Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - PTS Frekvenslistor Sth och lite riks
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

PTS Frekvenslistor Sth och lite riks

Post Reply Post Reply Page  123 8>
Author
Certifierad
Certifierad

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: PTS Frekvenslistor Sth och lite riks
    Posted: 19-Januari-2020 at 21:13
Jag har lite PTS listor gällande för främst Stockholm som är högst 1år gamla utom en 405-432 Sth som är från 2017.

Vem som helst kan begära att de frekvenstillstånd de har ska vara hemliga, så det är en hel del som inte finns med.
T.ex. SL's tetra frekvenser från 2017 verkar numera ha blivit hemliga.

Listan med "Hela Landet" är de frekvenser som kan användas i hela sverige och jag tror det är 166-470MHz.
Listan med 400-419 gäller för hela sverige med bl.a. Kiruna gruvan och Malmö Operan.

Pdf listan från 2017 skickades elektroniskt och är så klantigt skapad att den inte går att konvertera till Excel på någor vettigt sätt.
Dom andra listorna är inscannade och blir inte alltid perfekt så att en del stavfel bildas
men när det är tomt i rutorna beror det på att även PTS dokumentet var tomt och PTS personalen är inte alltid så duktig på att samla in uppgifterna.

66-87 Sth
146-149 Sth
166-174 Sth
405-409 Sth
420-470 Sth
405-432 Sth
400-419 Sverige
166-470 Hela landet

/DD
Back to Top
nysse View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nysse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-Januari-2020 at 01:01
Stort tack för att du delar med dig.
Blir lite att läsa ikväll
Electronic S 250i
Back to Top
Radiola View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Radiola Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Januari-2020 at 06:43
Tack & bock!
Yaesu FT-857D, Icom E90, Ericsson C60, C700, Cassidian TH1n, Proggar EADS/Cassidian/Airbus
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Januari-2020 at 07:20
Intressant, en del har ju öndrats ser man, det går fort, men mycket stömmee önnu av vad man vet, så kan vara värt att gå genom.

Tackar.

Notera fö hur samma frekvens används även inom säg Storstockholm, man luras att jösss vad kanaler de har hehe.

Edited by Agentumsilwer - 21-Januari-2020 at 07:29
Back to Top
Roy View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Januari-2020 at 07:53
Varför stavar man kommuniktionsradio med C???

Roy
Back to Top
DX-Kungen View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Januari-2020 at 12:45
Stort tack för att du delar med dig!
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Januari-2020 at 12:53
Originally posted by Agentumsilwer Agentumsilwer wrote:

Notera fö hur samma frekvens används även inom säg Storstockholm, man luras att jösss vad kanaler de har hehe.
Av någon anledning så behövs tillstånd och avgift och tilldelas ett geografisk område att hålla sig i
när de här "slask" frekvenserna på bl.a. 405MHz ska användas. Då blir de många uppgifter att registrera.

När det gäller SRBR444 och PMR446 och nu även 69MHz så kan användarna själva hålla ordning och använder kanaler som är lediga
och väljer subtoner så att man inte stör varandra i onödan, men tydligen inte med 8 kanaler, eller vad det nu är, på 405MHz.

/DD
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Januari-2020 at 13:23
Det är enorma skattepengar som går till PTS och det är bestämt att offentlig handling från myndighet
ska vara gratis att ta del av. PTS skickar uppgifterna gratis om det är mindre än 10 sidor så man får dela upp
frekvenserna i små områden om man misstänker att de blir för många.

I något fall blev det en rad på sidan 10 och avgift och en annan gång blev det helt tokigt
och fanns mer detaljer i uppgifterna än vad jag begärt och blev på liggande papper och de uppgifter jag
önskade om de frekvenser som får användas i hela landet blev istället alla tillstånd i hela sverige.
Man måste vara mycket precis i sin begäran men det hjälper inte alltid och PTS säger att det finns inga direktiv
om hur uppgifterna ska presenteras, typ begäran om att större font ska användas för att kunna skannas lättare,
bara att det på något sätt ska vara utskrivet på papper.

I de flesta andra länder så har frekvensmyndigheterna fått direktiv att göra uppgifterna direkt åtkomliga via websida.
Det finns ju redan en databas så det borde vara lätt att göra den åtkomlig och spärra de uppgifter
som är hemliga så att de slipper hålla på med manuellt arbete och skulle underlätta för alla.

Det finns även uppgifter om begäran om frekvenstillstånd, störningsanmälan, överklagan m.m.
som går att se rubriken och ett ärendenummer på PTS websida men det går oftast inte att avgöra vad det rör sig om
och man får begära ut det ärendenumret, om det inte är hemlig info, för att kunna se vad det egentligen handlar om.

Det är mycket som i princip förblir okänt för allmänheten pga myndighetskrångel hos PTS.

/DD
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Januari-2020 at 13:50
Jo jag tar enbart det under 420mhz på nära håll tyvärr som det är.

Det finns ju faktiskt en del under men det är kört, möjlugen om nt skulle ha stark signal men det är väl mest mindre företag osv där?

I varje fal fick jag nytta av vissa saker jag hör men inte vetat var det var och kom ifrån, tex Holmens i Hallstavik, de har en del konstiga automatiska utspndningar, jag har aldrig fattat vad exakt de hållit på med, men nu fick jag iaf reda på just dem.

Andra saker har jag kunnat ge ett namn även om jag hört vad det varit.

Som sagt en hel del finns kvar där de var, sen är iofs mycket hyrfrekvenser som i samma lista används tex.

Vet ngon vad dessa automatiska utsändningar är? Tex hör jag ngra från pappersbruket söder om mg, men även på 420mhz sim tycks vvara ett värmeverk i stället, det börjar sända när de pratar i närheten.
Man hör de pratar med varandra ich löser ev problem mm, ingen pratar i micken utan denna tar in det som sägs automatiskt ich sänder så länge nåt låter, de startar det inte själva, oratar aldrig mellan fler frekvenser tex eller säg som en läni.

Vad används detta för?

Edited by Agentumsilwer - 21-Januari-2020 at 14:08
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Januari-2020 at 16:51
Om det är någon trafik du hör så lägg gärna in frekvensen på frekvenslista.com,
speciellt om det är okänd trafik så kan andra lägga in den i scannern och lyssna.
Ännu bättre om det råkar matcha med en PTS lista så att det går att skriva in rätt användare direkt.

/DD
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Januari-2020 at 17:58
Iofs, men det är konstigt med sånna automatiska utsändningar, som ju dels når mig även om jag väl har max ngra mil dit över skogen.

Det ena vet jag inte exakt var det kommer från heller, Uppsala värmeverk kanske.
Formark?

Edited by Agentumsilwer - 21-Januari-2020 at 17:58
Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Januari-2020 at 21:16
Originally posted by Agentumsilwer Agentumsilwer wrote:

Iofs, men det är konstigt med sånna automatiska utsändningar, som ju dels når mig även om jag väl har max ngra mil dit över skogen.

Det ena vet jag inte exakt var det kommer från heller, Uppsala värmeverk kanske.
Formark?

Forsmark använder ett eget Tetra system men vet ej vad SKB använder om dom kör radio ?

Det är inte så att dom kör med VOX inne på särskilda platser och vid svårare/farliga arbeten?
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Januari-2020 at 21:40
Kan vara, vet du varför man gör så? Och varför räckvidden?

Tydlugen har Hallstaviks papperbruk nu börjat med tetra de med, men nte för allt enlugt insatt person.

Dock stämmer inte de lägre frekvenserna med dem, det kan dock vara Uppsala värmeverk och att de har nåt dylikt VOX system.
Back to Top
SM0YYQ View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM0YYQ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-Januari-2020 at 08:25
Nått intresse att göra listorna i frekvensordning?, är juh så på frekvenslista.com menar jag ..
Äger: Några RTL donglar, SDRPlay RSP1A.

Bor:   Rimbo / Stockholms Län.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-Januari-2020 at 10:10
Listorna är konverterade från pdf till excel just för att kunna sorteras i vilken ordning man vill.
Jag använder gratisprogrammet OpenOffice som har kompatibla program med bl.a. Microsoft Excel och Word.

/DD
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-Januari-2020 at 11:41
Tackar tackar!
Här kommer Dalarna... verkligen tunt i år:
Dalarna PTS

Edited by Afiag - 22-Januari-2020 at 11:41
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 8>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down