Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - Rymdfrekvenser
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Rymdfrekvenser

Post Reply Post Reply
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Rymdfrekvenser
    Posted: 06-Januari-2019 at 10:55
Hörde rykten om att Kina har en satellit som går runt månen, som sägs ha en sändare på UHF, inom amatörbandet, 432 - 438 MHz ev 435 MHz.
Någon som vet frekvensen och kanske ha hört den, och vilket sändningslag den sänder på ?
Denna borde ju gå att höra, särskilt om månen är nära horisonten och man lyssnar med en dipol.

För övrigt bör ju många frekvenser användas inom rymdfarten numera,
Intressanta rymdfrekvenser efterfrågas??

Roy
Back to Top
STQR View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote STQR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Januari-2019 at 11:38
https://www.rtl-sdr.com/help-track-data-from-cubesail-with-an-rtl-sdr/

https://network.satnogs.org/observations/?norad=99943

Tänker du på nått sådant?

Edited by STQR - 06-Januari-2019 at 11:39
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Januari-2019 at 16:09

"DSLWP is a lunar formation flying mission for low frequency radio astronomy, amateur radio and education, consists of two microsatellites."

"The downlinks for DSLWP-A1 are 435.425 MHz and 436.425 MHz while downlinks for DSLWP-A2 are 435.400 MHz and 436.400 MHz using 10K0F1DCN or 10K0F1DEN.
Will use 250/500 bps GMSK with turbo code or JT4G.
Uplinks are reported to be in the 144 MHz band.
"

Mer info:

AMSAT-UK

ARRL
Back to Top
Roy View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Januari-2019 at 09:58
Vad jag menar är att Kinas satellit runt månen, som länkar månlandaren från månens baksida till jorden, och att denna enligt rykte skulle ha en sändare på 437 MHz området.

Jag har under en tid nu skannat området 435 - 438 MHz, och finner massor av signaler som förmodligen är satelliter runt jorden.
Jag skannar med 5 kHz steg då dessa sändare ju har ett ganska stort dopplerskift, och kan komma på +-10 kHz eller mer.
Efter en tids skanning och anteckningar får man et antal träffar plus minus en tänkt satellitfrekvens.
Månsatellitens sändare bör knappst ha ett dopplerskift.
Sändninagarna låter som gammaldags FAX.
Hittar jag en frekvens där det inte förkommer dopplerskift så kan det då vara månsatelliten....

De frekvenser scannerman anger har jag inte hört något på, ännu....

Roy
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down