Print Page | Close Window

126.525MHz ?

Printed From: Scanner.nu
Category: Scanner.nu
Forum Name: Frekvenser
Forum Description: Här kan du diskutera om allt som har med frekvenser att göra
URL: http://forum.scanner.nu/forum_posts.asp?TID=28899
Printed Date: 18-Januari-2020 at 02:48
Software Version: Web Wiz Forums 10.18 - http://www.webwizforums.com


Topic: 126.525MHz ?
Posted By: Dr Doktor
Subject: 126.525MHz ?
Date Posted: 30-November-2019 at 12:08
Är det någon som vet till vad och var frekvensen 126.525MHz används?

Ett flygplan pratade ung som att det var en inofficiell kanal typ
123.45MHz och avslutade med ett dubbeltryck på sändningstangenten.
Jag hittar bara att den används i Slovenien.

Kan det helt enkelt vara så att piloter på ett flygbolag vet att frekvensen
är i stort sett oanvänd och kör internsamtal på den? Får piloter använda
vilka frekvenser som helst om det inte stör annan verksamhet?

SDRUno saknar inspelningsfunktion vid scanning/search så är i princip
oanvändbar vid sökande efter okända frekvenser.

/DD



Replies:
Posted By: scannerman
Date Posted: 30-November-2019 at 13:43
Enligt ICAO, COM2:

BEL     LEOPOLDSBURG/BEVERLO     2628     A/G     C-16/30     510700N 051800E     Operational     $d180719
CZE     PRAHA/RUZYNE     10854     VOLMET     B-40/150     500600N 141600E     Operational     $ec
DNK     KOBENHAVN/ROSKILDE     1729     APP     C-50/150     553700N 120800E     Operational     - $e<VFR> - $es
F     MARSEILLE ACC     10429     FIS     A-250     MARSEILLE ACC(F)     Assigned     $d300621
GRC     ATHINAI     3015     APP     C-90/280     375600N 235700E     Operational     DEPARTURE - $ec
ROU     CLUJ     6768     ATIS     B-60/200     464700N 234200E     Operational     $em

Så det var nog ROSKILDE     Approach du hörde.


Posted By: TI106
Date Posted: 30-November-2019 at 16:04
Krakow, Poland EPKK ?

http://qrg.globaltuners.com/?q=126.525


Posted By: Roy
Date Posted: 30-November-2019 at 16:05
Ett Två Tre Fyra Fem, är någon form av "slaskfrekvens", där man pratar lite privat plioter emellan, mellan flygplan.

Roy


Posted By: Agentumsilwer
Date Posted: 30-November-2019 at 17:51
Jo ofta japaner eller ryssar, förutom då mindre flygklubbar.

123.45 chat, men du menar att nån använde den där andra frekvensen så också, dubbeltryckning är ju typ avlutar hej då.
Ovanligt, för civilflyg i större format.

Jag hörde ambulansflyg idag, engelska, förstår inte riktigt vad det är dock.
Möjlugt att nån bara använde frekvensen som ska vara för det såklart, hörde ingen marksändning tyvärr, rätt kassa förhållanden nu.


Posted By: Dr Doktor
Date Posted: 30-November-2019 at 17:56
Det var prat ung som på bolagsfrekvenser ibland, med lite småskrattande och en väldigt avslappnad stil
som inte alls förekommer vid samtal med en trafikkontroller. Roskilde verkar vara ung i storlek som Skavsta
och jag har svårt att tänka mig att radiotrafiken där utförs på det sättet.

Jag hör normalt bara 20mil så det var förmodligen någon extrem kondition som gjorde att jag hörde frekvensen,
efterom jag aldrig hört den tidigare. Men samtalet lät som en internkommunikation pilot-pilot.

/DD


Posted By: Odin
Date Posted: 30-November-2019 at 18:14
Den frekvensen åker in i min scanner får se om den tuggar i sig nått intressant.

Vi har precis haft ett flyghaveri här i stan ca 1km fågelvägen ifrån mig, piloten omkom:(


Posted By: Agentumsilwer
Date Posted: 30-November-2019 at 20:58
Doktorn, ja de är kul de där konstiga förhållanderna, tyvärr sitter man som ett frågetecken efteråt.

Har haft dem själv med, plötsligt hör man en kortare konversation som sen är borta bland så man hör att det fadear.

Som sagt det här om "högre" frekvensers förmga att bero på väderleken mellan olika skickt, särskilt sommartid det egentlugen ingen hur det fungerar exakt och det går inte alltid att förutse, annars ör ju klassiskt en varm dag med skaplug avkylning under natten ger i princip alltid längre räckvidd under morgontimmarna.
Men bland kan den utökas väldigt vilket är svårbegriplugt.

På marin VHF har det där hänt mig en del då jag har kvar programmeringen så som jag fick av dig och inte sällan i somras hördes stationer i duplex från baltländerna tex.
Och jag fick det inte att stämma innan någon visade en karta över de här kring Östersjön.


Posted By: plamek
Date Posted: 30-November-2019 at 21:28
FFK använder 123.45 ibland.


Posted By: Agentumsilwer
Date Posted: 30-November-2019 at 21:47
Beror lute på var de är men som sagt plan mellan plan inom ett område absolut, farsan är nedlem där så hag vet vad det ör om.
Även brandflyg förekommer ju med det ör Rakel udag, trasslar ofta, det gamka abaliga var bättre för att samtluga skulle höra, de måste ju beskriva varåt brandkåren på marken ska röra dig, de ser ju inget mer än rök ifrån skogen eller nåt beroende på vinden.

Rakel lågt betyg där, nen staten bestämmer, hua vad farligt om folk hör var det brinner i deras närhet.
Idiotiskt tom, nen nedskörningar mörks väl inte dp, de vill ju ta birt många brandstationer öven om det kyldes av när det brann mycket för ett oar pr sen och kanske tom sossarna insåg att oj det kan brinna i Sverige.
Och inte bara i bilar som stackars missförstådda tänder på, de ör ju orivat egendom och oviktig jämfört med skogsbolag o sånt.


Posted By: plamek
Date Posted: 30-November-2019 at 22:22
Originally posted by Agentumsilwer Agentumsilwer wrote:

Beror lute på var de är men som sagt plan mellan plan inom ett område absolut, farsan är nedlem där så hag vet vad det ör om.
Även brandflyg förekommer ju med det ör Rakel udag, trasslar ofta, det gamka abaliga var bättre för att samtluga skulle höra, de måste ju beskriva varåt brandkåren på marken ska röra dig, de ser ju inget mer än rök ifrån skogen eller nåt beroende på vinden.

Rakel lågt betyg där, nen staten bestämmer, hua vad farligt om folk hör var det brinner i deras närhet.
Idiotiskt tom, nen nedskörningar mörks väl inte dp, de vill ju ta birt många brandstationer öven om det kyldes av när det brann mycket för ett oar pr sen och kanske tom sossarna insåg att oj det kan brinna i Sverige.
Och inte bara i bilar som stackars missförstådda tänder på, de ör ju orivat egendom och oviktig jämfört med skogsbolag o sånt.


Hur mycket du än avskyr Rakel och andra digitala system så är de här för att stanna, bara att gilla läget.


Posted By: Agentumsilwer
Date Posted: 30-November-2019 at 22:34
Behövs inte alls gillas nåt statlugt slöseri imo, men så tycker givetvus gemene man och har givit det land vi nu har med det tänkandet, eller snarare låta andra tönka åt sig.

Trir Rakel är det minsra oroblemet idag hehe.


Posted By: Dr Doktor
Date Posted: 30-November-2019 at 22:34
Förr kunde jag höra utländska stationer på FM rundradiobandet varje sommar
när jag hade en radiotuner som bara hade en avstämningsratt så att man blev
tvungen att höra stationerna mellan de svenska när man bytte kanal.
Men sen blev det en digital tuner med minnespositioner så jag vet inte
om det fortfarande går att lyssna eller om luften är mättad av störningskällor.

Jag hör baltiska och polska apco och mpt1327 sändare relativt ofta,
men det beror nog mest på att det i den riktningen är den enda glipa
mellan bergen jag har och är mest öppet vatten på väg till baltikum.

Jag hörde långa samtal på 123.45 för några dagar sedan så de måste vara
på hög höjd och de enda möjliga på Flightradar24.com var två stycken
BeechCraft King Air 300ER som flög med någon minuts mellanrum.
De hade startat från centrala USA och sen till södra Canada och sen till nordöstra Canada
och sen till Norge och vidare över Stockholm österut i en båge söderut som kanske
gjorde att de flög över Turkiet och vidare sydost. Det var ett ständigt babbel
mellan flygplanet och jag har sett att flygmyndigheter har förbjudit användande
av 123.45 på hög höjd pga att det stör bl.a. oljeplattformarna i Nordsjön.
Då kanske en del väljer andra frekvenser, t.ex. den för hemmaflygfältet
som råkar vara inställd på den andra flygradion i cockpit.

/DD


Posted By: Agentumsilwer
Date Posted: 30-November-2019 at 22:36
Käns som lätt att ta bort oljeplattformar ur flygbandet?

Eller har det med deras helukoptrar att göra?

Trodde det var en värdslig chatfrekvens, nen inte i Norge, rätt korkat.


Posted By: nysse
Date Posted: 01-December-2019 at 01:12
Originally posted by Odin Odin wrote:

Den frekvensen åker in i min scanner får se om den tuggar i sig nått intressant.

Vi har precis haft ett flyghaveri här i stan ca 1km fågelvägen ifrån mig, piloten omkom:(



stämmer det att han landade på sin egen tomt?

-------------
Electronic S 250i


Posted By: Odin
Date Posted: 01-December-2019 at 17:28
Landade är väl att ta i han dök rakt ner.. Det stämmer att det var hans egen tomt. Han låg i skilsmässa med frugan. Jäkligt tragiskt verkade vara en bra kille han blev 42 år.
Jag satte ihop ett klipp med konventionen han hade med tornet.

Inte meningen att kapa tråden för TS


Posted By: Agentumsilwer
Date Posted: 01-December-2019 at 17:36
Det där har hänt utomlands, nån hyrde ett mindre privatplan och flög rakt in i kåken där frugan avslöjad i vänsterprassel och splitterad familj fanns.

Mins inte om fler än han dog, tror de misstänkte nåt och polisen tyckte de skulle lämna huset.

Men det här var då endast självmord förstår jag, drastiskt.

Tror inte TS blir arg.


Posted By: Odin
Date Posted: 01-December-2019 at 17:52
Men jag undrar om han inte siktade på sitt hus ändå det var lördag chansen att frugan var hemma är stor. Och det var ett trähus (var där och kollade igår) hela skiten hade brunnit ner direkt iom bränslet.
Finns gott om fält menar jag om han nu bara skulle ta livet av sig..


Posted By: Agentumsilwer
Date Posted: 01-December-2019 at 19:17
Jo, det var min första tanke, men jag tänkte att det var för extremt även om en liknande sak har hänt förr.

Du har nog rätt, det hade varit lätt att vara krascha in i en skog eller nåt.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.18 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2014 Web Wiz Ltd. - http://www.webwiz.co.uk