Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - radiosändare 88-108 Mhz
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

radiosändare 88-108 Mhz

Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote joakim95 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Maj-2019 at 16:20
Gillar HD-Radio systemet dem har i USA då behåller man analoga FM samtidigt som man kan ha 3 stycken digitala kanaler på samma frekvens.

Varför har man inte funderat på det systemet istället för DAB här i Sverige?

Edited by joakim95 - 01-Maj-2019 at 16:21
Uniden UBC125XLT
Wouxun KG-UV6D
Wouxun KG-UV9D Plus
Baofeng UV-5R
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Maj-2019 at 17:00
Istället för +/-75KHz bandbredd så tar HD-Radio +/-200KHz. 3x75=225 så ung samma resurs behövs per möjlig kanal.
Man kan köra analogt som vanligt på en frekvens och två digitala kanaler på "sidbanden" i HD-Radio.

Man behöver då sanera i storstäderna för att få större kanalavstånd och besluta vilka som kan köra enbart digitalt och
vilka som måste ha både analogt+digitalt så att alla kan lyssna.

/DD
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Maj-2019 at 17:02
Mellanvåg mm täcker ju stora områden vid rätt tidpunkter, därför överlevde AM långt längre än skribenten ovan menar.

Radio Luxenburg, piratsändningar sv.

Att det var möjligt med FrekvensModulering är en helt annan sak och fanns nog långt före ändå fortsatte amatörerna med AM hejdlöst länge, SSB kom in före tom.

Men nu var det ju rundradio och jag förstår att för att få frekvensbredd för WFM krävs höga frekvenser, du täcker ju låga frekvenser i ett kick om du tänker efter.

Så där håller jag helt med, man måste kunna bygga söndare och mottagare till ett säljbart pris för att folk skulle byta system.

Digitalpvergången har inte exakt samma problem utan där är det ju att öht bygga digital till analog och tvärtom utrustning innan chip mm bygdes billigt.
Först var datoreran tvungen att klaras av så den kom i var hem, sen är vägen inte lång, OM du kan få folk att betala för att byta system.

Trots allt är WFM helt ok tycker 95% av befolkningen ännu, så det måste ske gradvis att det finns i de sålda mottagarna, att liksom smyga in det som med digitalTV där man löste det ned en separat dekoder.

Om alla varit tvungna att byta TV hade det aldrig funkat.

Nu är marksänd digital TV i det närmaste ointressant då utvecklingen på wifi och bredband skenade.
Därför är jag tveksam till DAB, men vi får se, nackdelen med wifi och 3g 4g isv är ju att folk delar på kapaciteten.
DAB är en vanlig sändare bara och inget mer.

Edited by Agentumsilwer - 01-Maj-2019 at 17:06
Back to Top
krisse View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krisse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Maj-2019 at 20:37
Jag provade för skojs skull fick in DAB-radio utan problem. Förmodligen en sändare i Gävle 8 mil härifrån.

Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Maj-2019 at 21:57
Originally posted by Roy Roy wrote:

Att Långvåg och mellanvåg kallas AM och VHF kallas FM är ett språkel i en allmän fördämningens tjänst.
ett tag kallades VHF för UKV, Ultrakortvåg.
Roy

I Tyskland använder man mer korrekt terminologi, MW för MittelWelle (mellanvåg),
och UKW för UltraKurzWelle (UltraKortvåg).
AM och FM är inga frekvensband, det är modulationssätt...
I Sverige används också termen ultrakortvåg militärt, "UK-radio" för t.ex. RA145 (30-75,95 MHz)
Back to Top
Rtty View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rtty Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Maj-2019 at 22:03
I USA har dom till och med Satellit radio i bl.a bilstereon !
och även hemmastereon o.s.v

Som Peter Dalle skulle ha sagt:
Många kanaler blir det!
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Maj-2019 at 22:22
Står ju skärgårdsradion, mao i Stockholmstrakten.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Maj-2019 at 23:19
De enda som sänder på 13F är Gävle, så det är korrekt.

Jag tror att det är tre frekvenser med DAB i stockholm varav en har extra hög bitrate med bl.a. P2 musik. Verkligen högklassig ljudkvalitet som sagt.

/DD
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Maj-2019 at 05:44
Men skärgård? Menar de att den ska höras söderut då? Gävle har ingen skärgård av betydelse alls, utan nåt liknande det börjat många mil söderut om det är en massa småöar som avses, runt Öregrund ungefär.

Bor ju själv i området jag skulle då inte kalla det skärgårdssradio haha, men där ser man.
Vad innebär 13F? Jag ser ju frekvensen där men varför sånna benämningar?

8 mil bör dock en hyfsad lokalsändare gå då jag antas yttre antenn använts här.

Inte för jag lyssnar på radio men jag tror en del 08 lokalstationer även går in hör på en vanlig sån inomhus trådantenn om man vill, iaf förr.

Är DAB särskilt mycket svagare i effekt?

Går bitarna fram låter det bra vilket är det goda och det dåliga med digital trafik.

64kbit upplösning är som en kass mp3 då, eller är det nån inbygd ytterligare sak som förbättrar?

Edited by Agentumsilwer - 02-Maj-2019 at 05:59
Back to Top
krisse View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krisse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Maj-2019 at 08:43
Originally posted by Agentumsilwer Agentumsilwer wrote:

Står ju skärgårdsradion, mao i Stockholmstrakten.

Dubbelkollade och som Dr doktor säger så är det Gävle på 13F. effekten är 20000W så dom går starkt. Att vi inte har någon skärgård ovanför Gävle håller jag inte med om. Bor precis vid vattnet och har tillbringat mitt liv i skärgården =)

Ber om ursäkt till trådskaparen, såg att inläggen vart lite OT.

Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Maj-2019 at 10:00
Såoass med effekt, rött bra.

Jag bodde i Gövle några år, trevlig lagom stad

Men som kommandes söderifrån sp är skärgprd aningen mer för mig när nån säger att de bor i skärgården, minst Norrtälje och in i mälaren imo för att nån ska kallas säg skärgårdsbo.

MEN vetu skitsamma kanalen heter så och inget mer med det, kass musik just vid testen dock haha

Jag visste ärligt inte att de körde sp mycket effekt, man förstår att räckvidden är lång med en vettig antenn, nen det ska väl funka i bilar och hemma hos folk med vöckarklickradion med.

Sitter de i TV masten dör nånstans den är väl skaplig, ja även om de inte sitter i toppen.?

Här i nörheten har vi en 330m mast som ska täcka stora omrpden står i Valö, Uppsala har Vedyxamasten på 270m, där sitter bla SL tetra hehe.

Har inte givit mig på tetra, eller jag försökte med det ryska men det avkodade då inget för mig

Jag hade dock inte det där TTT

Appropå att vi går offtopic så är det bättre än att forumet är stendött

TS har ju fått sina svar med dessutom så du förstörde inget.

Edited by Agentumsilwer - 02-Maj-2019 at 10:05
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Maj-2019 at 10:04

Skärgårdsradion sänder antagligen från stockholms skärgård men det kostar väl inget att sända i DAB
när det är testsändningar, för antal lyssnare även på analoga 500watt sändaren är få
och reklamintäkter obefintliga så de har knappast råd att sända DAB i ett "skarpt" läge.

/DD
Back to Top
kdst View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kdst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Maj-2019 at 10:12
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

<a href="www.skargardsradion.se" rel="nofollow">Skärgårdsradion</a> sänder antagligen från stockholms skärgård men det kostar väl inget att sända i DAB
när det är testsändningar, för antal lyssnare även på analoga 500watt sändaren är få
och reklamintäkter obefintliga så de har knappast råd att sända DAB i ett "skarpt" läge.

/DD

Skårgårdsradion har faktiskt sökt om och fått tilldelat ett lokalt sändningstillstånd för DAB+. De ordinarie sändningarna var tänkt skulle starta redan 1/1 i år, men med hänvisning bl.a. till de oklara regeringsförhållanden som rådde då fick man uppskov ett halvår. Så vi får se om de kommer igång med skarp sändning då istället.

https://www.mprt.se/sv/nyhetsrum/nyheter/2018/snart-borjar-det-sandas-digital-kommersiell-radio/
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Maj-2019 at 10:55
Jaha, det var gratis att sända DAB så länge man har beviljats tillstånd och lever upp till villkoren
att verkligen sända program med rätt typ av innehåll.

/DD
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Maj-2019 at 13:34
Vadå rätt typ? Socialdemokratisk uppfostran eller?
Back to Top
TI106 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TI106 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Maj-2019 at 14:52

Jag minns när det gick att lyssna på P1
med en kristallmottagare i Stockholm.
Tror att det var Nackasändaren man hörde
som då hade en mellanvågssändare på 773 KHz.

Hade en kristallmottagare som såg ut som en raket (av plast)
där man kunde dra ut antennen i toppen för att justera in
våglängden, sedan fäste man en krokodilklämma på metallföremål
och kunde lyssna på radio utan batteri.
Har försökt att hitta en bild på denna skapelse ...
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down