Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Räddningstjänstens larm
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Räddningstjänstens larm

Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Februari-2020 at 12:39
Om du hittar rätt drivrutiner. Då antar jag att det kan fungera men ha inte för höga förväntningar.
Rsp1a, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr, Zodiac P 7000, Baofeng Uv 5r, President Grant 2

Antenner
Rtl Sdr Dipol (vhf, uhf), MLA 30 (HF), ML 145 för 27 mhz mobilt.
SM6-8481
O-53
Fox-705
Back to Top
semaxan View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote semaxan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Februari-2020 at 15:25
Jag förstod när jag kollade på programvaran för att köra SDR:en att den verkar förutsätta visa mottagare. Fick inte ens igång TV-stickan på Windows 10 trots bök med drivrutiner. Inte mycket pengar för den SDR:en som hänvisades till men tänkte att när man ändå hade den tillgänglig.
Back to Top
Johan2005 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Johan2005 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Februari-2020 at 21:54
Det skulle troligen fungera, men du måste få datorn att prata med stickan.

Reagerar datorn när du trycker in stickan i USB-porten?
Hur ser det ut i Enhetshanteraren i Windows, finns stickan med?
Har du provat att starta ett SDR-program för radio (inte det som medföljde stickan), och vad händer då?
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Februari-2020 at 23:39
Det är väl bara stickor som använder R820 kretsen som det fungerar med.
Jag skulle tro att ung hälften av stickorna inte har den kretsen.

Jag har 3 eller 4 stickor som har annan krets och kan inte användas till annat än att lyssna på rundradio med den medföljande programvaran.

/DD
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Februari-2020 at 15:15
Det står ju vad det är för grejor, de som inte har nån funktion för mer ön digitalradio tex lär ju kosta extremt lite.

Det är bara att köpa en annan SDR-RTL v.3 har jag, valde den bara för att den är har metallskal.
Sen finns en ny kopia från kina jag inte mins bamnet på med mer lyssningsfunktioner för annat än bara bred mottagningsområde, under 500 kr tror jag?

Dock även med andra stickor måste wundows egna drivrutiner för USB bytas, detta beskrivs, ett litet program tas hem och så tvångsmatar den win med den drivrutinen sim gäller.

Edited by Agentumsilwer - 12-Februari-2020 at 15:17
Back to Top
semaxan View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote semaxan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Februari-2020 at 19:55
Nja, den reagerar och lägger till den som enhet, och identifierar den som en WInTV-sticka som säkert är samma grundmodell som Elgato har brandat om. Men det går inte att få den att acceptera de drivrutiner för Win 10 som jag hittar på Elgatos sida. För det här syftet så är det nog enkare att bara köpa en SDR-sticka, men visst det kunde vara kul att få TV-stickan att funka. Kanske beror det på att "datorn" är en Intel Stick så den har ju inte core-processor utan Atom (tror jag) så det kan nog vara en förklaring. Men tack för inputen.
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Februari-2020 at 20:27
Jo jag föstår nu.

Men tydligen får du skaffa en sticka av annat slag.

Beroende vad dit ntresse är titta isf även på den nyare mer avancerade SDR Kinakopia som fnns.

Jag har inte haft råd att testa den, jag är personligen inte i ponerad av de här vanluga stickorna, troligen för att hag förr varit van med fungerande grejor, här ör orogrammen ich plugin fritt ich lika halvklara som vanlugt när det gäller sånt.

Just när tetra kommer in dom inte är dekrypterad är det tyvärr nästan enda möjlugheten.

Jag tröttnade på det hela men ska försöka igen mer seriöst.
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Februari-2020 at 22:20
Om du har råd. Kör med en rsp1a!
Rsp1a, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr, Zodiac P 7000, Baofeng Uv 5r, President Grant 2

Antenner
Rtl Sdr Dipol (vhf, uhf), MLA 30 (HF), ML 145 för 27 mhz mobilt.
SM6-8481
O-53
Fox-705
Back to Top
Johan2005 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan2005 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Februari-2020 at 14:35
Utöver R820 finns stickor baserade på kretsarna E4000 och FC0013 som kan fungera.

Men som vanligt - och som redan nämnts - får man vad man betalar för. Även jag skulle rekommendera
en SDRplay RSP-1a för lite mer seriös lyssning. Med en mindre budget skulle jag välja en RTL-SDR V3.
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Februari-2020 at 15:18
Sant men så lite de kostar kan man köpa det sim funkar direkt, skulle vara om man hittar en sticka dp att man vill ha de enklare varianterna.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down