Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Radarspotting
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Radarspotting

 Post Reply Post Reply
Author
Message
STQR View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem


Joined: 13-Oktober-2017
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote STQR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Radarspotting
    Posted: 21-Oktober-2017 at 22:20
Skulle vilja dela med mig kring ett par funderingar jag har gällande radar.

Att ta del av luftläget i realtid har ju gått och blivit poppis på senare tid. Antingen genom en SDR -sticka och någon smakfull mjukvara eller det något enklare alternativet, FlightRadar24.

Som jag förstått det, tar vi del av den data ModeS transpondern i flygplanet sänder ut i etern. Transpondern sänder ut vald information via ADS-B, MLAT eller som ett svar på sekundärradarns anrop på 1090 Mhz. Men! Vi ser ju inte allt som sker uppe i det blå.

    Vad ser den civila trafikledningen som den vanlige dödlige inte ser och hur?

    Att viss militär trafik inte använder ModeS är känt. Går det att lyssna på militära mode 1-5 och så ifall hur?


Tänker att vi kan bortse från uppenbara parametrar så som avstängda transpondrar och primärradar i diskussionen.
Back to Top
cobran View Drop Down
Entusiast
Entusiast


Joined: 22-Maj-2004
Location: Uddevalla
Status: Offline
Points: 403
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cobran Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-November-2017 at 21:11
ATC ser allt :-)

Enkelt förklarat, ssr skickar ping på 1030 Mhz, planet svarar på 1090 ( eller var det tvärs om)antingen med mode -C dvs bara transponderkoden eller på nån annan typ av mode. och då får dom upp relevant info på skärmen, eftersom det är ATC som ger dom sqawk koden så vet dom vilken kärra det är som svarar och vart den är.

Men nu börjar man med att testa WAM "Wide area mulilateration "radar.
Minns inte riktigt hur den funkar men typ en sändare sänder en ping och kärran svarar med mode-s som flera mottagare i en kedja hör och positionen räknas fram.


Edited by cobran - 25-November-2017 at 21:12
Back to Top
mrmac73 View Drop Down
Certifierad
Certifierad


Joined: 24-Mars-2004
Location: Göteborg
Status: Offline
Points: 2403
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mrmac73 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Januari-2018 at 17:52
Originally posted by STQR STQR wrote:

    Vad ser den civila trafikledningen som den vanlige dödlige inte ser och hur?


Svensk SSR pollar nästan uteslutande Mode 3 (A/C). De nyaste Thales-stationerna har ModeS-kapacitet men oklart om den används alls, vi är ju på väg direkt till WAM. CPH har mycket aktiv ModeS-radar.

Så, man kan sammanfatta det som att ATC får en mycket bra luftlägesbild mha Mode A/C, medan vi som bara lyssnar får nöja oss med ModeS, med eller utan ADS-B. Avsaknaden av en fast ID på A/C, samt svårighet att veta vad som efterfrågats och av vem, gör att även om vi hör svaren är det svårt att använda dem till något vettigt.

Mode A/C har endast pollade (av SSR-pulser på 1030) sändningar, medan ModeS har väldigt mycket squitter, dvs massor av data sänds ut från varje flyg utan pollning, inte bara ADS-B utan andra, kortare paket för t ex TCAS etc, avsett för andra flygplan.

/MrMac
Fler burkar än vad som ryms i signaturen...
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down