Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Mjukvara
  New Posts New Posts RSS Feed - Problem med programering C700
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Problem med programering C700

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote UBC220XLT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Problem med programering C700
    Posted: 19-September-2017 at 13:38
Hej

Har några frågor angående programering av C700.

Har laddat ner C700 Coach programmet från komradio.com.
Men när jag försöker lägga över en kodning via PC Lote så säger den "Skickar startmedelande till C700" Sen efter ett tag så säger programmet "Fel vid skrivning via COM1", nått i den stilen. Använder ett RIB kort jag köpte på Tradera för ett tag sen, som jag antar att man ansluter via displaykontakten på fronten.

Vad är fel och finns det något jag kan göra åt saken?
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-September-2017 at 13:46
Du använder kanske en för snabb dator, då kan det bli problem med RS232-kommunikationen.
Jag testade precis nu utan att ha någon RIB och radio ansluten, och då fick jag just det här meddelandet.

Edited by Spectro - 19-September-2017 at 13:51
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-September-2017 at 17:00
Jag brukar köra med en prombrännare, det verkar enklare...
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-September-2017 at 17:02
Jag förstår vad du menar, men vad kan vara enklare än att skjuta in en progg med RIB?
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-September-2017 at 20:27
Den tidiga programvaran i radion stöder inte programmering via fronten.
R5A och R6A vet jag med säkerhet fungerar. F120# för att kolla detta om du inte redan känner till det.
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-September-2017 at 20:31
De tidiga programversionerna är så "buggiga" så av ren självbevarelsedrift, så uppdaterar man till R6A.
Back to Top
UBC220XLT View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote UBC220XLT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-September-2017 at 21:17
Joda det är R6A i datorn så det ska inte vara några problem.

Däremot så kanske det kan vara datorn som är boven i dramat.

Minns jag rätt så är det en Pentium II dator som jag har klappat in Windows 98 på.

Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-September-2017 at 21:21
Den versionen som ligger på komradio.com kör jag på en Pentium II med Win 98,dock i DOS-mode, så det bör funka, men funkar din RIB? Är det en Ericsson eller ett hembygge?
Back to Top
UBC220XLT View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote UBC220XLT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-September-2017 at 23:02
Originally posted by Spectro Spectro wrote:

Den versionen som ligger på komradio.com kör jag på en Pentium II med Win 98,dock i DOS-mode, så det bör funka, men funkar din RIB? Är det en Ericsson eller ett hembygge?

Har inte RIB kortet tillgängligt för närvarande, men jag kan återkomma med bild så fort som möjligt.

Men det ser ut att vara ett riktigt proffsbygge om man säger så.

Då kan jag även utersluta att det skulle vara fel på själva dator, eftersom jag kör precis lika dan dator som du.

Edited by UBC220XLT - 19-September-2017 at 23:09
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-September-2017 at 23:25
Är du säker på att det är en C700-RIB?
Om du inte har proggat med den tidigare, så är det inte säkert att den funkar överhuvudtaget. Det säljs så många skumma grejor på Tradera.

Förresten, jag måste fråga, du vet väl om att radion måste vara igång när man proggar. Det ska finnas en "startknapp" på RIB'en + en lysdiod som ska lysa när radion är påslagen.

Edited by Spectro - 19-September-2017 at 23:28
Back to Top
UBC220XLT View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote UBC220XLT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-September-2017 at 10:16
Nä är ju inte helt säker på att det är en C700 RIB har aldrig prövat att progga med den innan, så det finns ju en risk som du säger att man kan ha blivit lurad.

Joda jag har ström till radion, men spelar det någon roll om man har den i en vanlig kassett? Eller är det så att man måste ha enbart ström matning?
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-September-2017 at 10:18
Det funkar fint att ha radion i sin kassett, det viktiga är att den är spänningsmatad.
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-September-2017 at 17:45
Såhär ser en original Ericsson C700 RIB ut.

Back to Top
UBC220XLT View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote UBC220XLT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-September-2017 at 19:34
Så här ser mitt "RIB-Kort" ut

Bild 1
Bild 2
Bild 3

Edited by UBC220XLT - 20-September-2017 at 19:37
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-September-2017 at 19:36
Jag kan inte se några bilder!

Jo, nu funkar det.

Edited by Spectro - 20-September-2017 at 19:38
Back to Top
UBC220XLT View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote UBC220XLT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-September-2017 at 19:37
Originally posted by Spectro Spectro wrote:

Jag kan inte se några bilder!

Fixat nu, av någon anledning så gillade inte Forumet att jag direktlänkade bilderna så jag fick göra om det lite.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down