Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Köptorg
  New Posts New Posts RSS Feed - Programmeringskablar Ericsson P502
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Programmeringskablar Ericsson P502

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RadioMoskva Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Programmeringskablar Ericsson P502
    Posted: 03-Februari-2018 at 12:27
Hej!

Jag letar med ljus och lykta efter programmeringskablage för Ericsson P502 -P500 -P50
Vad jag förstått så fungerar det även med kablage till NIROS TRX1012, så allt sånt är av intresse.
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Februari-2018 at 12:42
Jag förmodar att du även avser själva interfacet, och inte bara kabeln. Interfacet är lätt att bygga efter ritningen här:

Interface

Edited by Spectro - 03-Februari-2018 at 12:43
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Februari-2018 at 12:55
Själva programmeringskabeln för P500 kan numera vara svår att få tag i, men det går utmärkt att flytta om stiften i en monofonkabel, och använda den som proggkabel.

Proggkabel

Edited by Spectro - 03-Februari-2018 at 13:03
Back to Top
RadioMoskva View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RadioMoskva Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Februari-2018 at 14:39
Ja jag letar efter interface och kablar.
Tyvärr är jag inte så kunnig i att göra egna prylar. Skulle kunna försöka men har ändå inga bra grejer att jobba med under tillverkning osv.

Bar tips dock, jag ska överväga att leta upp nån som kanske kan tillverka ett åt mig.
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Februari-2018 at 14:51
Leta efter den här typen, den är lätt att öppna för pinnflyttning.

Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Februari-2018 at 14:52
Jag har tidigare tillverkat några interface till Ericsson C700 och Aurora på beställning. Problemet är att man också måste kunna lite om datorer, com-portar, seriell kommunikation, MS-DOS och kanske lite annat för att få det att fungera. Jag har alltid betonat att det är inte plug-n-play som USB, och att jag inte ställer upp på telefonsupport dygnet runt. Ändå står man där med en "kund" som inte har en aning om radioprogrammering överhuvudtaget...
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Februari-2018 at 14:59
Enklast att kolla den här sidan regelbundet. Rune lägger upp färdigbyggda Interface där.

Runes loppis

Edited by Spectro - 03-Februari-2018 at 15:00
Back to Top
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RadioMoskva Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Februari-2018 at 15:02
Ja jo, det krävs en del meck för få det att fungera. Har en gammal XP-dator som jag tänkte använda, men även tillgång till en win 98 som kanske kan komma till nytta.
Jag har hållit på lite med programmering, dock av PLC, men jag tänkte försöka få det att funka.
Att progga radios är väl inte samma sak, men hoppas kunna lära mig.
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Februari-2018 at 15:07
Rune har lagt ut filer på komradio.com
Om du använder dem som bas, kanske du kan få till din progg.
Det är inte några enkla grejor, så bli inte besviken om du inte får till det med en gång.
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Februari-2018 at 16:33
Originally posted by RadioMoskva RadioMoskva wrote:

... men även tillgång till en win 98 som kanske kan komma till nytta.

Jepp, troligen har den en riktig serieport också, då har du kommit en bra bit på väg. Jag kör själv med Win98 i DOS-läge och den är helt stabil. Har en XP-dator också (Compaq), den funkar till P500 men inte till C50 hur än jag bär mej åt.

Blir det buffer over/underrun under skrivning kan radion fastna i någon form av boot-läge, det knäpper i högtalaren och alla pixlar tänds i displayen.

Och någon annan lyckas programmera med Win7 och USB->seriell adapter hur enkelt som helst...
Back to Top
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RadioMoskva Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Februari-2018 at 17:05
Tusen tack för alla tips!

Jag ska göra ett försök när jag fått tag i kablar och interface.

Kör jag fast så kommer jag nog "höra av mig" i nån tråd här på forumet.   
Back to Top
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RadioMoskva Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Mars-2018 at 22:23
Jag har fixat en programmeringskabel och programmerat tre av mina P502:or

Funkar bra på TX/RX. Lite dött i etern dock, så jag ska lattja lite med subtoner osv och även lägga med lite fler frekvenser.

Nu ska jag leta vidare efter fler laddstationer och fordonshållare.
Ericsson P502
Icom 706II
Shipmate 8000
Becker AR3201
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Mars-2018 at 08:17
Just nu finns det åter en RIB-less kabel till P500 på komradio.com, passa på!
Back to Top
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RadioMoskva Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Mars-2018 at 10:07
Japp, jag har köpt en därifrån. Funkar utmärkt på en XP-burk.
Jag har även proggat med filen för P502/B96 från hans sidan, men hade lite strul innan jag insåg att den filen inte funkade med 4.81, på C52-delen hittade jag 5.02 så då gick det bättre.

Ericsson P502
Icom 706II
Shipmate 8000
Becker AR3201
Back to Top
oz9els View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oz9els Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Mars-2018 at 01:24
Hi

Jeg har et kabel, og hvis du vil bygge et selv, så kan jeg godt måle det igennem, og give dig et diagram..
Hvis du ikke har en interface-box (som et motorola RIB-Box), så er kablet ikke til megen nytte.
Selve stikket er også MEGET specielt, og nok ikke nemt at skaffe..

Mvh Niels (oz9els)

73 oz9els
/Niels
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Mars-2018 at 09:04
Jag förstår av ditt inlägg att du inte har läst vad föregående har skrivit i tråden.
All info beträffande Niros/Ericsson radio finns på denna utmärkta hemsida:

komradio.com

Edited by Spectro - 05-Mars-2018 at 09:06
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down