Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - radiosändare 88-108 Mhz
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

radiosändare 88-108 Mhz

Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: radiosändare 88-108 Mhz
    Posted: 29-April-2019 at 12:47
vad är det som reglerar nivån på ljudet? om man byter kanal i bland så får man vrida upp eller ned volymen, finns det ngn standard på nivåerna?
Back to Top
Roy View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-April-2019 at 16:35
Ja rundradiosändningar skall sändas med en deviation av +-75 kHz.
Ljudteknikern skall se till att utnivån från studion är sådan att detta sker.
Men många skärpkanaler drar på extra för att låta starkare, och bli mer populära bland lyssnare.

I vissa radioprogram låter man ljudnivån bli den som rösten hors människorna har, dvs svag för vissa och stark för anda. En del talare har teaterröst och hörs väldigt bra, andra särskilt i telefon är svåra att höra.
I vissa fall används kompressor, för att automatiskt jämna ut ljudnivån.
Vad som är rätt är en bra fråga. vissa vill att utsänt ljud skall vara naturligt, dvd olika starkt, andra vill att man behandlar ljudet så alla medverkande i ett program får chans att höras bra.

Fel är i alla fall att dra på så att bandbredden tenderar att störa grannkanaler.
Man använder i vissa fall kompressor för att få även musik att låt apa.

Roy
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-April-2019 at 17:20
På tal om radio, finns DAB enbart i dom tre storstäderna?
Back to Top
TI106 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TI106 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-April-2019 at 19:00
Originally posted by Odin Odin wrote:

På tal om radio, finns DAB enbart i dom tre storstäderna?

DAB utsändningarna täcker bara en liten del av landet,
i områdena runt Luleå, Uppsala, Stockholm, Göteborg och Malmö.
Back to Top
DX-Kungen View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-April-2019 at 19:02
Väldigt mycket av detta är skillnad i processing av ljudet. Sedan dras det på lite för mycket deviation också ibland. Problem blir det i multiplexerna där en kanal som drar på för mycket lätt kan släcka ut en annan kanal på samma multiplexer.

DAB sänds på prov i Stockholm/Södertälje, Uppsala och Gävle.
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-April-2019 at 22:11
AGC förekommer ju på flera maskiner, dvs just en reglering av volymen mellan olika sändare.

Det där DAB är en flopp som ingen behövde, som vanligt, digitalt är magi och kan man tvingar man på folk det.

Vi är ett litet land iaf befolkningsmässigt och här saknas helt enkelt inte utrymme på de frekvensområden som finns.

Edited by Agentumsilwer - 29-April-2019 at 22:14
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-April-2019 at 02:37
Jag tycker iaf att DAB har ett fantastiskt bra ljud från stickan jämfört med analogt från min Rotel tuner.
Men DAB ska väl läggas ned, annars skulle jag nog leta efter en bra hemmabioförstärkare med DAB, och Atmos som jag saknar nu.

/DD
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-April-2019 at 03:48
att dab är en flopp vet jag inte, bra ljud, går att sända massa kanaler utan att dom stör varandra så silver, ingen flopp utan det kommer att byggas ut överallt när svergie har råd med det, nu köper vi turkar för pengarna. om man avviker från +- 75khz så blir det väl övermodulerat och låter illa, typ släpande S-ljud, nu när jag lyssnar på vissa kanaler så är ljudnivån olika höga, och det är ganska irriterande, så frågan är fortfarande vilken parameter i systemet som är galet inställd.... dab systemet ska väl inte rivas? den är väl utbytt på dom siter som har dab-sändare, ska bli kul o se framtiden på detta, förmodar att EU kommer med beslut om ett gemensamt systembeslut framöver då när all radiotrafik bör vara digital. synd på frekvensbandet men använder, borde sändas på 3meter istället så behöver man inte byta antenn!
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-April-2019 at 04:01
Jaja, egentlugen menade jag inte ljudkvaliteten utan hur det bygts ut då det presenterades för evigheter sen.
Saken är dock att få säg samtliga bilar att ta det, det förekommer liksom inte.

Lite som när folk säger de hör skillnad på en CD och en MP3 i säg 128bit, och jag fattar ingenting hehe.

Om det ändå var turkar är min andra kommentar, jag antar att de iaf har nån form av grunläggande kunskaper, vi vräker in folk utan erfarenheter av nånting, det talas om högutbildade, struntprat, och det ör ju politikernas fel och folk som får rösta men sen betala för att slippa ha dem bo i deras kommun.
Det är enormt skenheligt alltihopt.

Jag tror inte DAB återkommer nätet kan leverera det hela egentligen, jag säger inte att jag väljer så men jag ser DAB som misslyckat så som det blev.

Jag tror utsänd internet kommer erövra detta om det får chansen.

Edited by Agentumsilwer - 30-April-2019 at 04:11
Back to Top
TI106 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TI106 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-April-2019 at 10:04

DAB-radion i Norge blev ingen framgång
och nu har släckt det analoga FM-nätet
förutom för vissa lokalradiostationer.

http://digitalradioinsider.blogspot.com/2019/04/the-dab-backlash-only-half-of.html

https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/artikler-og-publikasjoner/fire-av-ti-horer-pa-dab-radio-hver-dag

Edited by TI106 - 30-April-2019 at 11:24
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-April-2019 at 13:05
ja vi får se vad som händer med dabradion, det som kanske kan bli knepigt är att få full landstäckning med för få master, teracoms master är väl för få för att få till 100% täckning så deras infrastruktur måste säkert uppdateras och det kostar nog en hel del pengar... och tittar man på spectrumet så är det fullt, så något måste nog göras ganska omgående så jag tror nog att inom en 10års period så dabar vi allihopa oavsett vad vi vill eller ej! men kul är det med teknikförändringar iaf!
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-April-2019 at 13:14
Fullt? Det är väl ändå få platser som inte 88-108mhz är proppfullt, trots allt finns ju inte samtliga utsändningar över allt.

Men visst analog WFM tar ju en del plats, frågan är om just DAB fortfarande är aktuellt, lite som marksänd digitalTV tänker jag, rätt menlöst idag.

Utvecklingen gör ju nya koncept möjliga och som jag skrev digitala utsöndningar ja troligen men ner som radio över internet tror jag är möjligt, problemet är väl kapaciteten, låsta digitala utsändningar har ju ingen begränsning så öven om det är mossigt.

Sen hur det än blir jag lyssnar sällan på radion, ogillar starkt propagandamässiga svenska kanaler dör man får höra hur nan ska tänka, och nej jag ser inte på TV heller av samma anledning, all personal är utvalda efter det rådande korrekta tänkandet.
Att kalla att tvinga folk med skattepengar betala sin smörja kallas modernt,tvärtom är givetvis sanningen, fritt val.
Men pengarna är liksom bilskatt inte öronmörkta som det brukar heta när man har ebb i kassan pga usla beslut.

Så jag är nog inte rätt person atg uttala sig om detta

Edited by Agentumsilwer - 30-April-2019 at 13:26
Back to Top
TI106 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TI106 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-April-2019 at 15:39

Hur lång tid tog övergången från AM till FM ..?

Som ett alternativ fanns då trådradion

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A5dradio#Sverige

Back to Top
Johan66h View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Maj-2019 at 13:07
nu har jag fått svar på min fråga om vad som gör nivåerna så olika ibland, problemet ligger i studion, inte i sändaren, ljudteknikerna har olika uppfattningar om hur nivåerna ska ligga och där finns ingen standard, SR med sina kanaler har sin standard och jobbar efter det men dom andra stationsteknikerna gör som dom vill och då blil det så här! bara att gilla läget!
Back to Top
Roy View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Maj-2019 at 14:59
Hur lång tid tog övergången AM till Fm frågar Ti196
Jag skulle vilja säga att det handlade inte om en ren övergång som man idag menar med att gå över till DAB exvis.
Vad man gjorde vara att utnyttja VHF istället för LF.
Dvs försökte komma upp i frekvens från långvåg till 100 MHz.
I samband med det kunde man "få plats" med bredbandig frekvensmodulering. vilket var enklare och billigare än AM med hög ljudkvalitet.
Långvågen räckte heller ej till fler program, och vi hade ju bara ett radioprogram.
På VHF finns stora frekvensområden som ger möjlighet till fler program.

Mins min far som försökte lyssna på de först VHF sändningarna med FM, vi bodde i Malung och tiden må ha varit omkring 1955. Minns inte att han lyckades, trots stor fin och dyr träradio med FM knapp.
Så vitt jag förstår idag var radion byggd och marknadsförd som "FM-förberedd" ungefär som TV var TV-2 förberedda. Dvs man fick köpa en ny radio eller TV för att få funktionen.

Men framåt början på 60 talet var väl den mesta AM på långvåg borta till förmån för FM. Och de stora högmasterna med 60 kW FM sändare var resta.
På 60 talet fanns dock en och annan bilradio med bara långvåg mellanvåg och kanske kortvåg kvar.

Men som sagt starkast vinner, dvs den ljudtekniker som får sin radiostation att låta mest bäst och starkast, utan hänsyn till grannfrekvenserna.
Har hört att skräpkanalerna ofta får redan på att de skall minska sin bandbredd, men det sker tydligen inte.

Och visst är det en standard med +-75 kHz maxdeviation, och max 16 000 Hz LF bandbredd. till detta kommer pilotton etc.
En FM-station skall även ha en sk premphasis, Dvs en form av diskontohöjning lik den vi ser på LP-skivor och bandspelare.
Diskantosänkningen, dvs deemphasis sker i mottagaren, och en rak kurva blir resultatet.
Preemphasis sker nog i sändaren.

Jag nämnde att "utnyttja VHF", före den tiden var det svårt och dyrt att bygga mottagare för så "otroligt hög" frekvens som 88 - 108 MHz så det är nog där tekniksprånget låg.

Klart att viss politik låg väl i förändringen. Inte minst att hänga med USA i utvecklingen, som dock tyx ha avstannat, eller stagnerat på mellanvåg ändå där over.

Att Långvåg och mellanvåg kallas AM och VHF kallas FM är ett språkel i en allmän fördämningens tjänst.
ett tag kallades VHF för UKV, Ultrakortvåg.

Roy

Back to Top
TI106 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TI106 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Maj-2019 at 15:40

I USA lever fortfarande AM-radion (mellanvåg) och till viss del också i Storbritannien. främst då som lokalradiostationer.

Sveriges sista i bruk varande mellanvågssändare för rundradio fanns strax utanför Sölvesborg. Sändningarna lades ned 31 oktober 2010 och hade främst tjänstgjort för Sveriges Radio Internationals program på 1179 kHz till norra och mellersta Europa. Radiosändaren hade en effekt på 600 kW.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down