Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - RTFM? Gör ni?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

RTFM? Gör ni?

Post Reply Post Reply
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: RTFM? Gör ni?
    Posted: 01-Juli-2019 at 19:16
Hur är det är ni direkt på en ny radio eller scanner och knappar och grejar utan att läsa manualen?

Tydlugen är detta vanligt, vissa har flera olika märken av handapparater tex för samma sak, men ingen aning om nåt.

Sägs iofs att det ör omanligt att läsa manualen:-)

Jag är läsare, helst pappersformat i handen, ve och fasa när jag med min senaste begagnade scanner inte fick med nån manual utan var tvungen att läsa på skärmen.

Jag fattar ännu inte hur vissa saker fungerar.

Så en bra skriven manual som går igenom allt med bilder är grejen, som till japanska Icom tex, ja iaf förr, man kunde följa alla moment exakt hur mycket knappar det än fanns.

Kinesiska Engrishmnualer är mindre roliga, tja de är roliga ofta men inte hjälpsamma :-)
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Juli-2019 at 19:18
Läsa manualen är fusk...

Edited by scannerman - 01-Juli-2019 at 19:19
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Juli-2019 at 20:56
Hahahaha, ja en karl ska veta direkt hehe.

Så jag gör fel
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Juli-2019 at 21:17
läsa manualer... brukar försöka först brukar sluta med att man får läsa ngt iaf! så manligt eller inte... isf är man väl en kärring då!
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Juli-2019 at 21:46
Japanska mottagare och scanners är oerhört ologiska och användarovänliga så där måste man plocka fram manualen lite då och nu, om man inte knappar på dom dagligen.
USA scanners är det bara att köra igång direkt men man bör läsa igenom manualen en gång för att hitta eventuellt lite dolda funktioner, men annars är allt logiskt uppbyggt.

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Juli-2019 at 22:01
Håller inte med om du inkluderar kortvågsburkar iaf.

Men du kanske tänkte att man ger sig på den direkt, tyvärr är jag väl skadad jag förstpr de japanska större burkarna helt och kan ofta köra dem direkt för jag har sett det förr

MEN så finns de hör utan knappar där man ska gå in i underliga menyer och annat bara för att göra dem pyttesmå, de begriper jag givet inte.

Men ställ fram en kortvpgsrigg av vettigt format så klarar jag den, mycket för att en knapp gör en sak, jag gillar verkligen sånna burkar, visst spnt man bara ställer in en gång kan ligga i menyer men resten, ett vred gör si, en knapp gör så.
Jag har en gammal IC 746 och den blev en standard hos Icom tom.

Uniden jag har nu är inget under av logik, iofs kanske för att sp mycket skit bara påverkar amerikanska funktioner.

Har du sett Uniden SDS200E? Och den knepiga lista som följer vad den kan, jösses, obegripligt direktöversatt, oseriöst för nåt man vill ha över 8 papp för.

Den är kanske ok, vad vet jag, men beskrivningen pöver vad den kan göra är inte begriplig i svensk text:-)

Ett tag var ju Yaesu pluttesmå bärbara/mibila och man måste ställa allt med menyer, vansinniga.
Nu tar ju datorprogrammeringen över för att öht kunna ha kontroll på vad man gör.

Jo jag har ägt flera Yupiteru och över AOR bärbara, sämst den sistnämnda i begriplighet imo.

Edited by Agentumsilwer - 01-Juli-2019 at 22:11
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Juli-2019 at 22:13
Fel fel

Edited by Agentumsilwer - 01-Juli-2019 at 22:14
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Juli-2019 at 22:15
Originally posted by Johan66h Johan66h wrote:

läsa manualer... brukar försöka först brukar sluta med att man får läsa ngt iaf! så manligt eller inte... isf är man väl en kärring då!

Samma här, men så vet man ju sen, och jag är tom läskunnig
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Juli-2019 at 04:38
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

Japanska mottagare och scanners är oerhört ologiska och användarovänliga så där måste man plocka fram manualen lite då och nu, om man inte knappar på dom dagligen.
USA scanners är det bara att köra igång direkt men man bör läsa igenom manualen en gång för att hitta eventuellt lite dolda funktioner, men annars är allt logiskt uppbyggt.

/DD

Ehm jo tack det vet jag😵
Köpte en icom ic-r6 scanner, helt jävla ologiskt i menyer och handhavande.

Edited by Odin - 02-Juli-2019 at 04:40
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Juli-2019 at 21:24
Ingen ids väl läsa en manual eller söka något på google idag... Man frågar på en facebookgrupp och förväntar sej ett svar på två minuter...
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Juli-2019 at 10:57
Facebook? Vad fan är det?....jaha det där amerikanska bolaget som äger allt ni skriver där, glömde bort det eländet för dummerjönsar.

Edited by Agentumsilwer - 03-Juli-2019 at 10:57
Back to Top
plupp View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plupp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Juli-2019 at 12:43
Yaesu VR5000

Ett typexempel på detta
Har haft:
AoR8000/AoR8200/AoR8600/ARDV1/AoR5000.Icom IC-T7E/Icom Rx7/R5/R6/R20/R 8500
Grecom PSR295/Icom IC-R70/Telefunken E-1506
Panasonic DR630/Grundig Sat700 Sat 650, Yaesu VR5000
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down