Print Page | Close Window

Störningar?

Printed From: Scanner.nu
Category: Scanner.nu
Forum Name: Allmänt scannerforum
Forum Description: Allmänna diskussioner om allt inom radio
URL: http://forum.scanner.nu/forum_posts.asp?TID=28692
Printed Date: 26-Augusti-2019 at 03:47
Software Version: Web Wiz Forums 10.18 - http://www.webwizforums.com

Topic: Störningar?
Posted By: Agentumsilwer
Subject: Störningar?
Date Posted: 25-Mars-2019 at 14:40
Hur gör ni för att inte främst skärmar som TV eller från datorer ska störa er scanner?

För mig är det hopplöst datorn och TVn stör scannern.

Ok de är i samma rum då jag bor litet, men är det kört då?

Grannarna kan störa, men sällan, värre nör jag hade min Baofeng som scanner den stördes direkt av de närmaste grannarna.

Replies:
Posted By: Roy
Date Posted: 25-Mars-2019 at 15:29
Ett vanligt och inte så kul problem.
En TV som stör i annan radiomottagning är egentligen en störsändare, dess signaler skall då kunna höras i annan mottagare.

Du skriver inget om vad du har för antenn, kanske den går att höja ytterligare, dvs för att komma länge ifrån störsändarna.

Vad du använder för kabel har även det en viss betydelse, dålig glesskärmad koax, vit TV-koax etc som ger dålig anpassning kan läcka.

Bäst är kanske att stänga av TV etc.......
Ev behöver man stänga av hårt, dvs med 230 V anslutningen

Roy

Posted By: Dr Doktor
Date Posted: 25-Mars-2019 at 16:44
Öppna upp en öl och luta dig tillbaks och säg högt: "Störningar gör mig ingenting. Jag har så många fler ostörda frekvenser att lyssna på."

Störningarna letar sig ofta in i scannern och kanske främst till antennen via kablarna som fungerar som signalbärare på yttersidan av koaxen.

Man kan vira 4-5 varv av koaxen närmast scannern och närmast antennen och helst också ha några ferritringar eller klumpar man virar koaxen ett varv igenom.
Ferriterna finns för olika frekvenser så man får se till att man använder de som hanterar 60MHz-500MHz.
Helst ska man använda USB och bildskärmskablar som redan har ferrit avstörning.
Köp ett 10-pack klumpar från Kjelle som passar på dina koaxer och sätt flera i varje ände på koaxen och gör 4-5 varv kringla för säkerhets skull.
Du kan ju även pröva dom på dina övriga kablar för nätverk, USB och bildskärm m.m.

https://www.tradera.com/search?q=ferrit" rel="nofollow - https://www.tradera.com/search?q=ferrit
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponenter/kontakter/ferritblock-5-mm-p90355" rel="nofollow - https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponenter/kontakter/ferritblock-5-mm-p90355

/DD

Posted By: Odin
Date Posted: 25-Mars-2019 at 21:17
Jag hade brutalt med störningar på flygbandet sänkte jag squelsh i botten lät det.. Ja inte som det ska höras ett brus utan massa störningar. Så jag drog förlängningskabel direkt till scannern från ett annat rum och drog säkringen, det försvann direkt och lät genast bättre.
Det som hade legat och stört hela tiden visade sig vara mobilladdaren som drev min raspberry pi.

Date Posted: 26-Mars-2019 at 15:07
Antennen sitter tyvärr nära TVn, jag har inget annat val just där än att ha den på min franska balkong, höja blir nog aldrig möjligt, byta antenn ska jag dock, men det trir jag knappast påverkar, den är längre det är allt.

Och klart jag stänger av TV och dator, men iaf datorn skulle jag vilja kunna köra samtidigt som Scannern då jag kan greja med tex SDR sticka på den samtidigt.

Jag skulle om jag kunde flytta grejorna till andra rum men det kan jag tyvärr inte.
Koaxkabeln är en sån aircell 5 som är tunn som en rg58 men mer skärm osv, den är bara 5 meter.

TVn går är inte kopplad alls, jag ser inte på TV utan använder den som Chromecast, och ok det är ju lätt att slå av scannern då.

Så huvudproblemet är nog datorn då man kan vilja använda den samtidigt.
Som det är nu kör jag på en Androidplatta den stör inte scannern öht alls ens med laddaren i.
Feritstavar har jag men inga ringar, kan det hjälpa nåt att rulla upp scannerns elkabel på en sån tro?

Datorn har ju enmassa som man kan tänka sig störa, men just skärmen verkar vara största boven av nån anledning, och det är en laptop vilket gör att jag inte kan ge mig på den separat.

Jag känner till kablarna med klumpar vid ändarna att de är avstörda, men de ser problemet, visst jag har en sån mellan scanner och yttre högtalare, men i övrigt finns nog inget färdigt direkt.

Kan tillägga att routern för bredbandet inte stör heller.

Date Posted: 26-Mars-2019 at 20:51
Felet är inte din mottagare (som du kallar skanner), den är ju gjord för att ta emot radiosignaler.
Klart att det finns mottagare som inte är avkopplade på likströmsmatningen.
Det kan betyda att en liten lite del av mottagningen sker via DC-sladden.
För att ta reda på om signaler, som vi här kallar störningar, kommer den vägen tar du bort DC-sladden och sätter i batterier.

Att mottagaren på något vi skulle kunna skilja på det du kallar störningar och riktiga radiosignaler får vi nog tänk oss omöjligt.

Återstår då att avstöta dina TV eller datorskärm.
Lyssna med gummiantenn nära sladdarna till bildskärmar dator och TV,
Då kan du få en uppfattning av varifrån störningarna kommer.
Och angripa där med ferrier.

Roy

Date Posted: 26-Mars-2019 at 21:09
Den går inte att driva med batterier.

Och jag kallar den scanner enbart för att en mottagare för mig är säg en Icom r8500 eller liknande där man med filter och dylikt kan avlyssna kortvåg bla.

En scanner ska mest klara söka igenom så många minneskanaler eller frekvenssteg som möjligt och har väldigt lite i form av möjliga ändringar.

Den är inte bärbar heller visst finns en fånig antenn man kan montera bakpå.

Det är en Uniden BC 536hp dvs mer av en mobil enhet.

Dock kan jag ändå prova lite med ferriter, tyvärr kan jag inte göra nåt åt min antennsituation, jag får inte som det är nu montera antenner på taket tyvärr.

Jag har nu en Daimond x30 satt direkt i franska balkonggallret, vilket jag trodde skulle bli meningslöst, men det funkar åt det ej spärrade hållet.
En Daimond v2000 som jag har sen gammalt kommer åka upp på samma plats så fort våren kommer och jag kan ta ner den.

Posted By: krisse
Date Posted: 27-Mars-2019 at 11:25
Klart den går att köra på batterier, vilket litet 12V mc/bilbatteri som helst duger för att prova.

Date Posted: 27-Mars-2019 at 12:34
Jag får försöka ordna ett batteri helt enkelt.
Fast jag hoppas inte felet finns där då drivning på batteri inte käns bra.

Posted By: krisse
Date Posted: 27-Mars-2019 at 19:24
Får du mindre störningar med batteri vet du iaf i vilken ände du ska börja med att avstöra :)

Date Posted: 27-Mars-2019 at 20:16
OK inte en handburen kommunikationsradiomottagare,
Med batteri till DC-sladden, lindar du ihop DC-sladden så kort som möjligt mellan radion och batteriet.
Då kan du vara rätt säker på att inga störningar kan komma luftvägen den vägen.
Låter störningarna lika kommer de antennvägen.

Men utan att prova batterivägen, kan du helt enkelt ta bort antennen.
Lyssna, blir det tyst och bara rent brus kommer inga signaler in via DC-sladden.
Och du kan glömma det där med batteriet.

Men hör du störningar, kan det i det läget var enklare att prova med ferierna på DC-sladden.

Är radion CE-märkt? i så fall bör den ha en DC-sladdingång helt död från att vara antenn.
Dvs ta emot radio BARA via antennen och ta emot strömförsörjning via DC.sladden.
Är den icke CE-märkt kan filtren på DC- jacken ha sparats in för att göra den billigare.

Roy

Date Posted: 27-Mars-2019 at 20:59
Den är inte CE märkt, inte ens falskt märkt så som kinaapparater ofta har.

Den är för amerikanska marknaden och såldes aldrig här.

Men iaf så har jag lite att prova med nu och försöka avstöra så att åtminstonde datorn kan användas samtidigt.

Jag inser att närheten till antennen inte är bra, och visst önskar jag att flytta upp den på taket ovanför störkällorna och med jordplan.

Tack för svaren iaf, man får ju göra det bästa av den situation man har.

Jag är inte van att ha det som jag har nu utan har tidigare haft möjlighet att sätta antenner i fackverksmaster osv och på så sätt kommit högt ovanför omgivningen, störningarna har därmed inte varit lokala främst från mig själv utan från omgivningen isf.

Just här har jag inte just mycket störningar av nåt annat vilket väl är orsaken till att det öht fungerar att ha antennen intill väggen ner eller mindre.

Jag har problem med att många signaler är ganska svaga signalmässigt och därför ligger kring squelschläge 2, vid 1 brusar och vid 2 har jag tyst på de band jag kan lyssna på, så jag planerar antennförstärkare med en sats med olika dämpningar att testa så jag slipper längta efter squelsch 1.5
En helt analog squelsh vore det bästa, men de har gjort så här för att kunna programmera olika squelschlägen i minneskanalerna bla, tyvärr är inte squelschen sk "intelligent".

Date Posted: 28-Mars-2019 at 09:57
Det tar bara en sekund att koppla bort antennen när du lyssnar på en störning.
försvinner störningen tar mottagare emot radiosignaler uteslutande via antennen, och inte via DC-sladden.
Så kan du i alla fall glömma möjligheterna att få bort störningarna med nuvarande upplägg.

De amerikanska reglerna för EMC är relativt lika de för EU, så någon form av filtrering finns med säkerhet innanför DC-jacken.

Roy

Date Posted: 28-Mars-2019 at 14:40
Jo jag vet så det provade jag och tyvärr har det ingen påverkan öht, inte heller att köra datorn på batteri.

Så troligen induceras störningen i antennen.

Jo någon form av avstörning finns nog i scannern, min Boefeng blir utstörd för allt möjligt mycket lätt tex, så skilnad märks, men som sagt att ha datorn 3m från antennen är förmodligen för mycket att begära.

Tråkigt då jag är hemskt inrutad så jag inte kan flytta runt saker.

Visst jag ska bära bort laptopen och testa, även om jag inte kan flytta den för gott kan jag prova så långt från antennen som jag kan.

Date Posted: 28-Mars-2019 at 16:44
Nej störningen induceras INTE i antennen.
Antennen tar bara emot radiosignaler som den skall.
Störningarna från din TV etc är radiosignaler som helst inte borde finns.

Mottagaren gör vad den skall, du kan inte göra något på mottagarsidan i detta fall.

När det din Boefeng, där du menar att den lättare blir störd.
Förmodligen har den en brusspärr av signalstyrketyp, som på em AM mottagare och då blir det så.
En "rikitg" Fm mottagare skall mäta S/N, dvs signal brusförhållandet, oavsett signalstyrk för att öppna brusspärren. Därmed slipper man höra det mesta förutom riktiga bärvågor modellerade med FM tal.

En AM brusspärr kan bli billigare vid tillverkningen av lågprisradio.
En FM bruspär blir dyrare men funkar på ett helt annat sätt.
Man får vad man betalar, läs: skit.

Vi måste skilja på vad störningar gör med mottagaren, öppnar brusspärren eller inte, för att öppna densamma med insignal från riktiga sändningar.
Det ä inte nån form av magisk "känslighet" för störningar saken handlar om, utan konstruktionssaker man kalkylerat med vid tillverkningen och för priset.

Roy

Date Posted: 28-Mars-2019 at 17:22
Jo men störningarna tas upp av antennen helt enkelt.

Inte av mottagaren i detta fallet.

Och som sagt de är placerade nära varandra så det är väl inte förvånande.

Jag ska flytta datorn så ser man direkt ev skillnad, tyvärr löser det inget men jag kan helt enkelt inte använda datorn när scannern söker, för det stör inte lika på alla frekvenser, så säkert kan man låsa den på en minneskanal.

Tanken var ju annars att köra en sdr sticka på datorn samtidigt för att tex lyssna på Tetra från SJ tunnelbana mfl.

Får se vad antenbytet ger, borde ge mer störningar men det får jag se då.

TV jan jag klara mig utan när svåcannern går iaf så det är ingen större olycka.

Date Posted: 03-Maj-2019 at 18:44
När jag bytte antenn så flyttade jag ju ut den nya nån halvmeter från väggen till, den har dessutom jordplan.

TVn tar slut på mottagningen ännu men datorn stör bara några få frekvenser jag kan skippa temporärt bara, så det funkar bättre nu.

Ville bara nämna det, inga övriga ändringar är gjorda.

Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.18 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2014 Web Wiz Ltd. - http://www.webwiz.co.uk