Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Är det möjligt att avlyssna finska VIRVE (Tetra)?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Är det möjligt att avlyssna finska VIRVE (Tetra)?

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Virovaljo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Är det möjligt att avlyssna finska VIRVE (Tetra)?
    Posted: 31-Juli-2018 at 20:02
Är väldigt rookie när det kommer till radiokommunikation, men om jag förstått det hela rätt så använder finska räddningstjänsten ett system vid namn VIRVE (motsavirgheten till svenskarnas RAKEL).

Jag har inte förstått den exakta poängen med Tetra, men det verkar vara inbakat i VIRVE eller vice versa.

Deras kommunikationssystem ska vara digitalt och krypterat, samt gå via mobilnätet vilket försvårar avlyssning.

Ovanstående text är ungefär allt jag fattat från det jag läst om Finlands radiokommunikation. Det mest intressanta att avlyssna (vad jag kommer på) är enligt mig räddningstjänsten och polisen.

Så jag tänkte om det ens är värt att köpa hem prylar och lägga ner all tid och pengar på att lära sig mer om detta.

Eller är det bara att glömma? Om det med en relativt ordentlig dator går att dekryptera 1/10 av vad som sägs med en 10 minuters delay och sen blir man påkommen och hamnar i fängelse så orkar jag inte hålla på med något sådant.

Så ja, en gröning som har fattat intresse är väl vad jag är.
Back to Top
kdst View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kdst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Augusti-2018 at 23:13
VIRVE är namnet på ett digital radiosystem som använder Tetra-teknik, likt Rakel-nätet i Sverige.

Det finns/fanns faktiskt viss trafik i VIRVE som är okrypterad. Om så fortfarande är fallet vet jag inte, men jag tror knappast att räddningstjänst eller polis kör okrypterat. Utan min gissning är att det var användargrupper som inte ansågs kvalificera för en krypteringslicens som istället fick använda infrastrukturen fast utan krypteringen.
Back to Top
Virovaljo View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Virovaljo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Augusti-2018 at 14:16
Originally posted by kdst kdst wrote:

VIRVE är namnet på ett digital radiosystem som använder Tetra-teknik, likt Rakel-nätet i Sverige.

Det finns/fanns faktiskt viss trafik i VIRVE som är okrypterad. Om så fortfarande är fallet vet jag inte, men jag tror knappast att räddningstjänst eller polis kör okrypterat. Utan min gissning är att det var användargrupper som inte ansågs kvalificera för en krypteringslicens som istället fick använda infrastrukturen fast utan krypteringen.

Jo precis, det du säger låter rimligt. Frågan är om det går att dekryptera datan.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down