Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Mjukvara
  New Posts New Posts RSS Feed - Programmering från komradio.com
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Programmering från komradio.com

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nighter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Programmering från komradio.com
    Posted: 15-Januari-2020 at 19:47
Hej!

Någon som har koll på hur programmeringsfilen för P505 från komradio.com är uppbyggd?
Jag har lagt in den i radion men förstår inte riktigt vad menyn gör som kommer upp om jag trycker på knappen "SCAN".
Det dyker då upp en submeny kallad "PROG" som i sin tur visar en valbar lista med alternativen M1 - M8. Det finns även en symbol med bokstaven "M" som jag inte heller förstår syftet med.
Vore kanon om någon kunde förklara vad dessa menyer gör.

Tack!
Back to Top
DX-Kungen View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Januari-2020 at 21:08
Varje M1, M2, M3, osv är respektive minnesplats. Om du trycker på PROG, sedan på M1 så kan du där välja kanal som du ska lägga in på den minnesplatsen. Tryck A eller B tangenten eller vrid på volymkontrollen tills rätt kanal visas. Sedan trycker du på D-knappen (pil uppåt) för att spara. C-knappen (X) tar bort tidigare lagrad kanal om jag minns rätt.

För att se mer exakt hur den är uppbyggd får du gå in i Coach och grotta runt. Scanningmenyn ligger under User menus (dvs inte i Standby menu).
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Januari-2020 at 21:21
Lägger man in valda kanaler på M1-M8 så bärvågsscannas de. Bärvågscanningen går dessutom slå till och från, till markeras med en symbol.
Back to Top
nighter View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nighter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Januari-2020 at 23:51
Jaha, där ser man! Spännande att man kan programmera radion på det sättet utan att behöva koppla in den till en PC.
Tack för svaren!
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Januari-2020 at 08:02
Att hålla på med Ericssonburkar har aldrig varit enklare än nu, tacka Komradio.com för det. Programvara, kodfiler, interface och allmän info...
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Januari-2020 at 16:45
Hmm ger de ut info eller säljer sladdar och program manualer??

Ta Motorola med då där har vi en hög ingen begriper, blåljus använde dem inte här men andra.
Ok Ericsson var svenskt iofs, samlarmässigt har det såklart betydelse.
Det jag främst förvånas over att sp mnga pnnu vill ha dem igång, jag mins när det byttes till Aurora hur det var högt intresse för de äldre då, antar att vissa hade några pp lager sim när Rakel kom ch Aurora åkte ur de med, men de verkar billigare udda nog ön de äldre.

Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Januari-2020 at 17:00
Originally posted by Agentumsilwer Agentumsilwer wrote:

Hmm ger de ut info eller säljer sladdar och program manualer??

Är det inte enklare att själv gå in på sidan och titta vad som finns???
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Januari-2020 at 17:36
Sant, det gör jag.
Tja mycket där ju.

Och Ericsson c64 en sån har jag haft liggande i 20 år, förstod mig inte på den, tack för bruksanvisning.

En Motorola Mc Micro har jag med, den lyckades jag iaf lista ut hur den funkade, och det gjorde den men typ två kanaler.

Säkert ör C64an sån med, taxiburkar hekt enkelt, Motorolan fanns programvara till, men först skulle man bygga en kabel melkan datirn och den, och redan då hade inte jag eller npn jag visste en DOS burk för den krävde en lååååångsam dator.

Har alltid trott den där C64an var värdelös helt, den ser äldre ut, men verkar täcka nåt liknande frekvensmässigt.

Jaja, jan vara kul att se om den ens funkar bara.

Edited by Agentumsilwer - 16-Januari-2020 at 17:56
Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Januari-2020 at 18:10
Lika tråkiga burkar bägge två då dom är gamla och med det smalbandiga. Inte värda många kronor då dom kräver omtrimmning bägge två om dom ska flyttas i frekvensområdet. Har för mig att dom täcker runt 3MHz
Dock riktigt bra mottagare i bägge om dom är rätt intrimmade så kan någon trimma dom är det fina burkar.
Nyare yrkesburkar är bredare och riktigt fina för diverse användning och programvara finns ofta att hitta på nätet.
Back to Top
UBC220XLT View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote UBC220XLT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Januari-2020 at 22:24
Finns billiga programeringsinterface på Komradio.com kolla på loppis sidan.
Programeringsmanual och övrig info ligger också på sidan
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Januari-2020 at 22:57
PeterK jo de är rätt gamla, ska vara om man just vill ha då lite programmerade kanaler inom de 3mhz.

C64 klarar annars tydlugen 140-170mhz totalt, men som du skriver man kan inte använda allt det samtidigt.
Misstänkte nåt sånt iofs, de var ju inte för annat än de få ev kanaler ett företag hade.

Att få dem som man vill för en specialuppgift blir väl krånglugt ändå, ska ändå kolla om c64an funkar, den andra har två kanaler på 167mhz tycker jag mig minnas.
Tänkte kasta dem när jag sålde alla min radiogrejor, men äh de äter inget där de ligger.

Edited by Agentumsilwer - 16-Januari-2020 at 22:58
Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Januari-2020 at 23:20
Originally posted by Agentumsilwer Agentumsilwer wrote:

PeterK jo de är rätt gamla, ska vara om man just vill ha då lite programmerade kanaler inom de 3mhz.

C64 klarar annars tydlugen 140-170mhz totalt, men som du skriver man kan inte använda allt det samtidigt.
Misstänkte nåt sånt iofs, de var ju inte för annat än de få ev kanaler ett företag hade.

Att få dem som man vill för en specialuppgift blir väl krånglugt ändå, ska ändå kolla om c64an funkar, den andra har två kanaler på 167mhz tycker jag mig minnas.
Tänkte kasta dem när jag sålde alla min radiogrejor, men äh de äter inget där de ligger.

Är ju en trevlig mottagare för marina VHF om du hittar någon som trimmar in den åt dig. Promen bränner man lätt med Runes färdiga filer om du vill prova
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down