Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Räddningstjänstens larm
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Räddningstjänstens larm

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Buntband65 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Räddningstjänstens larm
    Posted: 09-Januari-2020 at 08:29
Hej. Ny här och kan ingenting.
Vill plocka upp räddningstjänstens larm i Södermanland.
Vad behöver jag för grejor och hur gör man.
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Januari-2020 at 09:59
Jag kollar över deras pocsag. ( Det är ett digitalt system som skickar text och lite mer ). Här i Borås så är det frekvensen 148.5125 mhz. Brukar ligga runt där. Jag kör med en sdr ( software defined radio. En liten usb enhet som får in radio signaler som sedan gör det möjligt att både se spektrumet och ljud på datorn ).
När jag kom in i hobbyn för ca ett år sedan. Så började jag med det här. En rtl sdr dongel ( en billig tv sticka som man har gjort om till en sdr ). Och sedan behöver man en antenn också. Jag skickar länkar på de sakerna jag kör med.
Rsp1a, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr, Zodiac P 7000, Baofeng Uv 5r, President Grant 2

Antenner
Rtl Sdr Dipol (vhf, uhf), MLA 30 (HF), ML 145 för 27 mhz mobilt.
SM6-8481
O-53
Fox-705
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Januari-2020 at 10:08
( Ursäkta för ingen snabblänk. Strular alltid när man ska försöka göra det hår på datorn ).
Jag började med det här förra året.
SDR = https://www.electrokit.com/produkt/rtl-sdr-receiver-dongle-v3/.
Antenn = https://www.electrokit.com/produkt/dipolantenn-set-for-rtl-sdr/ Den här sdr är bra på vhf och uhf ( då menar jag frekvenser från ungefär 100- 500 mhz ). Den går ned på hf ( kortvågen ) också men den är inte bra där. Tro mig.
Jag kör fortfarande med den antennen, den är bra tycker jag. Men nu har jag lite bättre grejer fast det kostar mer då.
http://butik.limmared.nu/sv/sdr/3522-sdrplay-rsp1a-1khz-till-2ghz.html
Den får in mycket. Allt från 1khz till 2 ghz.
Men som sagt. Det kostar lite mer då. Jag skulle skaffat den första för 400kr. Om du gillar det och du är intresserad. Då är du välkommen till radio hobbyn!
Men om du nu redan är inne i hobbyn och vill ha bra grejer direkt. Köp den som är dyrare. Annars som en början så tycker jag att du ska köra med den billiga.
Fördelen med den billiga är att den är mycket populär. Så det finns mycket programvara och sådant som man kan använda.
Men iallafall om du nu vill kolla av räddningstjänsten så finns det en video här som visar hur du installerar programvaran och lite mer.
Här är den. https://www.youtube.com/watch?v=R80hF1-nMLg
Rsp1a, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr, Zodiac P 7000, Baofeng Uv 5r, President Grant 2

Antenner
SM6-8481
O-53
Fox-705
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Januari-2020 at 10:09
Jag är mest intresserad av kortvågen. Så kan inte direkt såååå mycket om vhf och uhf antenner och mer. Nu har jag tipsat dig här lite. Nu kan nog de andra medlemmarna här hjälpa dig :)

Antenner
SM6-8481
O-53
Fox-705
Back to Top
Johan2005 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan2005 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Januari-2020 at 10:47
Hej Buntband65, välkommen hit.

Enligt vad som tidigare skrivits här (och på andra forum) larmas Räddningstjänsten på personsökare (POCSAG).
Det finns uppgifter om att frekvensen 149.1125 MHz används, men oklart om det går öppet eller är krypterat.

Någon som bor i Södermanland borde kunna verifiera om frekvensen stämmer och används, samt om
trafiken är krypterad.

Som Bagon19 redan skrivit är det lätt att lyssna på POCSAG. En billig SDR-sticka för ett par hundralappar,
en antenn och ett program som laddas ner gratis är vad som krävs.
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Januari-2020 at 11:14
Och ju mer man sprider info om frekvenser och RIC helt öppet desto mer skyndar på man kryptering...
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Januari-2020 at 17:36
Originally posted by plamek plamek wrote:

Och ju mer man sprider info om frekvenser och RIC helt öppet desto mer skyndar på man kryptering...

Varför skulle räddningstjänsten ha behov av att kryptera larmen ??
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Januari-2020 at 04:27
Det sänds starkt i mitt område med, men jag lyckas inte få programvaran att läsa av det korrekt, det blir en massa error.

Folk menar att det inte är krypterat.

Nu ör det Uppland, men kan du läsa av det så, testa köp en sticka, jan du ju ha flr annat med.

Här gpr det in på en billug mobilantenn på 50cm för vhf och uhf för nån hundring, sitter på ett galler utanför bara på andra våningen.

Det var så jag testade här först då jag innifrån inte fpr in just nånting och därför struntat i det här i många år sen jag bodde bättre tidigare.

Jag antar att jag måste kunna koppa radion till androidenheten direkt, nenman måste bygga en pryl för det då man förstör grejorna annars.

Det påstids att man kunde ha radion stå ihop med androidenheten utan koppling så skulle den läsa signalerna, en medlem sa det, hag misslyckades iaf.
Back to Top
Johan2005 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan2005 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Januari-2020 at 12:07
Jag tar också POCSAG på den frekvensen från södra delarna av Stockholm. Vissa sändningar går in S9+60, medan andra är betydligt svagare. Om den dessutom går in bra i Uppsala är det knappast RTJ Sörmlands nät.
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Januari-2020 at 12:13
Pocsag här kommer in runt S9+20db skulle jag säga.

Antenner
SM6-8481
O-53
Fox-705
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Januari-2020 at 13:10
Originally posted by scannerman scannerman wrote:

Varför skulle räddningstjänsten ha behov av att kryptera larmen ??

Kanske för att de inte vill att nyfiket folk ska söka sej till olycksplatser och filma och ta bilder med sina telefoner och vara ivägen?
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Januari-2020 at 14:52
Det är nog människans överlevnadsinstinkt som gör att vi vill se så mycket olyckor och elände som möjligt.

Då kan man både få se hur illa det kan gå om man inte aktar sig och även lära sig hur man ska undvika att göra om samma misstag.
Det är nog unikt för människan och är en stor del av den snabba utvecklingen, att vi kan lära av varandra.
Djur kan bara lära sig av sina egna misstag och dom står kvar på samma nivå efter miljoner år medan människan har haft en
otroligt snabb och onaturlig utveckling jämfört med djuren. Så det är fel att kritisera och försöka stoppa vår genetiskt inbyggda nyfikenhet
och strävan att hela tiden lära sig något nytt, som är vår största tillgång för utveckling och ökad kunskap.

Att hemlighålla information är att fördröja vårt framåtskridande.

/DD
Back to Top
Buntband65 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Buntband65 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Januari-2020 at 14:58
Det var väldigt vad det börjar sväva ut i tråden ang min fråga. Handlar inte om fotografering. Suktar inte om att få se elände. Detta är arbetsrelaterat.
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Januari-2020 at 16:22
Originally posted by Buntband65 Buntband65 wrote:

Det var väldigt vad det börjar sväva ut i tråden ang min fråga. Handlar inte om fotografering. Suktar inte om att få se elände. Detta är arbetsrelaterat.

Haha. Märkte det också. På ett forum så kan saker sticka iväg snabbt hehe.

Antenner
SM6-8481
O-53
Fox-705
Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Januari-2020 at 16:51
Arbetar du inom RTJ så är det bara att fråga personen som har hand om era sökare och radio så får du alla uppgifter du behöver.
Onödigt att krångla till det med eventuellt felaktiga uppgifter från ett forum även om det oftast är väldigt många som har bra koll på det här på Scanner
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down