Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Radiokänsliga grannar, hehe.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Radiokänsliga grannar, hehe.

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _GNU_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Radiokänsliga grannar, hehe.
    Posted: 15-December-2004 at 14:27
Hallå radiovänner!

När jag kom hem från jobbet i måndags låg en lapp från min hyresvärd under mitt brevinkast.

"Jag har besökt er, men ingen öppnade. Hör av er snarast!" och ett telefonnr.

Jag var helt övertygad om att detta handlade om min 6 meter höga mast på balkongen som går långt över husets tak. (jag bor på högsta våningen i ett 4-våningshus).

Dagen efter gick jag till järnhandeln och köpte lite kraftigare rörklämmor att dra fast masten med för att hyresvärden ej skulle kunna säga något om risker vid möjlig kommande inspektion.. så på kvällen satt masten som aldrig förr.

Idag onsdag ringde jag hyresvärden från jobbet för att höra vad han ville, det handlade inte om masten alls, snarare om radion i sig.

Grannarna hade klagat på att polisradion går igång titt som tätt och stör friden.

Jag kunde nästan inte hålla mig för skratt, men nu får jag väl sänka då, kanske sova med hörlurar och till och med stänga av när jag drar till jobbet på morgonen ;)

6 meter mast på balkongen verkar dock helt i sin ordning.

http://www.modem.nu/stuff/litenmast.jpg <- upphissning
http://www.modem.nu/stuff/lillamasten.jpg <- på plats.

73 de sm4yyv
Back to Top
bodd View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bodd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-December-2004 at 15:45

Schyssta grannar iallfall .. Man kan ju förstå lite , för selektivtonerna har en förmåga och höras bättre hos grannen än en själv

Ungefär som en subwofer..

Du för väl sändar mottagar logg ?? .. för snart hör dom och ser dina störningar från din utsändande antenn   som är kopplad till polisradion  

Yaesu , Motorola , Aor ,Swissphone, Sepura mm...
Back to Top
erics View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erics Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-December-2004 at 16:11

Dina grannar får tåla ett visst antal decibel som bevis på att det även bor ngn i grannlägenheten.Miljökontoret i din kommun har fastställt hur många db grannarna får tåla så dom får väl begära mätning från kommun då.

Det är den estetiska frågan som ligger i botten så klart.

Du kan ju innehaft scanner med inomhusantenn och inställd på samma volym hela tiden.Dina grannar tror väl at volymen är avhängig antennlängden eller är inne i någon annan villfarelse.

Stå på dig  - dom kommer ingen vart,men det är svårt att vara amatör.

Jag brukar alltid påtala i alla sammanhang att jag innehar ett tillstånd (inget tal mer ang antenner så jag ljuger) och utfärdat certifikat av Televerket att inneha och använda dylika utrustning.sedan 20 år.

Mina 5 pinnar sitter på taket men däremot har fastighetsägaren tagit beslut att inte några GSM-antenner skall dit, mao GSM är farligt men mina pinnar ofarliga.

Lycka till /Erik

Back to Top
yupiteru View Drop Down
Administratör
Administratör

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote yupiteru Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-December-2004 at 17:03
ja eller skaffa en radio med CCIR-mute =)
"Kunskap - det är det vi har kvar när vi glömt det vi lärt oss"

www.linslusfoto.se
Back to Top
Cybermolle View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cybermolle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-December-2004 at 23:00
Tjabba!
Kan i sammanhanget berätta om en händelse som utspelade sig där jag bodde tidigare.
Jag hade bott på 6:e våningen (av 8 totalt)i huset i ca 5 år. Då fick jag för mig att sätta upp en större scanner antenn i stället för bilantennen som satt i fönsterbrädan sedan några år tillbaka. Jag pratade med en granne om han ev kunde hjälpa mig att hålla i grejerna när jag borrade och skuvade. -Visst. Det skulle han hjälpa till med. Bara att höra av sig när det var daggs för montering. Bra! Tänkte jag.
För att kolla hur det ev skulle se ut tog jag, några dagar senare, en hyllkonsol och tejpade på ett vanligt kvastskaft. Detta lyckades jag klämma fast i en skarv på fasadens utsida. Dagen efter provmonteringen ringer en annan granne på min dörr och undrar om det är jag som orsakar störningarna på hennes tv! Hon hade ju sett "antennen"! Nja, svarde jag. Det tror jag inte men jag ska "mäta" och se om där är något som kan störa!
Nästa dag kom vicevärden med samma konstaterande. (Någon(!) hade klagat!) Något störde, och det borde ju rimmligtvis vara min "nya" antenn. Jag bjöd in honom och visade "antennen". Trotts att han inte kunde så mycket om radio och störningar, så kunde han konstatera att, om jag kunde störa med min "antenn" så skulle han acceptera dom störningarna!

Jag undrar fortfarande änn i dag, om det kunde vara årsringarna i träskaftet som störde!

Edited by Cybermolle
Det inte djävulen förmår, klarar kvinnan!
Back to Top
_GNU_ View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _GNU_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Januari-2005 at 19:44
Haha, skönt med kvastskaften :)

jag gjorde aldrig nåt åt radion, men har då inte fått nåt mer klagomål än iaf..

Som ni kanske såg i aftonbladet så får man ha sex hur högt man vill i tunabyggens lägenheter (min hyresvärd) så då kan jag ha som argument att radion är mitt substitut för sex.. :)

I allmänhet är väl inte radioamatörer de som har det mest aktiva sexlivet.. ;)

73 de SM4YYV

Edited by _GNU_
Back to Top
DX-Kungen View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Januari-2005 at 21:21
Bara för att man är amatör på radio kan man ju vara bättre på annat
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down