Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Rakel / Tetra
  New Posts New Posts RSS Feed - Är det här rakel?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Är det här rakel?

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Är det här rakel?
    Posted: 12-Maj-2019 at 12:33
Jag bara undrar om det här är Rakel.
Jag installerade precis en plugin i sdr# som gör att jag kan lyssna på Tetra signaler. Och jag hörde att detta är redan krypterat så då undrar jag om detta är rakel?
Youtube länk : https://www.youtube.com/watch?v=U519k5uHtQw&feature=youtu.be
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Maj-2019 at 13:35
Det låter så när tetra är krypterat och frekvensområdet är reserverat för Rakel.

Du kan kalibrera stickan, den ligger rejält snett, genom att ställa in 390.3625 och ändra ppm i inställningar så att du får frekvensen exakt i mitten på moduleringen.

/DD
Back to Top
kdst View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kdst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Maj-2019 at 14:18
Eller snarare 390,3375 vilket som är frekvensen som visas i det avkodade resultatet, så definitivt rejält snett.

Bagon19, var i landet finns du?
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Maj-2019 at 14:35
I Borås
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Maj-2019 at 16:50
Men som sagt, lyssna på krypterat tetra käns väl menlöst?

Jag förstår frågan, men då svaret är Ja kvittar ju resten.

Leta upp nåt SJ eller buss tetra som inte är krypterat.

Jag har aldrig fått det att funka med avkodningen, men hade missas nån plugin, sen har jag inte orkat rodda med det mer, behöver en antennomkopplare bakvänd så man lätt kan byta till stickan.

Edited by Agentumsilwer - 12-Maj-2019 at 16:50
Back to Top
kdst View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kdst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Maj-2019 at 18:47
Originally posted by Bagon19 Bagon19 wrote:

I Borås

Då har du faktiskt två okodade nät endast en mil bort. Det är provbanorna i Hällered (Sandhult) som har var sitt nät. Dock är det ett litet berg mellan stan och Hällered, så det kanske är svårt att få in beroende på var man bor och hur bra antenn man har... men dessa frekvenser har en liten förmåga att studsa, så jag skulle inte bli förvånad om de gick att få in med en riktantenn (kanske åt ett annat håll än vad man tror).

Kolla på 425 MHz, där finns följande;

AstaZero (MNC25)
425,300 (site LA 101)
425,550 (site LA 102)

Volvo (MNC29)
425,250 & 425,750 (site LA 101)
425,600 & 425,950 (site LA 102)
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down