Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Amatörradio
  New Posts New Posts RSS Feed - Radiohandbok VHF/UHF
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Radiohandbok VHF/UHF

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Medlem
Medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (3) Thanks(3)   Quote Ichimusai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Radiohandbok VHF/UHF
    Posted: 27-Oktober-2015 at 12:36
Hallå alla sändaramatörer! Det var ett tag sedan jag var aktiv på banden men jag har börjat ta med mig en 2m/70cm handhållen när jag är ute och far. Studerade lite bandplaner för dessa banden och upptäckte att de ca 15 år jag varit QRT pga olika orsaker har det skett en del uppdateringar här och var.

Så för att fräscha upp mitt eget minne så har jag sammanställt en del info som kan vara bra att ha med sig i bilen, stugan, på site och annorstädes där man kanske inte alltid har tillgång till internet.

Det har resulterat i en enkel radiohandbok för VHF/UHF-banden och inkluderar 6m, 2m, 70cm och 23cm banden, samt PTS information om olika frekvensdelar, repeaterlistor för SM0-SM7, bokstaveringsalfabet och Q-koder, S-nivåer till dBm och en del annat som kan vara ett stöd för minnet även för den garvade amatören men även tjäna som kanske någon hjälp till den nybakade amatören som tar sina
första QSO på dessa band.

Jag gissar också att informationen kan vara andra lyssnare till godo även om den främst är för sändaramatören. All information är hämtad från nätet så det finns inga garantier de är helt korrekta men jag har försökt att använda så officiella källor som möjligt.

Dokumentet är en PDF-fil i svartvitt och den finns i två versioner, en för att kunna laddas ned på en läs- eller surfplatta eller tom mobiltelefon om man har en god skärm, den andra är för att skrivas ut som booklet med två sidor per sida på A4, vikas och sedan häftas för att enkelt få en liten pappersbok.

Dessa är delade på två filer med lite olika marginaler så att den som skrivs ut och binds har lite extra luft på pärmkanten. Använd t.ex. foxit reader vid utskrift för den kan sortera om sidorna så de skrivs i rätt ordning så de kommer korrekt när man viker den.

Jag tar tacksamt mot tips på förbättringar, korrigeringar, information som borde vara med som inte är det i dag, och så vidare. Svara gärna i tråden här. Länkarna skall vara permanenta åtminstone under överskådlig framtid och uppdateringar kommer fortlöpande publiceras så man kan gå in och kika om den uppdaterats. Datum gäller som versionsnummer så det är lätt att se om man har den aktuella.

Hoppas den är till glädje för medlemmarna på forumet. Om jag har tid och lust kommer det säkert versioner för de andra banden också så småningom.

Edited by Ichimusai - 27-Oktober-2015 at 12:47
73 de SM0UEI
Back to Top
poc321 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote poc321 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Oktober-2015 at 13:14
Mycket bra sammanställning!
Back to Top
lassepilis View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote lassepilis Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Oktober-2015 at 14:01
Gediget jobb.
Jag har ett minne av "x-repeatrar", mellan ordinarie 25 kc-kanalerna på 2M. Är de borta nu?

73 de -0GBZ
Back to Top
Ichimusai View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ichimusai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Oktober-2015 at 14:15
Originally posted by lassepilis lassepilis wrote:

Gediget jobb.
Jag har ett minne av "x-repeatrar", mellan ordinarie 25 kc-kanalerna på 2M. Är de borta nu?

Nej det är korrekt, ser man till frekvenserna ser man det är 12.5 kHz kanalsteg som gäller i dag. Rekommendationerna är därför att köra smalbandig FM med max 2.5 kHz deviation i stället för det som var vanligare förr på 5 kHz deviation.

Anledningen till detta är att den totala ockuperade bandbredden hos en modulerad FM-signal med 5 kHz deviation och högsta modulationsfrekvens 3 kHz kan beräknas som 2(5+3)=16 kHz och då ryms inte signalen inom ett 12.5 kHz fönster. Med 2.5 kHz deviation får man i stället 2(2.5+3)=11 kHz som ryms inom ett kanalraster på 12,5 kHz.

De senaste konferenserna inom vår del av amatörradioregionerna har slagit fast att man skall jobba mot att köra smalbandig FM (narrow) i stället för bredbandig FM för att undvika störningar och därmed kunna mer effektivt nyttja frekvensutrymmet.

På 2m-bandet ser därför frekvenslistan ut såhär:
Repeaterfrekvenser VHF 2m

R0   145.0000   145.6000
R0X 145.0125   145.6125
R1   145.0250   145.6250
...
R7   145.1750   145.7750
R7X 145.1875   145.7875

Samma sak gäller för övrigt på 70-bandet.

Däremot är det fortfarande väldigt många som kör standard FM med 5 kHz deviation fortfarande och om man har en sådan mottagare upplever man narrow-FM som väldigt modulationssvag.

Man får också en räckviddsvinst om man har en bredare deviation på sin signal, något som PTS brukar få hålla efter rundradion där de kommersiella kanalerna gärna ökar upp sin deviation lite för att nå längre. Rundradio-FM kör 75 kHz deviation så det räknas som bred-FM.

För simplex kan man mer välja sig lite men rekommendationerna inom IARU mm är att man skall köra narrow FM mot alla repeatrar osv. Vilket förstås är lite si och så med följandet eftersom många repeatrar av gammalt snitt fortfarande har mer deviation...
73 de SM0UEI
Back to Top
lassepilis View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lassepilis Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Oktober-2015 at 14:47
OK, tack för uppdateringen av mitt minne. Har för mig att jag fick mickla om en synt för att få in x-kanalerna korrekt.
Kanalindelningen kanske skulle passa i din excellenta manual.

73 de -0GBZ
Back to Top
Ichimusai View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ichimusai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Oktober-2015 at 14:49
Jag skall ta det under övervägande kan vara bra att ha om man stöter på repeatrar som inte finns med i listan (det finns nog en del för det verkar vara lite hallaballoo med att folk sätter upp sådana lite hur som, f.f.a. på de digitala moderna).
73 de SM0UEI
Back to Top
nysse View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote nysse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Oktober-2015 at 19:07
Snyggt jobbat!

Den är sparad som uppslagsverk för framtiden.

Hittade lite "tryckfel" på jakt kanalerna :
155.500 saknas
Det står (M) bakom alla jakt kanalerna fast det bara är .500 och .525 som delas med marina VHF. Dessa är samma som fritidsbåtskanalerna L1 och L2.

Och när det gäller användnings begränsningen är det tvärt om,
dom som delas med fritidsbåtarna får användas när man jagar i skärgården, men inte dom andra.
( Dom är fömodligen sålda som privat kanaler till rederier eller taxibåtar.)

156.000 framställs som om den skulle vara en jaktkanal,
kan ju precis lika gärna stå konserter, väktare, snöskottning, flaggvakter...
Vore kanske tydligare att skriva "allmän landmobil trafk" eller nåt liknande.
Electronic S 250i
Back to Top
Ichimusai View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ichimusai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Oktober-2015 at 19:32
Originally posted by nysse nysse wrote:

Hittade lite "tryckfel" på jakt kanalerna :
155.500 saknas
Det står (M) bakom alla jakt kanalerna fast det bara är .500 och .525 som delas med marina VHF. Dessa är samma som fritidsbåtskanalerna L1 och L2.

Tack för du uppmärksammade det. Det var faktiskt någon artikel från PTS som jag tror yrade till det för mig och jag glömde regel nummer ett, dubbelkolla själv innan det blir fel. Jag korrigerar det till nästa utgåva.

Originally posted by nysse nysse wrote:

Och när det gäller användnings begränsningen är det tvärt om,
dom som delas med fritidsbåtarna får användas när man jagar i skärgården, men inte dom andra. (Dom är fömodligen sålda som privat kanaler till rederier eller taxibåtar.)

Det kan vara det jag fick om bakfoten i så fall.

Originally posted by Nysse Nysse wrote:

156.000 framställs som om den skulle vara en jaktkanal,
kan ju precis lika gärna stå konserter, väktare, snöskottning, flaggvakter...
Vore kanske tydligare att skriva "allmän landmobil trafk" eller nåt liknande.

"Slaskfrekvens" är ett bra namn på den :)

Min gamla volvo 945 stör som sjutton på den frekvensen när man startat den och kör och till och med ett antal minuter efter man stängt av bilen.
73 de SM0UEI
Back to Top
Ichimusai View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ichimusai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Oktober-2015 at 20:55
Då vill jag tacka Nysse för felrättningarna som nu är införda och PDF:erna är uppdaterade. Jag hoppas jag förtydligade också 156.000-frekvensen och så fixade jag ett par andra småsaker.

Det går inte göra sådant här utan att man får fin input från folk som ser felen när man blivit hemmablind så ännu en gång, tack för detta.

Jag funderade på att föra in de marina VHF-frekvenserna också i en lista men är inte säker på att det är bra, det kommer bli en rätt lång lista då det är ganska många kanaler, vissa simplex, andra duplex osv och då vill man väl ev. även få med kustradiostationerna och en del annat så det blir lätt lite grötigt.

Jag valde att ej ta med generella repeaterfrekvenser eftersom det finns allt man behöver veta i repeaterlistorna under respektive distrikt.
73 de SM0UEI
Back to Top
nysse View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote nysse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Oktober-2015 at 21:59

Det stora jobbet har ju du gjort,
tack för att du delar med dig.
Electronic S 250i
Back to Top
Tomas View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Oktober-2015 at 12:19
Ichimusai du har lagt ner ett jättejobb med att ens försöka att sammanställa alla uppgifter om bla repeatrar i Sverige. Jag noterade att på sid 4 så har du för aeromobil angivit att siganlen skall ha tillägget /AE detta har tidigare varit /AM. Är detta ändrat eller bara ett skrivfel?

Edited by Tomas - 28-Oktober-2015 at 12:20
73 de SM6XQY JO57TR
Back to Top
Ichimusai View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ichimusai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Oktober-2015 at 14:07
Originally posted by Tomas Tomas wrote:

Ichimusai du har lagt ner ett jättejobb med att ens försöka att sammanställa alla uppgifter om bla repeatrar i Sverige. Jag noterade att på sid 4 så har du för aeromobil angivit att siganlen skall ha tillägget /AE detta har tidigare varit /AM. Är detta ändrat eller bara ett skrivfel?

Det är ett riktigt dåligt slarvfel av mig i hastigheten och skall korrigeras omgående. Du har förstås helt rätt i att det är /AM.

Det finns en inofficiell också, åtminstone i Sverige där man ibland säger "portabel-mobil" eftersom portabel normalt räknas som mobil, men ibland vill man understryka körandet med handhållet och gummipinne. Kanske skall slänga dit den med.
73 de SM0UEI
Back to Top
Ichimusai View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ichimusai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Oktober-2015 at 15:04
Filerna är nu uppdaterade. Har även ändrat fonten till en utan seriffer som är mer läslig på platta. Versionen avsedd för tryck har däremot samma antikvafont som tidigare och andra marginaler så man har lite utrymme att skära/binda bladen efter utskrift.
73 de SM0UEI
Back to Top
Ichimusai View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ichimusai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31-Oktober-2015 at 11:57
Ytterligare uppdateringar:

* Lade till tabeller för return loss och VSWR
* Påbörjat kapitel om kanalnumrering för amatörradiobanden
* Diverse småfixar här och där
73 de SM0UEI
Back to Top
Ichimusai View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ichimusai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-November-2015 at 11:36
Lite uppdateringar igen:

• Uppdaterat landsprefixen, de flesta i vårt närområde är med.
  • Lagt till listor på simplex och repeaterkanaler på 6m, 2m och 70cm enligt IARU samt hur de räknas fram och i förekommande fall användningsområden.

Edited by Ichimusai - 01-November-2015 at 11:37
73 de SM0UEI
Back to Top
Cortex View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cortex Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-November-2015 at 13:19
Tack! :)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down