Print Page | Close Window

Gott Nytt År

Printed From: Scanner.nu
Category: Scanner.nu
Forum Name: Off Topic
Forum Description: Här kan du läsa och skriva om saker som inte hör hemma under de övriga ämnena
URL: http://forum.scanner.nu/forum_posts.asp?TID=28915
Printed Date: 23-Februari-2020 at 21:35
Software Version: Web Wiz Forums 10.18 - http://www.webwizforums.com

Topic: Gott Nytt År
Posted By: PeterK
Subject: Gott Nytt År
Date Posted: 31-December-2019 at 15:19
Ett riktigt Gott Nytt Radioår till er alla
[<:o)]

-------------

Replies:
Posted By: Bagon19
Date Posted: 31-December-2019 at 16:03
Jamen gott nytt radioår till dig också!

-------------
Rsp1a, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr, Zodiac P 7000, Baofeng Uv 5r, President Grant 2

Antenner
Rtl Sdr Dipol (vhf, uhf), MLA 30 (HF), ML 145 för 27 mhz mobilt.
SM6-8481
O-53
Fox-705

Posted By: Agentumsilwer
Date Posted: 17-Januari-2020 at 08:39
Hmm jo men då är ju 8200mk3 samma som denna väl?, Och de har en del år på nacken, det kan han inte få dag, nya var öven de dyra 8000kr typ men 10 år sen?

Den nya är jäkligt dyyyr men den är dock det nyaste stor prisskillnad blir det inte på 10 år väl.

Felet är den dyra äldre apparaten hur ny i kartong den är kommer ingen köpa den för 5000.

Vissa grejor tappar mycket i värde, särskilt redan dyra saker som efterträds inom teknik iaf, nu ska de ju klara digitala moder och inställningar till det.

Lite som min analogiska Uniden536hp såldes inte här men var då den kom 2014? Det bästa de hade, nu är det den nyare heldigitala, den gamla tar ändå DMR med uppdatering och en massa vi inte behöver här.

De använder samma programvara i datorn för nya SDS200 som min, ännu iaf i vår del av världen får man inget nytt med den nya, allt nytt är inriktat på specefika nordamerkanska digitala system.

Låpga 9745kr kostar denna nya burk hehe,; k den ser fräsugare ut större skärm med färger, dock slopade de fjärrstyrning/fjärrvisningen som min har till en gammal 10" androidplatra bredvud sängen den visar mao i lite mer färger tom vad det är och man kan i viss mån styra det viktigaste via den, men inte allt.

Den nya har en nätverkskabelkontakt i stället för den äldres sändar/mottagar dosa, antar att den nya kan nås från alla med ipn osv, den äldre var mer inom kortare avstånd via wifi.
Säkerligen bättre minne, och som sagt SDR baserad nu.

Men vilka pengar, då hade jag fått vara utan iaf haha.
Hanapparaten av min modell såldes här och nu finns SDS100
5259 för den äldre och 6995kr för den nya.

Ok jag som fick köpa min från USA fick ju se till att köpa en med betald licens för DMR, i Sverige har nog alla de för Europa det från början iaf, kostar 5-700kr annars för att få en kod och öppna funktionerna med per apparat.

Moms är ju inget kul heller:-( så 4000 och nåpgra hundra blev det totalt för en beg maskin, blä.

Och så ingen manual, den hade han supit bort, jobbigt ännu även om de mesta är naturlugt eller via datorn.

I USA är d tänkt de ska kunna uppdatera sin databas då och då så lägs uaf kända saker in automatiskt, ich sp kan du välja naxavstpnd och sånt på det, I Sveruge haha annat än max är inte vettigt, inte för att min vet var den är.

Men öven de nya europeiska maskinerna funkar ju inte det där på, nån måste ju bygga databasen tex.

En beg av den äldre handapparaten är jäkligt mycket bättre investerat än en ny av den nya här.

Men fasen nu var det ju AOR, såg den bärbara nya nu klarar ju kortvpg med SSB även om det brukar bli en nödlösning med handapparat tycker jag.
Tetra inte trunking, men funkar det får man väl lägga in allt då,och tar dessutom förutom DMR alla japanska tillverkares helt egna format av digital sändning, dumt nog har de helt olika så säg i Sverige finns väl gamla D-star från Icom och nyare Yeasus Fusion.
Bara 12000kr nästan.

Har man en analog scanner hyfsat ny för det som sänds i Sverige, de är ju överkomliga, allt digitalt får man nog ta på datorn.
Fullt begripligt att man gör så, annat kanske det var om inget var krypterat utom krim och span tex.

Kort sagt och ingens fel, USA ser annorlunda ut ön så länge, men här är det för dyrt för vad det smakar.

Ok allas ekonmi varierar.

DMR ser inte ut att bli en stor grej för företag iaf, en del skaffar tetra fast det är 10 gånger dyrare, DMR måste ha helt värdelösa säljare, det funkar för företag och blir inte så dyrt.
Men ingen vill ha det.

Borträknat amatörer och FRO, har det minskat här under ett år.

Ok visst krypterade hör man ju inte, och det är fritt val, dvs Tetra har inget där heller för ett företag.

Käns som det digitala kommer krypteras för allt utom privatpersoner på det.
Det analoga står kvar tills det faller ihop för företag som måste ge anrop till alla eller höra från alla, just där är radio överlägset allt ännu.

Men allt detta visste jag inte för nåt år sen.

Nu har jag skrivit en bok eller nåt, har sömnsvårigheter av en medicin som håller mig vaken.
En förhoppning är väl att nån satsar på Android som grund, win kan iofs multitaska, kanske måstes det.
Annars inkoppling med nån kommande SDR låda till en sån där Pi då plus mindre skärm, sen betala för bra programvara i stället.
Kortvpg liksom äh, scannerstyle imo, kortvåg är det inget fel på i sig men via en burk utan knappar och vred mm äh.

Det tror jag på, iofs ör ju många det idag men då bygda av dessa tillverkare, det kostar.
Ok att det blir stationärt/mobilt först bara.

Slipper jag ha en PC som mottagare så, onödigt ju, den vill man ha för allt annat inte stå och ta emot radio.

Frekvenspectrum och vattenfall i all ära när man vill ha det, annars inte.

Tur att jag sålde gamla radiogrejor för att köpa andra.

Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.18 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2014 Web Wiz Ltd. - http://www.webwiz.co.uk