Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Hårdvara
  New Posts New Posts RSS Feed - Raspberry Pi 3 + RTL-SDR?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Raspberry Pi 3 + RTL-SDR?

Post Reply Post Reply
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Raspberry Pi 3 + RTL-SDR?
    Posted: 12-November-2018 at 16:33
Är det någon som framgångsrikt kör en RTL-SDR sticka tillsammans med en Raspberry Pi3?

Jag har installerat drivrutiner härifrån Getting started on Linux:
RTL-SDR

Och installerat SDRSharp härifrån:
SDR#

"Självklart" så fungerar det inte...

Vi har något Linux-orakel på radioklubben som kanske kan hjälpa, men innan jag engagerar honom tänkte jag bara kolla om detta lirar ihop överhuvudtaget?
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-November-2018 at 20:40
Har du sett om det är någon som fått dom två att lira ihop? Jag tror det är i stort sett omöjligt utan att kompilera om en hel del.

GQRX är ungefär lika och funkar med raspbian.

https://www.essexham.co.uk/news/raspberry-pi-as-an-sdr.html

/DD
Back to Top
STQR View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote STQR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-November-2018 at 21:00
Att SDR# går att kompilera i Linux var nytt för mig också. Får du det och funka så skriv gärna en rad om hur det snurrar jämfört med i Windows.
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-November-2018 at 21:46
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

Har du sett om det är någon som fått dom två att lira ihop? Jag tror det är i stort sett omöjligt utan att kompilera om en hel del.

/DD

Ja, även vår Linux-expert sade något liknande.
Vi testade RaspberryPi3 med SDR# och RaspberryPi3 med GQRX och efter en massa knappande gav han upp. Chansen att jag då ska få ihop det är helt obefintlig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down