Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Mjukvara
  New Posts New Posts RSS Feed - Programmeringsmanual Ericsson Aurora
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Programmeringsmanual Ericsson Aurora

Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TRX3001 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Programmeringsmanual Ericsson Aurora
    Posted: 27-Juli-2013 at 21:38
Nu är väl chansen inte så stor att någon skulle släppa ifrån sig en, men jag chansar och hoppas att det finns någon som är vänlig.

Jag har ett par frågetecken när det gäller programmeringen och känner att en manual skulle underlätta. Jag har bara den generella till hand i nuläget.

Bland annat hur jag lägger nedkopplingston på "enter-tangenten" som jag har på mina övriga apparater. Samt nedkopplingston då man lägger mikrofonen i hållaren. Nu får jag en ton då jag tar ur micken istället.

Back to Top
SolarXray View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SolarXray Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juli-2013 at 09:31
Systemet Niros stationerna bygger på är den "röda" tråden.
Det innebär att en grundsetup har de funktioner som nerkoppling utav pågående samtal bygger på.
Det är en förutsättning för att arbeta med den s.k tysta passningen (T).

Hook funktionen för mikrofon (SystemStb).

Jag tänker på dig Niclashera, SA7AUZ och Örjan SM7XCO... R.I.P
Back to Top
SM7GYT View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7GYT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juli-2013 at 09:50

Originally posted by TRX3001 TRX3001 wrote:

Samt nedkopplingston då man lägger mikrofonen i hållaren. Nu får jag en ton då jag tar ur micken istället.

Gå in i System Setup och ändra Rev. pol. SW 1 (Hook). Ligger under Misc. System Control.

Back to Top
SolarXray View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SolarXray Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juli-2013 at 12:12
GYT, vi borde ordna en konsultfirma.

Programmerings HB ;)
Back to Top
SM7GYT View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7GYT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juli-2013 at 12:37

Nä, jag tror mer på Programmering UPA (Utan Personligt Ansvar).

Back to Top
SolarXray View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SolarXray Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juli-2013 at 13:08
HAHA, japp låter bra :P
Back to Top
TRX3001 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TRX3001 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juli-2013 at 13:53
Tack och bock. Ska dyka ner i PC1001 under eftermiddagen och kontrollera.

Det finns alltså inget sätt att ställa att radion ska syssla med nedkoppling efter man byggt upp filen? Ligger många timmar bakom den med kommunindelning på marin etc.

Ett annat problem jag upptäckte är att radion ter sig annorlunda vid ett 11-ton jämfört med ett 5-ton. Vid 11-ton får jag "ingen kontakt" även om radion som blir sökt svarar med svarston. Inte heller VHS fungerar, antar att det är handskakningen som är problemet även här.

Efter att ett 5-ton sänts presenterar radion "förbindelse" samt möjligheten att skicka VHS och NR, även då den inte fått svarston av sökt radio. Efter ett 11-ton får jag "Inget svar", även om sökt radio svarar korrekt med svarston.

Ligger detta i någon undermeny?
Back to Top
SolarXray View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SolarXray Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juli-2013 at 15:13
Du använder fel anropskategori
Back to Top
SDX365 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SDX365 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juli-2013 at 18:49
Ett mrs 5-tons anrop kopplas upp oavsett om man får svar eller inte, så det är riktigt med "förbindelse".

Precis som SolarXray skriver så har du valt fel tonprotokoll, du använder MRS 11-ton med handskakning - kräver 5-tons tillbakasvar från b-abbonenten för att koppla upp,denna uppkoppling används mot bas/relästationer till största del.

MRS 11t_Dir är det som du ska använda, den har ingen handskakning.

Vill du ha 11-ton med både handskakning och direkt, så kan du lägga in kortnummer med resp. tonprotokoll/sändare i för att på så vis välja rätt anropstyp till rätt abbonent.

Nedkopplingen fungerar på ENTER-knappen om den sätts till "Standby"

Edited by SDX365
R70 C402 C502 C602 C702 C704 C52 C54 C55 P402 P404 P502 P504 P505 F702 F802 F804 F805
Back to Top
TRX3001 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TRX3001 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Augusti-2013 at 20:24
Tack! Det rättade till det lite. Men, även nu när jag valt att radion ska köra 11_Dir så lirar inte nedkopplingen. Dock ger den "förbindelse" på 11-ton efter detta, så det är ju som det ska vara.

Så här ser det ut under keyboard functions nu, men ändå ger radion ingen nedkopplingston på enter eller då man lägger i mikrofonen i hållaren.

Back to Top
TRX3001 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TRX3001 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Augusti-2013 at 00:13
Letade efter en annan sak, som jag senare hittade under Tx tone system, Tx monitor, för att höra de toner som radion sänder. Exempelvis ett 11_Dir. Men, när jag ska in och ändra detta i 5t, så möts jag av ett meddelande.

Vad kan felet vara? Fil som kommit på vift?

Oerhört frustrerande då detta är det enda jag har kvar. Lyckades lösa nedkopplingen genom att flytta över hela kanallistan + meny till en befintlig kodfil som hanterar nedkoppling, inte så smidigt, men det funkar.
Back to Top
SDX365 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SDX365 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Augusti-2013 at 17:43
Det är inget fel, du har bara inte behörigheten att editera Mrs tonprotokollen med din .UID/CFG-fil.

Beträffande nedkopplingen, du har ju inte definerat någon tonsändare med nedkopplingsprotokollet?

Mrs disconnect ska ligga på tonsändare nr 8 och 9
Och under tonmottagarna på 7.

Edited by SDX365
R70 C402 C502 C602 C702 C704 C52 C54 C55 P402 P404 P502 P504 P505 F702 F802 F804 F805
Back to Top
TRX3001 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TRX3001 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Augusti-2013 at 23:42
Tack för svaret!

Om jag förstått rätt är det under Tx tonesystem, nr 8 och 9 som nu är "undefinied", därför måste jag alltså bygga upp en Discon, vilket jag inte kan göra då jag varken har behörighet att öppna tonsändare 8 och 9 eller har "call code" för den delen.

Går det på något vis att gå förbi, så att jag får full behörighet i programmet? Uppenbarligen behövde jag ingen kurs i Kumla, bara lite fritid och ett par hjälpsamma forummedlemmar...

Under Rx tone system ligger Discon på nr 07, men jag har dock inte behörighet att öppna den heller. Men bara den ligger där, är det väl ok.
Back to Top
SDX365 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SDX365 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Augusti-2013 at 12:42
Alltså det enda du behöver göra är att välja tonsändare Mrs discon i listan och lägga till på tonsändare 8 och 9.
Flyttar du markören till det streckade fälet och trycker på INSERT så ska du få upp en lista från bla. MRS.LIB
Du kan ta bort och lägga till färdiga tonsändare,mottagare men inte editera.
Back to Top
TRX3001 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TRX3001 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Augusti-2013 at 16:33
Där ser man. Så svårt var det. Tack och bock!

Dock kommer jag fortfarande inte åt att ändra i tonsändarna. Förutom 11_Dir. Nu har jag medhörning på 11-ton men inte på 5-ton eller nedkopplingston vilket är lite frustrerande.

Jag har inte märkt att jag har begränsad behörighet någonstans i programmet annars så att bara vara begränsad i tonsändare och mottagare verkar lite konstigt. Finns det något sätt att kringgå detta? Att modifiera .CFG-filen verkar lurigt.
Back to Top
TRX3001 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TRX3001 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Augusti-2013 at 16:40
Ett par färdiga P500 av olika slag...

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down