Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Mjukvara
  New Posts New Posts RSS Feed - Problem med PDW
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Problem med PDW

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Medlem
Medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelletrospolos Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Problem med PDW
    Posted: 01-Maj-2017 at 18:21
Försöker köra PDW med min sdr-sticka. Men jag får det inte att fungera. Det verkar som om det går fram signal till PDW, men ingen text dyker upp på skärmen. Helt dött! Någon som har nån aning om vad som kan vara fel?
Back to Top
IC-R10 View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote IC-R10 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Maj-2017 at 20:47
Hej nu är inte jag insatt i sdr mottagare men får du in tillräckligt med ljud.? I mitt fall jag kör med scanner handjagare. så när programmet har tillräckligt med volym så ska nålen stanna kvar längs åt höger även när bärvågen har släppt. den får alltså inte falla tillbaka åt vänster. så är det i mitt fall.

Med vänlig hälsning/ Patrik
jag har: IC-R10 , DLS200c. Maycom FR-100 (På jobbet). + 2st Zodiac PMR-446. En Danita 3000. För 27Mhz. och en uniden 785xlt och en 278clt. och en 92xlt. Även en Puxing-777 VHF. Yaesu VR-120D.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Maj-2017 at 20:48
Du har kört det tidigare eller är det första gången? Vilken frekvens?

/DD
Back to Top
aanonymm View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aanonymm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Maj-2017 at 21:29
Hur får du ljudet från stickan till datorn?
Man får trixa ganska mycket med ljudinställningarna för att lyckas med "vanlig" radio och dator.
Back to Top
Pelletrospolos View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelletrospolos Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Maj-2017 at 18:13
Nej det är första gången. Har kommit så långt att jag får en massa tecken nu. Men inget som är läsligt. Jag undrar om det kan vara ljudvolymen som spökar. Har försökt kolla runt lite och det verkar som om det kan vara lite trixigt att få till rätt volym. Nålen går tillbaka när sändningen är slut, trots att jag har krämat på för fullt. Dessutom har jag en gul triangel med ett utropstecken vid mätaren i PDW. Vad betyder den? Jag har kopplat stickan med USB och frekvensen är 149.3875.
Back to Top
radon2 View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radon2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Maj-2017 at 18:32
Hur ser dessa "tecken" ut?
Kan ju också vara så att det är krypterade meddelanden ifrån el och värmecentraler.

Har aldrig stött på något problem med min sticka angående volymen, har du hyfsat högt i sdrsharp (eller vad du använder) så är det en början.
Back to Top
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelletrospolos Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Maj-2017 at 18:49
U0017   3000017

D1
4 898

3-4Å*35455
TONE ONLY
TONE ONLY
TONE ONLY
TONE ONLY
TONE ONLY
TONE ONLY
TONE ONLY
TONE ONLY
TONE ONLY
7102Å999701002Å99999999
TONE ONLY

*U*U*U*U*U*U*U*U*U*U*U

...kan det se ut under "Monitored Messages". Enligt frekvenslista.com ska 149.3875 vara en POCSAG-frekvens
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Maj-2017 at 18:51
Originally posted by Pelletrospolos Pelletrospolos wrote:

Nej det är första gången. Har kommit så långt att jag får en massa tecken nu. Men inget som är läsligt. Jag undrar om det kan vara ljudvolymen som spökar. Har försökt kolla runt lite och det verkar som om det kan vara lite trixigt att få till rätt volym. Nålen går tillbaka när sändningen är slut, trots att jag har krämat på för fullt. Dessutom har jag en gul triangel med ett utropstecken vid mätaren i PDW. Vad betyder den? Jag har kopplat stickan med USB och frekvensen är 149.3875.

Det är fullt normalt att nålen går tillbaka när meddelandet är mottaget. Den är ingen indikering på volymen, den visar att programmet håller på att avkoda. Du ska inte "kräma på för fullt" PDW är känslig för hög volym, så var försiktig där. Triangeln försvinner när du har godtagbar avkodningsgrad, min står alltid på 100%. Jag kör inte med "sticka", utan med riktig komradio som mottagare.
Back to Top
radon2 View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radon2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Maj-2017 at 23:33

U0017   3000017

D1
4 898

3-4Å*35455
TONE ONLY
TONE ONLY
TONE ONLY
TONE ONLY
TONE ONLY
TONE ONLY
TONE ONLY
TONE ONLY
TONE ONLY
7102Å999701002Å99999999
TONE ONLY

*U*U*U*U*U*U*U*U*U*U*U

...kan det se ut under "Monitored Messages". Enligt frekvenslista.com ska 149.3875 vara en POCSAG-frekvens

Det där tyder på att din avkodningssignal inte är helt 100, ja lite som Spectro skrev.

Du får ha igång PDW ett tag och se om du fiskar upp något, får också upp en del skräp men ändå läsbara meddelanden nån gång ibland.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Maj-2017 at 00:40
Testa först med minicall 161.4375 och 169.800 som kanske sänder betydligt oftare och blir lättare att hitta rätt inställningar.

/DD
Back to Top
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelletrospolos Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Maj-2017 at 15:36
Har försökt med alla möjliga volyminställningar nu, utan att det blir bättre. Högre, lägre... Vilka olika inställningar in SDRsharp kan det vara värt att prova?
Back to Top
radon2 View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radon2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Maj-2017 at 21:03
Dessa kör jag:

.. och då får jag in meddelanden som det skall.
Lyssnar jag pocsag så har jag dock ingen brusspärr på.

Edited by radon2 - 06-Maj-2017 at 21:06
Back to Top
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelletrospolos Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Maj-2017 at 16:26
Verkar omöjligt att få till det... Har fått lite tips, men ingenting verkar fungera för mej. När man lyssnar på ljudet så låter det ibland förvrängt. Som om signalen skulle vara alldeles för stark. Misstänker att det kan ha något med samplingen att göra. Kan det var så? Kör jag med filer audio av, så får jag ingen avkodning över huvud taget. Kär jag med den på får jag visserligen avkodning, men inget som blir läsbart.
Back to Top
radon2 View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radon2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Maj-2017 at 19:40
Det du kan göra är att ändra runt lite i programmet, och se om det blir bättre.
Om du t.ex kör på 161.4375 så är det ju ganska ofta det kommer ett meddelande, så då kan du hela tiden jämföra.

Tror inte det har något med din sampling..
Vad har du för antenn?
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Maj-2017 at 10:44

När man lyssnar på ljudet så låter det ibland förvrängt.

Har du kalibrerat din sticka? Dom billiga stickorna kan ligga mycket fel i frekvens och driver även i frekvens när de blir varma.

Jag kör med rtl-sdr stickan som har högstabil oscillator som inte driver och ligger bara 1ppm fel.

/DD
Back to Top
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelletrospolos Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Maj-2017 at 14:43
Det var precis det som var felet DD! Har äntligen fått det att fungera hyfsat! Stickan låg lite fel i frekvens. Nu blir det till att justera lite volymer också, så kan det nog bli ganska bra till slut
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down