45
Hej jag har funderat på att köpa en Sdr mottagare. Så jag undrar om någon här på forumet har erfarenhet av någon bra sådan? Alla tips mottages tacksamt. 73
Ericsson c602
Ericsson c702 (scanner)
Ericsson c702
Ericsson c704
Ericsson p405
Ericsson p502 (orange)
Ericsson p505
Ericsson c52
Ericsson c54
Ericsson c55
Stp 8000
Swissphone De925

Back to Top
feffe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote feffe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Augusti-2014 at 09:40
Köp valfri RTL2832U + R820T USB dongel på ebay/aliexpress för mellan 50-100kr. Funkar riktigt bra i förhållande till priset.
Idag är det i det billiga segmentet bara R820T mottagare som gäller.
Har tidigare funnits mottagare med tex E4000 tuner men dom tillverkas ej längre.

Tex: http://www.ebay.com/itm/ROHS-Digital-USB-TV-Stick-FM-DAB-DVB-T-RTL2832U-R820T-Support-SDR-Tuner-Receiver-/141310850973?pt=US_Video_Capture_TV_Tuner_Cards&hash=item20e6c8779d

Vill du ha mer proffs SDR så är nog Funcube att rekommendera. Ej provat dock.
UBC3500XLT + W-881 | 780XLT + ProScan | Baofeng UV-5R | i-77 Freq Counter | 2x Cobra MT 925 Pro
Back to Top
Christoffer View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christoffer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Augusti-2014 at 20:01
Tråden skapades för över ett år sedan så vet inte om det är aktuellt fortfarande men vi kan ju alltid tipsa framtida besökare som hittar till tråden.

Själv har jag precis beställt en RTL2832U+R820T dongle från Ebay som feffe föreslår, får se hur bra den fungerar när jag väl får den. Sedan är det ju alltid en chansning om man får med antenn och dylikt men men...återkommer när jag väl har fått mitt paket, någon gång i slutet av augusti.

Annars har jag även fått upp ögonen för "HackRF one" som skickas till Kickstarter köpare nu i veckan och bör vara uppe för försäljning någon gång i höst. https://greatscottgadgets.com/hackrf/
Back to Top
feffe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote feffe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Augusti-2014 at 21:18
Originally posted by Christoffer Christoffer wrote:

Tråden skapades för över ett år sedan så vet inte om det är aktuellt fortfarande men vi kan ju alltid tipsa framtida besökare som hittar till tråden.

Själv har jag precis beställt en RTL2832U+R820T dongle från Ebay som feffe föreslår, får se hur bra den fungerar när jag väl får den. Sedan är det ju alltid en chansning om man får med antenn och dylikt men men...återkommer när jag väl har fått mitt paket, någon gång i slutet av augusti.

Annars har jag även fått upp ögonen för "HackRF one" som skickas till Kickstarter köpare nu i veckan och bör vara uppe för försäljning någon gång i höst. https://greatscottgadgets.com/hackrf/

Tycker det är väldigt lite information på forumet om billiga SDR mottagare med tanke på hur sjukt stort det är. Så desto mer information desto bättre :)

HackRF är onekligen intressant. Jag efterfrågar även om någon testat Funcube. Om den är värd pengarna?

Mina personliga erfarenheter av RTL2832U+R820T är mestadels bra. Det enda irritationsproblemet jag har är att starka signaler generarar eko/spegelsignaler. Tex rundradio går in lite här å var. Även POCSAG.
Annars är känsligheten grymt imponerande! Jag jämför med min Uniden 780XLT.

Om du ska köra dongeln lokalt så rekommenderar jag: http://sdrsharp.com

Finns massvis med plugins.

Ska du köra remote i lanet eller över internet så är det: http://v2.sdrspace.com/ som gäller.

Den med följande antennen är helt värdelös. Funkar typ bara för att ta emot POCSAG och ADB-S. Den har ganska rätt längd för 1090MHz.

Ett tips är att beställa MCX till IEC adapter så du kan använda vanliga tv antennkontakten för hemmagjorda antenner osv. Dom är jättedyra    
http://www.ebay.com/itm/IEC-DVB-T-TV-PAL-female-jack-to-MCX-male-plug-RF-adapter-connector-/220952686168?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3371ce6e58

Sen köper du Televes kontakter på Kjell & CO. Grymt bra!
Det ska vara Hane kontakt på kabeln till antennen.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenner-tillbehor/kontakter/antennkontakter-tv-radio/televes-antennkontakt-tv-hane-p39409

Värt att notera är att Raspberry Pi har fullt stöd för RTL2832U.
Det funkar helt ok. Inte jättestabilt. Max 1 dongel klarar den. Helst på USB hubb med extern ström. Fast den går stabilt med en iPad laddare på 2.4A utan hub.

Guide här: http://zr6aic.blogspot.se/2013/02/setting-up-my-raspberry-pi-as-sdr-server.html

Guide för POCSAG @ Raspberry:
http://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=45142

Edited by feffe - 05-Augusti-2014 at 21:22
UBC3500XLT + W-881 | 780XLT + ProScan | Baofeng UV-5R | i-77 Freq Counter | 2x Cobra MT 925 Pro
Back to Top
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christoffer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Augusti-2014 at 07:01
Tack för tipsen feffe, får undersöka det där med antenner sedan när jag har någon hårdvara att testa med...bara antenner är ju en hel vetenskap i sig. Mitt stora problem jag inte riktigt har hittat en lösning på än är hur jag ska få in antennkabeln till datorn från balkongen. När jag bodde uppe i Luleå så hade vi fina stora ventilationshål som var bra för kablage men inte för att hålla värmen ;)

Jag kör primärt xubuntu och har siktet inställt på GNU Radio med diverse tillhörande program. Ska testa mig runt och se vilka som faller mig i smaken. Gqrx verkar intressant idagsläget som GUI om inte GNU Radio Companion faller mig i smaken.

http://gnuradio.org/redmine/projects/gnuradio/wiki/GNURadioCompanion
http://gqrx.dk/
Back to Top
feffe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote feffe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Augusti-2014 at 20:34

Du kan ju börja med en dipol på fönstret. Bättre än stock antennen iaf :)

GNU radio är intressant. Jag kör inte X miljö på några av mina burkar men men kanske skulle prova. Har GNU en egen drivrutin eller får du köra mot rtl_sdr (rtl_tcp) i det?

Edited by feffe - 06-Augusti-2014 at 20:35
Back to Top
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christoffer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Augusti-2014 at 04:59
Vet faktiskt inte angående drivrutinen men skulle tippa på att det är rtl_sdr (rtl_tcp) som används.
Back to Top
Elvis View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Elvis Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Augusti-2014 at 22:23
Jag kör en RTL2832U/R820T-dongel kopplad till en Raspberry Pi.
Den lyssnar på ADS-B och det fungerar faktiskt över förväntan.

Den medföljande antennen sitter på ett av mina fönsterbleck, riktning NNV (cirka 315 grader).
Jag ser plan från en bit väster om Vänern (bästa är Hallden i Norge), upp över Dalarna och till Gävle/Söderhamn i norr och utöver Ålands hav. Söderut går det av naturliga orsaker sämre, där brukar planen dyka upp vid Utö-Nynäshamn-Katrineholm ungefär.

Förvisso bör jag rätt högt, antennen sitter cirka 66 meter över havet, men så bra trodde jag aldrig att det skulle gå.
Med en seriös antenn, och en bättre placering, torde det gå ännu bättre.
SA0AZS | SE2517 | SCAxxxx
radio.horisont.net
Back to Top
Rakel View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rakel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-November-2019 at 16:12
Var några år sedan de senaste tipsen i den här tråden skrevs...

Jag är helt ny på SDR och söker de senaste köpråden på en bra SDR.
Kom gärna med tips!

Undrar även om man kan lyssna på okrypterade digitala sändingar med en SDR?
Vilken mjukvara behövs då för exemplevis DMR och Tetra?
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-November-2019 at 16:39
Rtl Sdr V3 är bäst för priset. Mest programvara till den också
Rtl Sdr V3, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr radio, Zodiac P 7000, Lafayette DC 24, Baofeng Uv 5r

Antenner
Rtl Sdr Dipol, Horisontellt 1/4 våg PR Dipol. (Används till min PL 660 Också på HF.)
SM6-8481
Back to Top
Rakel View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rakel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-November-2019 at 17:27
Originally posted by Bagon19 Bagon19 wrote:

Tackar!
Den är beställd nu, skall bli kul!
Back to Top
mrmac73 View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mrmac73 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-November-2019 at 15:26
Originally posted by Bagon19 Bagon19 wrote:

Den är bra för priset för allmänt bruk. För ADS-B ä den blå Flightaware-stickan bättre.

Vill man ha mer bandbredd är ju Airspy väldigt trevlig.

/M
Fler burkar än vad som ryms i signaturen...
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down