Print Page | Close Window

SL TETRA

Printed From: Scanner.nu
Category: Scanner.nu
Forum Name: Rakel / Tetra
Forum Description: Här kan du läsa och skriva om Rakel och Tetra
URL: http://forum.scanner.nu/forum_posts.asp?TID=28382
Printed Date: 20-Mars-2019 at 00:55
Software Version: Web Wiz Forums 10.18 - http://www.webwizforums.com

Topic: SL TETRA
Posted By: toxicwaste09
Subject: SL TETRA
Date Posted: 16-November-2017 at 02:05
Hej vad behöver jag för utrustning för att lyssna på SL:s tetra, trygg c m.m. fd 167 mhz bandet.
Någon 400mhz dongel och gnuradio till att börja med?
Mvh
Toxicwaste

Replies:
Posted By: Dr Doktor
Date Posted: 16-November-2017 at 09:28
Skaffa en USB radiodongle och boota upp datorn på en USB sticka laddad med en image fil. https://www.rtl-sdr.com/wintelive-tutorial-and-updates-to-the-windows-telive-tetra-decoder-implementation/" rel="nofollow - https://www.rtl-sdr.com/wintelive-tutorial-and-updates-to-the-windows-telive-tetra-decoder-implementation/

/DD

Posted By: Johan2005
Date Posted: 16-November-2017 at 11:42
Jag försöker få det där att funka, men med klen framgång. Upplever att man ändå måste ha vissa
Linux-kunskaper, trots att det är konverterat till Windows. Svårt att hitta uppgifter om vilka
mottagare det finns stöd för. SDRPlay verkar inte funka, kanske funkar FCD?

De Youtube-klipp jag kan hitta visar hur det ser ut när det funkar, inte hur man får det att funka.

Någon här som fått igång Windows-versionen?

Date Posted: 16-November-2017 at 17:49
Jag har försökt tidigare men gick bet. Det var allför många fel som dök upp som krävde gedigna Linuxkunskaper.
Imagen på USB minnet funkar ju bra och man behöver inga förkunskaper förutom sunt förnuft.

/DD

Date Posted: 16-November-2017 at 23:16
Vilken SDR-mottagare använder du och vilken Flow Chart? Jag lyckas inte få kontakt med SDR-stickan,
varken i Windows eller Linux-versionen...

Date Posted: 17-November-2017 at 00:40
Du måste använda en mottagare som har en R820 krets och du kör zadig.exe för att få rätt drivrutiner. https://www.rtl-sdr.com/rtl-sdr-quick-start-guide/" rel="nofollow - https://www.rtl-sdr.com/rtl-sdr-quick-start-guide/

Prova olika USB portar, varje port har sin egen inställning och ibland kan det vara helt omöjligt att använda just den porten eftersom en drivrutin har tagit över den helt och hållet.

Jag har RTL-SDRen och det funkar med vilken flowchart som helst, om man har en någotsånär kraftfull PC, men börja med den enklaste 1chGR37. Jag har inte kört telive på något år men det enda luriga var hur man bytte frekvens, det var ett fönster som låg gömt bakom ett annat.

/DD

Posted By: Tekyu
Date Posted: 01-December-2017 at 18:29
Tänkte uppdatera den här tråden lite.

Jag har nu fått igång en fullt fungerande linuxdist med Telive. Det är dock lite klurigt med Gnrc och styrningen av frekvenser.

Det mer intressanta är om det finns någon officiell lista på talgrupper och IDn? Jag vet att vi har Doktorns lista på TryggC och grupperna för tub1 2 3 men det finns fler.

Sedan har jag märkt av att domänen RPS test [10] då och då bryter in och tar över Stockholms Lokaltrafik [11]. Jag kan inte tolka det något annorlunda än RPS test är RiksPolisStyrelsens master?

Någon som har provat Telive 1.9?

Date Posted: 01-December-2017 at 22:56
Officiell talgruppslista? Nä, det är ju inget som måste meddelas PTS.
Att det dyker upp andra systemnummer beror helt och hållet på felavkodning.

Jag har talgrupper för spårtrafiken typ Lidingöbanan Roslagsbanan osv och
kanske några TGs för bussdistrikt. Även någon TG för nattarbete i tunnelbanan.
Så mycket mer är väl inte aktiva så ofta att de behöver taggas?

Vad jag förstår så kan man använda 4ch flowchart och speca + och - i förhållande till
första frekvensen och koda av 4st frekvenser samtidigt på samma site så att man kan följa ett samtal.
Nu försvann min Linuxsticka någonstans för ett tag sen så jag minns inte om det funkade
på min laptop. Jag har uppgraderat CPUn sen dess så det borde funka nu iaf.
Måste nog leta fram den där USB stickan nu eftersom alla TGs bara fanns där.

Date Posted: 01-December-2017 at 23:53
Okej, så det är lite felkodning som gör att jag får in lite andra siter?

Väldigt mycket av tågkommunikationen verkar gå på radio istället för SDS, såsom att meddela att man kör mot stopp, att man behöver växla spår och mycket mer därtill (förutom det väldigt frustrerande grova språkbruket som förarna har mot sina resenärer :) )

Detta är det jag har:

10006010 talgrupp Grön linje
10006020 talgrupp Röd linje
10006030 talgrupp Blå linje
10006040 talgrupp tvärbanan
1272     tågnummer tväris?
10006050 talgrupp ?
10006060 talgrupp roslagsbanan
10006070 talgrupp saltsjöbanan
10006080 talgrupp djurgårdslinjen (spårvagnen)

10005011 bussar Lundagaraget
10005018 bussar nacka värmdö
10005026 bussar haninge
10005032 bussar city
10005033 bussar östberga

10006501 talgrupp TryggC City
10006502 talgrupp TryggC Norr
10006503 talgrupp TryggC Syd

10006507 talgrupp kommendering?

11330417 Tvärbanan LC
11440430 TLC Tvärbanan
10508000 Buss östberga LC
11550004 tväbanan LC?

100063 OV?
10333002 OV?
10118?
10111 kopplad till 10006010
10338000 Ov? Norra TryggC kopplat till 10006501.
10328000 OV? alltid kopplad till 10006503
5032230 OV handenhet?

Jag får en liten vibb att handenheterna går in på talgrupperna längst upp och att centralerna har de udda numren såsom 10328000, stämmer det?

Date Posted: 02-December-2017 at 01:38

Långa nummer med 10000 som slutar med 2 eller 3 siffror är linjenummer för bussarna.
2-3 busslinjers TG som egentligen inte har någon trafik används som TG för yttre trafikledare för buss.
Tror det var låga nummer som 100018 och 100054.

5 siffriga nummer som 10118 är turnummer för tunnelbanan.
Järnväg använder annan syntax och har de login via tetra så är det säkerligen 4 siffriga nummer för tågnummer.

Nummer som 11330417 är anrop till eller från vagnsnummer (417).

10338000 och 10328000 är olika operatörsplatser på LC. (33 och 32, borde även finnas 31)

TryggC handenheter har nog alltid 503xxxx.

/DD

Posted By: loffa
Date Posted: 28-December-2017 at 00:10
Hej,

Jag har med framgång kört SL med RTL-SDR i ett halvår nu ungefär. Har ganska god linux-vana och har fått in alla program på linux datorn.

Men vet inte riktigt hur den hanterar alla samtal. Tror enbart jag får in utrop, inte alla privata samtal. Sitter oftast på Södermalm (kontoret) och kör mot 427.774Mhz. Tror även jag får in 1 eller 2 till men måste då byta.

Date Posted: 28-December-2017 at 09:22
Originally posted by Tekyu Tekyu wrote:

Någon som har provat Telive 1.9?

Var hittar man det och hur installerar man? (för oss som inte kan Linux)

Date Posted: 28-December-2017 at 11:21
Med utrop så menar du förmodligen talgrupper. Privatsamtal är nästan bara bussdepåerna som använder. När en bussförare vill prata med trafikledningen så sker det nästan alltid som privatsamtal och då hör man bara trafikledningen och inte bussföraren.

Privatsamtal håller sig oftast på en och samma frekvens under samtalet men talgruppsamtal, där man hör bägge parter, kan hoppa runt under samtalet på frekvenserna som tillhör samma site.

Sitter du på södermalm så bör du lyssna på frekvenserna som tillhör LA39 gamla Skattehuset eller LA86 Nybohovsbacken. Det är oftast 4st frekvenser på varje site som ligger nära stockholm och man måste vanligtvis lyssna av alla 4 om man ska följa ett talgruppsamtal.

Att lyssna av en enda frekvens går med den enklaste laptop och t.o.m. RaspberryPI. Att lyssna av 4 frekvenser kräver en modern kraftfull dator. Gnuradio med USB sticka kan lyssna samtidigt på flera frekvenser om de håller sig inom 2MHz någonstans och alla SL frekvenser ligger inom det området så man ska kunna lyssna av en sites alla frekvenser samtidigt med rätt dator.

/DD

Date Posted: 30-December-2017 at 14:36
Johan, jag ber så mycket om ursäkt för ett gigantiskt sent svar:

Om du använder linux som OS hittar du hela Telive här:
https://www.rtl-sdr.com/rtl-sdr-tutorial-listening-tetra-radio-channels/

Det krävs lite kunnande om Linux och hur TETRA fungerar. Guiden är ganska fint dokumenterad så den fungerar.

Beroende på vad för modem du har kan du stöta på problem med Kompatibiliteten.
Du kan även stöta på problem med att Linux kernel använder DVB-RTLxxx som drivare till just DVB-funktionen av RTL-stickan (visa TV). Du måste då svartlista denna drivare i kernel för att kunna få den att fungera med SDR-drivarna. Samma problem kan du få i Windows om Windows kernel använder någon sak och norpar den saken till en process automatiskt.

Sedan är det bara att köra ./install_telive.sh skriptet och njuta.

Jag håller för närvarande på att försöka få GnuRadio att förstå att den faktiskt har en SDRplay att leka med. Även om jag har kompilerat drivarna för SDRplay så vill inte Osmo leka med den.

Mitt projekt just nu är att försöka få Telive helt automatisk och koda av 4 stationer samtidigt. Sedan vill jag att något annat program skall koda av POCSAGs tre frekvenser. Då har jag rätt roligt.

Date Posted: 30-December-2017 at 14:40
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

Med utrop så menar du förmodligen talgrupper. Privatsamtal är nästan bara bussdepåerna som använder. När en bussförare vill prata med trafikledningen så sker det nästan alltid som privatsamtal och då hör man bara trafikledningen och inte bussföraren.

Privatsamtal håller sig oftast på en och samma frekvens under samtalet men talgruppsamtal, där man hör bägge parter, kan hoppa runt under samtalet på frekvenserna som tillhör samma site.

Sitter du på södermalm så bör du lyssna på frekvenserna som tillhör LA39 gamla Skattehuset eller LA86 Nybohovsbacken. Det är oftast 4st frekvenser på varje site som ligger nära stockholm och man måste vanligtvis lyssna av alla 4 om man ska följa ett talgruppsamtal.

Att lyssna av en enda frekvens går med den enklaste laptop och t.o.m. RaspberryPI. Att lyssna av 4 frekvenser kräver en modern kraftfull dator. Gnuradio med USB sticka kan lyssna samtidigt på flera frekvenser om de håller sig inom 2MHz någonstans och alla SL frekvenser ligger inom det området så man ska kunna lyssna av en sites alla frekvenser samtidigt med rätt dator.

/DD

Vet du vilken frekvens kontrollkanalen för MNC:11 LA:96 ligger på? (SL, Högdalens huvudmast)

Date Posted: 30-December-2017 at 17:03
Det är normalt den lägsta frekvensen som har kontrollkanalen, så 426.900

/DD

Posted By: kdst
Date Posted: 30-December-2017 at 18:25

Det är normalt den lägsta frekvensen som har kontrollkanalen, så 426.900

/DD

Nja, tvärt om, detta är en fyrkanalig bas, för dessa har man lagt kontrollkanalen som högsta frekvens, dvs 428,100 för Högdalen. Undantaget är Kista där man nyligen gjort lite frekvensomläggning och skaffat en frekvens som inte delas med någon annan bas. Övriga frekvenser delas oftast av en eller två andra siter i länet.

På de tvåkanaliga baserna däremot finns det inget direkt mönster.

Date Posted: 30-December-2017 at 18:55
Det var konstigt, 426.900 verkar ju bara användas på Högdalen.
Du tänker inte på packet data kanalerna där bussarna skickar all sin fordonsdata och ska inte ligga på samma frekvens som kontrollkanalen eftersom databelastningen på en frekvens då kan bli för hög?

När en talgrupp aktiveras så ramlar alla radios på den TG ned på kontrollkanalen och börjar skicka data där tills de blir beodrade att återvända till sin packet data kanal, vilket kan ta ett tag om det är många bussar t.ex. Under tiden blir det väldigt segt att starta nya samtal eller sända textmeddelanden osv.

/DD

Date Posted: 30-December-2017 at 21:54
Jag tror inte att det SL har någon specialare (det ser i alla fall inte ut så när man tittar på trafiken).

Enligt Tetra-standarden (ETSI 300 392-2 §23.3.1.1) skall tidlucka 1 på 'main carrier frequency' vara 'common control channel'. Sedan kan systemet beroende på belastning tilldela ytterligare 'secondary control channel'.

Antalet 'secondary control channels' anges i SYSINFO PDU, och där är det bara möjligt att skapa dessa på timeslot 2 eller 2,3 eller 2,3,4 på 'main carrier'.

När samtalen kopplas upp på en annan tidlucka (på 'main carrier' eller någon annan frekvens), kan det också skapas en 'associated control channel'. Därför hör man också trafik-signalering även på andra frekvenser än 'main carrier'.

Men all relevant trafik-signalering går alltid ut på 'main carrier', annars skulle det inte fungera med 'sen ankomst', dvs mobilstationer skulle inte kunna hoppa in i pågående gruppsamtal om de byter talgrupp, och de skulle inte heller kunna fortsätta i befintligt samtal om de roamar.

Dvs, lyssnar man på 'main carrier' kan man vara säker på att SE alla samtal som pågår. Lyssnar man samtidigt på de övriga frekvenserna får man också allt tal. Men när samtalet kopplas ner går mobilstationerna över och lyssnar på 'main carrier' och kontrollkanalen där för att få info om till vilken frekvens och tidlucka de skall hoppa nästa gång.

För Högdalen är 428,1 'main carrier' vilket skickas ut i SYSINFO PDU'n.

Naturligt är det också mindre med taltrafik som går ut på 'main carrier' eftersom minst en tidlucka alltid går bort till 'control channel'.

Jämför tex med Rakel, där ligger enbart 'main carrier' igång med 'control channel' och trafik när det är låg belastning. Det är först när det blir flera samtidiga samtal på en site som övriga frekvenser startar upp med signal. SL däremot ligger alltid uppe med radioenergi även om det inte är någon trafik alls i nätet.

Vad inte Telive tar....
Det kan också nämnas att man i telive bara har implementerat den signaleringen som är relaterad till samtalen som går på 'control channel', tex uppstart och roaming. Det är alltså en hel del signalering som man missar med telive. Och implementeringen är egentligen inte heller så bra eftersom man helt missar att särskilja talgrupper (GSSI) från individernas anrop.

En sak man missar är tex om man tittar man på SL's site i Norsborg LA82 som är kofigurerad för tunnelbanan så kan man se att det hela tiden är bussar som försöker roama in mot denna site (eftersom den har vissa riktantenner utomhus), men bussarna får 'reject' eftersom systemet inte tillåter dessa på tunnelbanans dedikerade siter. Detta känns dock som en dålig konfigurering eftersom systemet ständigt måste 'rejecta' enheter som roamar, dvs det blir både belastning i nätet och fördröjningar för den mobilstation som måste söka en ny bas.

Man skulle istället ha använt sig olika sk 'subscriber class' för att särskilja vilka enheter som har tillstånd att koppla sig mot vilka siter. Så gör man tex i RAKEL med de sk. AGA-baserna (baser för flyg och helikoptrar). Dessa har en egen subscriber class vilket gör att även om en mobilstation ser dessa i den grannlista de har när de skall roama, så försöker de inte att koppla upp sig mot en site där inte suscriber class matchar.

I Rakel har man bara en sådan speciell subscriber class för AGA, men i exempelvis Danska motsvarigheten SINE finns det flera olika (dock okänt var man särskiljer med dessa baser)

Date Posted: 31-December-2017 at 01:10
Däremot hör jag väldigt bra när bussarna går in på L96, jag hör vagn och LC. Dock kör de ju mer SDS. Däremot hör man en massa anrop från tuberna, både förare och LC. Det är väldigt lärorikt att höra hur mycket som måste klareras med LC, nästan vartenda växelbyte.

Sedan hör man givetvis TryggC och dess ordningsvakter. Egentligen vet jag inte om det är så jätte etiskt att TryggC kör ordning på öppen tetra, då det förekommer otroliga intima uppgifter (värre än det vi såg på ambulansens pocsag). De tänker inte heller på att övriga Sverige hör vad de snackar om :P.

KD, har du fått ordning på XMLPC? Jag får igång hela apparaten, men jag får inte frekvenserna att synka med Telive och den verkar inte hitta rätt frekvenssteg med 12,5kHz.

Oh, justja: Måste inte flyg köra öppen AM? Tornen har ju knappast RAKEL.

Posted By: scannerman
Date Posted: 31-December-2017 at 01:31

Civil flygradio använder AM = analog radio.

Ovan så handlar det om hur Rakel fungerar för flygplan och helikoptrar.

Blanda inte ihop civil flygradio och Rakel.
Dom använder givetvis flygradio för kommunikationen med flygledning och torn etc.
Och Rakel för övrig kommunikation.

Date Posted: 31-December-2017 at 15:07
Originally posted by kdst kdst wrote:

Jag tror inte att det SL har någon specialare

Det är lite special eftersom bussarna använder väldigt mycket datatrafik över tetrasystemet som skulle slå ut kontrollkanalen.
Det är i princip en telemetrilänk till alla bussar så att trafikledarna har full kontroll i realtid.
Det är konfigurerat packetdata kanaler på olika tidsluckor dit bussradion kan beodras och används som extra kontrollkanaler
och info är dubblerad från den ordinarie kontrollkanalen angående samtal, textmeddelanden m.m.

Att byta från en basstation till en annan när ingen trafik pågår kallas roaming och det bestämmer tetraradion själv hur och när det ska ske.
Handover är en överlämning från en basstation till en annan när samtal pågår och då skickas all info i förväg till den nya basstationen
så att registrering, tilldela tidslucka m.m. inte behövs och samtal flyttas över helt obemärkt utan att behöva skicka data över kontrollkanalen.

I SL systemet kan det alltså vara mer trafik på andra tidsluckor än kontrollkanalens.

Dom bussar som gör registreringsförsök på tunnelbanans kanaler har i princip hamnat i radioskugga och trevar efter ett sista halmstrå
som har en stark signalstyrka innan de väljer sämre alternativ med "brusig" signal med bitfel.
Det borde inte vara en datamängd som belastar systemet.

AGA basstationer som används för helikoptrar har en enorm radiotäckning och behöver "skyddas" från övriga användare med subcriber class.
Annars har en sån funktion nackdelar som gör att t.ex. Rakel inte använder sig av det det för att hindra polisbilarna
att registrera sig på Rakelbasarna i tunnelbanan när de åker förbi en biljetthall.

Att enbart starta upp frekvenser i basarna när det blir mycket trafik kan straffa sig.
Det är först när det blir mycket trafik vid en incident som det upptäcks att när alla frekvenser blir aktiva
så börjar störningar uppträda på mottagarna och hela basen slås ut.
Det har hänt ett flertal gånger att när trafiken är normal så fungerar det som tänkt men vid en incident när alla frekvenser
aktiveras och all kapacitet behövs så slås systemet ut helt i Rakel.

För Högdalen är 428,1 'main carrier' vilket skickas ut i SYSINFO PDU'n.

Ja, det borde synas i info fälten när man ligger på en kontrollkanal.
Om man har flyttat på Högdalens kontrollkanal så kan det indikera att det är störningsproblem på ordinarie frekvensen
och den har blivit tilldelad en lägre status att bara användas i sista hand när andra tidsluckor är upptagna.
Annars finns det ingen anledning att frångå "standard" att använda första tidsluckan på lägsta frekvensen i basstationen som kontrollkanal.

/DD

Date Posted: 01-Januari-2018 at 01:48
Originally posted by scannerman scannerman wrote:

Civil flygradio använder AM = analog radio.

Ovan så handlar det om hur Rakel fungerar för flygplan och helikoptrar.

Blanda inte ihop civil flygradio och Rakel.
Dom använder givetvis flygradio för kommunikationen med flygledning och torn etc.
Och Rakel för övrig kommunikation.

Jag är mycket väl medveten om att flyget kör öppen AM (dvs "flygradio") därav min fråga.

Jag blandar inte ihop flygradio med RAKEL.

Posted By: Pelletrospolos
Date Posted: 13-Januari-2018 at 18:07
Inom vilka frekvensområden ligger TETRA?

Posted By: Janne-2017
Date Posted: 13-Januari-2018 at 18:58
Bland annat mellan 380-400 mhz.

-------------
AR-DV1.
AR-DV10.
Icom IC-R30.
Inrico TM-7 Network Mobile Radio.
UNIDEN SDS-100E.
UNIDEN UBCD-3600XLT.
WHISTLER TRX-2.
YAESU FT2DE C4FM/FDMA 144/430MHZ.

Posted By: Tobed
Date Posted: 21-Januari-2018 at 08:17
Finns det någon vänlig själ som har lust att hjälpa mig igång med att lyssna på SLs tetra? Följt olika guider hit o dit men får det inte att fungera :(

-------------
Motorola MTP850s
Motorola DM4600
Icom F61
Hytera PD785G
Hytera PD685
Motorola DP4800
Motorola DP2400

Date Posted: 21-Januari-2018 at 12:46
Skulle vara kanon om någon vill slänga ihop en lathund för dummies om detta! Tycker det verkar väldigt krångligt att få till det

Posted By: faxe2110
Date Posted: 22-Januari-2018 at 19:33
Får man lägga up en lathund @admin??

Posted By: TRX3001
Date Posted: 26-Januari-2018 at 01:11
Någon som kör wintelive och vet huruvida det går att filtrera ner till att enbart lyssna på TryggC-talgrupperna?
Blir tusentals inspelningar nu, och ett ständigt tjatter om växelbyten och fel på bussar...

Posted By: poc321
Date Posted: 26-Januari-2018 at 02:24
Ett förslag vore ju annars att någon sätter ihop en färdig VM där allt är konfigurerat och uppsatt.

Date Posted: 26-Januari-2018 at 09:13
Jag kör denna ganska enkelt. https://www.rtl-sdr.com/tetra-decoder-plugin-for-sdr-now-available/" rel="nofollow - SDRSharp
Sen finns det ett USB Img. baserad på Linux Mint https://forums.radioreference.com/2567124-post54.html" rel="nofollow - Linux Mint telive
Img. https://drive.google.com/open?id=0B-AD504JevuWNEhBS29qbkYzTE0" rel="nofollow - USB Img.

Lycka till

Posted By: DX-Kungen
Date Posted: 26-Januari-2018 at 20:02
Originally posted by faxe2110 faxe2110 wrote:

Jag kör denna ganska enkelt. <a href="https://www.rtl-sdr.com/tetra-decoder-plugin-for-sdr-now-available/" rel="nofollow">SDRSharp</a>

Jag har också installerat plugin:en till SDR#. Mycket enklare att kunna köra direkt i Windows tycker jag.
Dock har jag inte hittat något sätt att filtrera talgrupper eller ID:n ännu. Just nu är det bara skoj att det fungerar och man blir glad för varje liten klarering eller växelbyte det talas om. Men gissar att man tröttnar efter en stund

Date Posted: 28-Januari-2018 at 07:54
En fråga till er som lyssnar på tex "SL",vilken Khz ligger tetra frekvenserna på?.Är det 12.5,eller uppåt 20 Khz?

-------------
AR-DV1.
AR-DV10.
Icom IC-R30.
UNIDEN SDS-100E.
UNIDEN UBCD-3600XLT.
WHISTLER TRX-2.

Date Posted: 28-Januari-2018 at 11:26
Ingetdera, det är jämna steg med 25KHz typ 426,900MHz

/DD

Date Posted: 28-Januari-2018 at 11:37
Jag har provat lite igen och när det gäller frekvenserna mellan 380-390 så är det tyst,men mellan 390-400 så är det en massa oljud,eller det låter nästan som gamla NMT ljudet som man hörde förr i tiden.Men jag kanske hittar DMO kanal snart som kan vara intressant,med en stor portion tur.

-------------
AR-DV1.
AR-DV10.
Icom IC-R30.
UNIDEN SDS-100E.
UNIDEN UBCD-3600XLT.
WHISTLER TRX-2.

Date Posted: 28-Januari-2018 at 13:50
Rakel har 12,5KHz offset t.ex. 390.0125 och 390.0375 och går upp till ung 393MHz. DMO kan du nog glömma, det är extremt kort räckvidd och sällan som det används. Jag tror du har DMO frekvenserna på en annan plats i forumet.

Om du använder #SDRsharp metoden så ställ steglängd till 25KHz för SL och 12,5KHz för Rakel.

/DD

Date Posted: 28-Januari-2018 at 20:22
Visst var det väl så att telive för Linux visade Rakel nummer och talgrupp vid samtal?
Plugin till #SDRsharp verkar vara självcensurerad och visar inget sånt.
Det kan dyka upp något SDS meddelande med Rakelnummer men inget annat.

/DD

Date Posted: 28-Januari-2018 at 20:24
Vad är det för pluggin till sdr som ni använder?

Date Posted: 28-Januari-2018 at 21:33
http://forum.scanner.nu/forum_posts.asp?TID=28382&PID=186228&title=sl-tetra#186228

Date Posted: 29-Januari-2018 at 11:49
Originally posted by Janne-2017 Janne-2017 wrote:

Men jag kanske hittar DMO kanal snart som kan vara intressant,med en stor portion tur.

I plugin:et till SDR# har man tagit koden från Telive, och denna kodar inte av DMO.

Visst var det väl så att telive för Linux visade Rakel nummer och talgrupp vid samtal?

I alla fall standard-varianten av Telive avkodar visar inga talgrupper vid krypterade samtal. Jag har inte heller hittat några andra okodade meddelanden som innehåller talgrupper.

Date Posted: 11-Februari-2018 at 14:24
Har nu fått tetra plugin att fungera med SDR#...
Kan man scanna igenom kanalerna på något sätt?
Finns det nån färdig scanningsfil att lägga in?

-------------
Motorola MTP850s
Motorola DM4600
Icom F61
Hytera PD785G
Hytera PD685
Motorola DP4800
Motorola DP2400

Date Posted: 11-Februari-2018 at 14:41
Vilket plugg-in är det? Är det ryssens? Det är ju på ryska, så jag fattar ingenting!

Date Posted: 11-Februari-2018 at 14:52
Originally posted by Pelletrospolos Pelletrospolos wrote:

Vilket plugg-in är det? Är det ryssens? Det är ju på ryska, så jag fattar ingenting!

https://www.rtl-sdr.com/tetra-decoder-plugin-for-sdr-now-available/

-------------
Motorola MTP850s
Motorola DM4600
Icom F61
Hytera PD785G
Hytera PD685
Motorola DP4800
Motorola DP2400

Posted By: fillenu
Date Posted: 23-Mars-2018 at 09:15
Hej,

jag försöker förstå uppbyggnaden av Tetra.

Men är det alltså möjligt att avlyssna Tetra från en handenhet? Eller måste det vara från dator?

Jag är ganska ny inom det här med radio och jag lär mig så mycket det går men jag behöver lite hjälp. Äger själv ett gäng TYT MD-390 som har funktioner som MotoTRBO TIER 1&2, Repeater Slot, CTC/DCS m.m. Dock kanske inte det hjälper om jag ska lyssna av?

Tacksam för hjälp!

Posted By: scannerman
Date Posted: 23-Mars-2018 at 13:08
TYT MD-390 är en DMR-radio.
Tetra är en helt annnan standard.

Date Posted: 23-Mars-2018 at 14:12
Det är ett Linuxprogram som kodar av Tetra.
I Windows använder man en Linuxplugin.
RaspberryPi kör Linux och kan användas.
Normalt använder man en billig SDR sticka för radiomottagningen och eftersom man använder FM detektering
så kan det funka även med diskriminatorutgång från en scanner men vet inte om någon har testat.

/DD

Date Posted: 08-April-2018 at 13:24
Nu behöver man inte längre starta det extra linuxfönstret.
Det är bara att byta ut de två dll filerna i SDR# foldern mot nya så visas tetrainformationen direkt i SDR#

Har man inte installerat Tetra sen tidigare så kopierar man in magic line raden i Plugins.xml filen på samma sätt som dom andra raderna i filen.

https://yadi.sk/d/f0SS97Rb3SoyNr" rel="nofollow - https://yadi.sk/d/f0SS97Rb3SoyNr

/DD

Date Posted: 14-Maj-2018 at 10:08

Det är ett Linuxprogram som kodar av Tetra.
I Windows använder man en Linuxplugin.
RaspberryPi kör Linux och kan användas.
Normalt använder man en billig SDR sticka för radiomottagningen och eftersom man använder FM detektering
så kan det funka även med diskriminatorutgång från en scanner men vet inte om någon har testat.

/DD

Det är i stunden väldigt oklart om Telive och Rxx kan fånga upp en diskriminatorsignal då den mest är ute efter antingen UDP eller SOX från Osmocoms Telive block. Du har ju ett flertalet moduler du behöver ha uppe för att kunna köra Telive i linux.

Är inte diskiriminatorutgången dessutom helt analog? I sådana fall krockar vi med att signalen från scannern blir en helt annan än den I/Q som Telive behöver.

Date Posted: 14-Maj-2018 at 10:32
Jag spelade in en IQ fil från #SDR och den spelas upp som den ska så att jag kan klicka varsomhelst
i det visade frekvensspektrumet och avkoda Tetra i efterhand.

Den enda tänkbara valmöjligheten i input i #SDR är IQ från ljudkortet, så har man rätt ljudkort så borde det fungera?
Jag hör bara brus i min högtalare och ingen datasignal så mitt inbyggda ljudsystem med Realtek kretsar kanske inte är det rätta.

/DD

Date Posted: 14-Maj-2018 at 11:30
Nu var det förvisso otroligt länge sedan jag använde SDR# då jag fullkomligt gick över till linux i samband med Windows 10.

Men frågan är om en diskrimineringsutgång går att använda tillsammans med GRC och dess gr-Telive och motsvarande projekt.

Du bör ju kunna köra en diskriminator via SOX och sedan göra en pipe på den. Men jag har inte kunskaperna till det.

Just nu sitter jag och kodar av Pocsag via multimonNG utan några som helst problem (vi har alltid haft problem med t.ex PDW i windows). Så länge som du har din driftkorrigering okej så kodar MultimonNG av Poscag direkt utan något fipplande med ljud osv. Rätt behändigt.

Posted By: zaccer
Date Posted: 25-Maj-2018 at 21:35
År sedan jag pillade med sånt här men tog jag ett tag ikväll.

Här en lista på talgrupper och lite annat smått och gott.

101XX - TUB1 (grön), tur XX
102XX - TUB2 (röd), tur XX
103XX - TUB3 (blå), tur XX
10006X - TLC1
10007X - TLC2
10009X - TL Roslagsbanan
151XXXX - BUSS XXXX
301XXXX - BUSS XXXX
5031XXX - OV City (7XX - ledning)
5032XXX - OV Söder (7XX - ledning)
5033XXX - OV Norr (7XX - ledning)
5037XXX - Trygghetsvärdar
5039XXX - Samverkanspolisen
70100XX - Djurgårdslinjen, vagn XX
7020010 - Djurgårdslinjen, yttre trafikledare
10000XXX - Talgrupp buss XXX
10005000 - Allanrop buss
100050XX - Talgrupp trafikledningsområde XX
10006010 - Talgrupp TUB1 (grön)
10006020 - Talgrupp TUB2 (röd)
10006030 - Talgrupp TUB3 (blå)
10006040 - Talgrupp Tvärbanan
10006050 - Talgrupp Lidingöbanan
10006060 - Talgrupp Roslagsbanan
10006070 - Talgrupp Saltsjöbanan
10006080 - Talgrupp Djurgårdslinjen
100062XX - Talgrupper T-bana rangering
100063XX - Talgrupper T-bana kopplingar
10006422 - Talgrupp SAM
10006501 - Talgrupp Trygg-C City
10006502 - Talgrupp Trygg-C Norr
10006503 - Talgrupp Trygg-C Syd
10006504 - Talgrupp Trygg-C Samverkan 1
10007005 - Talgrupp Citybanan
10148000 - Trafikledning Djurgårdslinjen
1031300X - Trafikledning Lidingöbanan
1032300X - Trafikledning Saltsjöbanan
1033300X - TLC3 (Blå)
103X8000 - Trygg-C operatörer
11100XXX - Tunneltåg utan linje
111210XX - Yttre trafikledare
111211XX - Rangerare tunnelbana
11125XXX - Informatörer 5XXX
11126XXX - Rangerare tunnelbana
11220018 - Trafikledning Saltjöbanan
11440XXX - Tvärbanan vagn XXX
11480XXX - Tvärbanan vagn XXX
115500XX - Trafikledning Tvärbanan
11740XXX - Roslagsbanan vagn XXX
11780XXX - Roslagsbanan vagn XXX
1184XXXX - Saltsjöbanan vagn XXXX
1192XXXX - Arbetstraktorer
1194XXXX - Arbetsfordon XXXX
11999XXX - Citybanan drift
140013XX - SAM information

Date Posted: 21-Juni-2018 at 09:24
Vad krävs för att kunna filtrera vilka talgrupper man vill höra?

-------------
Motorola MTP850s
Motorola DM4600
Icom F61
Hytera PD785G
Hytera PD685
Motorola DP4800
Motorola DP2400

Date Posted: 21-Juni-2018 at 10:23
Goda kunskaper i Linux programmering.

Jag har för mig att den allra första Linuxversion jag körde, och kanske
är så fortfarande på den senaste, så tryckte man M för mute för dom
talgrupper man inte ville lyssna på.

Alla talgrupper som dök upp i systemet lagrades i en lista man även kunde editera
i efterhand för att lägga till eller ta bort ett M.

/DD

Posted By: nysse
Date Posted: 22-Juni-2018 at 14:04
Någon som hört vilken talgrupp Vaxholmsbolaget båtar ligger på?

-------------
Electronic S 250i

Date Posted: 22-Juni-2018 at 16:04
Tack för svaret DrDoktor.
Någon boendes i Märsta som lyckas höra SL trafiken (tunnelbanan)?

-------------
Motorola MTP850s
Motorola DM4600
Icom F61
Hytera PD785G
Hytera PD685
Motorola DP4800
Motorola DP2400

Date Posted: 23-Juni-2018 at 00:05
Waxholmsbolaget ligger på talgrupp 5022191

/DD

Date Posted: 26-Juni-2018 at 19:57
Med senaste uppdateringen så går det bl.a. att sätta olika prioritet på talgrupper + namn så att man kan
filtrera bort de talgrupper man inte vill lyssna på.

Du sätter högre prioritetsnivå på talgrupper du vill lyssna på så att "blocking threshold" ställer vilken nivå och högre du vill lyssna på.
Allt därunder blockeras. Använd inte åäö i namnen, programmet kraschar då

https://yadi.sk/d/f0SS97Rb3SoyNr" rel="nofollow - https://yadi.sk/d/f0SS97Rb3SoyNr

/DD

Date Posted: 26-Juni-2018 at 22:58
Om man har två stycken SDR donglar så kan man starta två stycken SDR# program och låta det ena styras av Tetra-Trunk-Tracker
som följer en talgrupp oberoende av hur den hoppar mellan frekvenser och tidsluckor.

https://forums.radioreference.com/voice-control-channel-decoding-software/370639-sdr-tetra-demodulator-trunk-tracking-demonstration-2.html" rel="nofollow - https://forums.radioreference.com/voice-control-channel-decoding-software/370639-sdr-tetra-demodulator-trunk-tracking-demonstration-2.html

/DD

Date Posted: 08-Juli-2018 at 09:28
Bra inlägg Dr Doktor!
Finns det någon guide hur man får de olika grupperna sparade och hur man sätter prioritetsnivån?

-------------
Motorola MTP850s
Motorola DM4600
Icom F61
Hytera PD785G
Hytera PD685
Motorola DP4800
Motorola DP2400

Date Posted: 08-Juli-2018 at 10:40
Talgrupperna sparas automatiskt i GSSI fliken, som hittas när man klickar på Net Info.
Det är en uppsättning för varje tetrasystem så det syns inget förrän man börjar koda av.
Klickar man sen på GSSI rubriken i kolumnen så sortes de i nummerordning. Det är även där man sätter prioritet och namn.

Alla nya talgrupper som automatiskt sparas får prioritet 0 så man kan sätta dom man vill filtrera bort till -1 om man har blocking threshold på 0.

Av någon anledning så tolkas waxholmbolagets talgrupp 5022191 som individanrop, alltså samma som
trafikledarnas samtal till enskilda bussar, och alla individanrop har en gemensam prioritet.

Om ett högre prioriterat anrop startar så avbryts blixtsnabbt det man lyssnar på, om det har en lägre prioritet.

Klickar du på Config så har du inställningar för hur logfiler ska se ut, om du vill spara såna, och vad du vill ska spelas in till ljudfiler.
Funktionen Show Group Name verkar inte fungera eftersom jag inte ser att det visas namn någonstans.

Gruppsamtal kan hoppa mellan 4 olika frekvenser på en site så man får ibland inte hela gruppsamtalen, om man inte använder trunk tracking.
Jag brukar sitta på 426.975 och avkoda.

/DD

Date Posted: 25-Juli-2018 at 19:05
Fått in en NY TG 10001096, var inte hemma när den kördes så vet inte vilka det var, men skulle va intressant att veta vem det va ;)

-------------
Motorola MTP850s
Motorola DM4600
Icom F61
Hytera PD785G
Hytera PD685
Motorola DP4800
Motorola DP2400

Date Posted: 27-Juli-2018 at 00:38
Det är syntaxen för busslinjer och det är linje 96.
Linjer som inte finns längre används till servicebilarna.
Linje 88, 89, 92, 94 och 96 används till olika distrikt. 94 är City-Södermalm, de andra är loggade men utan ljudinspelning så de är okända distrikt för mig.

/DD

Date Posted: 29-Juli-2018 at 04:03
Vilket operativsystem är tetra_x86 för?

Date Posted: 29-Juli-2018 at 11:24
Originally posted by Johan2005 Johan2005 wrote:

Vilket operativsystem är tetra_x86 för?

Microsoft Windows.
Jag använder Win7 och vet inte om det funkar rakt av i Win10.

/DD

Date Posted: 29-Juli-2018 at 23:28
Tack för info!

Kan rapportera att det funkar fint i Win10 också.

Date Posted: 01-Augusti-2018 at 08:19
Ytterligare några TGs som jag ej kan hitta info om :(
10006062, 10006631 och 10007003
Någon som har dessa?

Kan tillägga att jag fått in Waxholmsbolaget som TG :D

-------------
Motorola MTP850s
Motorola DM4600
Icom F61
Hytera PD785G
Hytera PD685
Motorola DP4800
Motorola DP2400

Date Posted: 01-Augusti-2018 at 12:22
Ja, helt plötsligt så dök W-bolaget upp som TG och inte som individ i listan.

10007001-10007005 är Citybanans stationsvärdar. 7002 är Södra Station och 7005 är Odenplan.

10006060 är Roslagsbanan och 6062 bör då vara rangeringspersonal. Jag tror att 6061 och 6062 är olika platser typ vagnhallarna Östrastation och Mörby.

10006631 har inte dykt upp hos mig. 64xx är stationsvärdar tunnelbanan och 65xx är tryggC så 66xx kanske är säkerhetsvärdar eller vad dom kallas, vakter som inte har samma befogenhet som TryggC.

/DD

Date Posted: 01-Augusti-2018 at 13:33
Tack för hjälpen Dr Doktor

-------------
Motorola MTP850s
Motorola DM4600
Icom F61
Hytera PD785G
Hytera PD685
Motorola DP4800
Motorola DP2400

Date Posted: 14-September-2018 at 00:57
Nu har jag fått igång SDR# med pluginet Tetra Trunk Tracker.
Låter just nu burken köra 428.250 som kontrollkanal, vilket är DN-skrapans högsta frekvens.
(Stämmer det verkligen att LA98/DN-skrapan har denna som kontrollkanal?)

Finns det någon site där den ena är bättre än den andra för att lyssna på TryggC?
Dit handenheterna ofta är kopplade mot, etc. För det är väl det som styr vad som går ut.

Date Posted: 17-September-2018 at 15:22
Kul att få ut statistik från TTT. Såhär ser loggen ut ett lördags-dygn på site LA98.
Det blir en del samtal.

Date Posted: 17-September-2018 at 15:40
Avkodad SL-TETRA med TryggC utfiltrerat på en Inrico T320 med Sepura RX-signal kan se ut såhär.
Nu börjar det kännas som den gamla goda tiden igen.

Date Posted: 17-September-2018 at 17:16
SDR# visar vad som är kontrollkanalens frekvens, så det stämmer.
Det verkar bli en hel del TryggC samtal från DN huset så det är nog inget fel att ligga där.

En del trafik är ju regionberoende så du verkar inte få något från Saltsjöbanan och Handenbussarna och liknande
som ligger mer söderut och Lidingöbanan verkar inte vilja använda DN huset.

Är det en zello app du använder för att streama ljudet och kan du använda remote desktop för att fjärrstyra datorn eller är det wysiwyg?

/DD

Date Posted: 17-September-2018 at 21:06
Rörigt med kontrollkanalerna i nätet.

Stämmer att det är en Zelloklient. Fungerar otroligt bra och med god stabilitet. Skönt att slippa ha en stream som ligger uppe hela tiden.
Just nu får jag inte över någon information till handenheten, men jobbar på detta.

Nedan ruta som TTT lämnar ifrån sig borde gå att sända över med någon form av skärmdelningsapp.

Date Posted: 18-September-2018 at 14:14
RealVNC verkar fungera bra och gratis. Vet dock inte om CPU kraften räcker till i Android burken. Funkar fint på en gammal Android telefon.
Andra alternativ som TightVNC och SplashTop medför en kostnad men är kanske lite snällare.

/DD

Posted By: SM0YYQ
Date Posted: 18-September-2018 at 17:06
Finns det några flera kontrollkanaler norröver som TryggC använder, får inte in en uns av 428.250 Mhz här uppe i Rimbo.

-------------
Äger: Några RTL donglar.

Bor:   Rimbo / Stockholms Län.

Date Posted: 18-September-2018 at 17:44
TryggC är ända uppe i Uppsala och bevakar så prova att lyssna på Vedyxamasten som når långt söderut. Jag vet dock inte frekvensen
så du får lyssna igenom 426.900-428.975 med öppen squelch och 25KHz steg efter tetrasignaler.

Men prova först Rimbo på 427.675 för att se att grejorna fungerar och jag tror att du även får in Arlanda på 425MHz bandet.

/DD

Posted By: Stand-by
Date Posted: 19-September-2018 at 14:40
Vedyxa ligger på 428.175, Men så vitt jag vet är det bara Upplands trafik kontrollanter vanliga vakter som huserar ombord på sträckan Upplands Väsby, (jobbar själv ombord på pendeltåg. Däremot så använder dom SL Tetra systemet som även nu finns en bas i Knivsta trakten någonstans på 427.675 En mycket uppdaterad och näst intill helt korrekt frekvens lista finns ju under Tetra fliken på frekvenslista.com som jag själv har jobbat flitigt på, med viss hjälp.

Pendeln har 6 kanaler Pendel 1-6 men det är bara Pendel 5 som används (Kundservice värdarna I Odenplan och Sthlm City) 10007005

-------------
Yeasu FT450/ Aor3000A/ Aor8200mk3/ Niros C52/ m.m

Posted By: Stand-by
Date Posted: 19-September-2018 at 16:52
10007003 är pendeltågen infovärdar, Men den kanalen användes specifikt för Sthlm södra stn. under renoveringen av bron på Tegelbacken (geting midjan). Det är ju klart nu.

-------------
Yeasu FT450/ Aor3000A/ Aor8200mk3/ Niros C52/ m.m

Posted By: Deus ex radio
Date Posted: 19-September-2018 at 21:30
Går det att få ut SMS (SDS) texten på något sätt?

Date Posted: 19-September-2018 at 22:20
Vad jag minns så ska SMS visas i SDR# men du måste ligga på kontrollkanalen.
Det är den blåmarkerade frekvensen som är kontrollkanalen och är bara att klicka på den i SDR# Main:
Det är bara TryggC och bussarnas servicebilar som använder det.
Jag kan ha fel och det var i Linuxversionen det visades.

/DD

Date Posted: 20-September-2018 at 09:47
SDS går med enkelhet att få ut, men det enda som skickas inom TryggC är "Smaklig måltid!", "Välkommen ut!" samt typ nedan ang busslinje vad jag sett.

09:14:22 - SSI:1014705 D_SDS_Data Party_SSI:501 Type:UDT-4 Length:160 Protocol:Text_Messaging MessageType:SDS-Transfer TextCodingScheme:Latin_1 TimeStampUsed:No Textdata:'!Ny buss 4794 NH@'

Posted By: Deus ex radio
Date Posted: 20-September-2018 at 10:14
Signalement när det hänt något, polisen söker....
till exempel våldtäkten vid Stadshuset för tre veckor sedan.
Tidningarna självcensurerade signalementet
fast det fanns ett väldigt detaljerat.
Även allmänna uppdateringar vid som vid strömavbrottet igår på gröna linjen.

Men visst kan det gå flera dagar med "bara" välkommen till jobbet meddelanden.

Date Posted: 20-September-2018 at 11:38
Gick inte ut några SDS-meddelanden ang strömavbrottet igår på LA98/428.250 i alla fall.
OM det inte är så att det filtret jag lagt även sorterar bort SDS.

Date Posted: 27-September-2018 at 12:40
Har ett par okända SSI och talgrupper i min lista. Någon som lyckats hitta användare på något av nedan?

SSI:
50347XX
50348XX
50354XX
50364XX
8020XXX
8021XXX
8024XXX
8321750
10298000

TG:
5023401
5023402
5023452
10004010
10004503
10006161
10006217
10006218
10006506 Samverkan TryggC? Kommendering?
10006631
10006633
10025003

Date Posted: 27-September-2018 at 16:32
Dom användare som börjar på 503 tillhör TryggC. 5031xxx 5032xxx 5033xxx är ordningsväktarna på respektive område
och de högre numren tilhör andra typer av vakter som klotter och liknande med lägre befogenheter
och måste ofta tillkalla ordningsväktarna för att avvisa och omhänderta.

10xx8000 är trafikledarplats. 31-32-33-34 är TryggC platser.

Ibland hamnar siffrorna i fel ruta och det kanske även loggar radio-radio anrop som talgrupp m.m.
Talgrupp 10006232 för rangerare hamnar alltid som SSI och loggas då aldrig hos mig. Talgrupperna 503xxxx är SSI som hamnat fel.

/DD

Date Posted: 27-September-2018 at 20:14
Tack för ditt svar.

Eftersom OV har 503 1xxx, 503 2xxx och 503 3xxx, samt att trygghetsvärdarna verkar ha 503 7xxx är det fortsatt
intressant vilka som är användare av 503 4xxx, 503 5xxx, 503 6xxx.

Enligt SL.se finns trygghetsskapande åtgärder i form av ordningsvakter, väktare, trygghetsvärdar och ungdomsvärdar.
Ungdomsvärdarna kanske har egen TG, kanske även väktarna. Men kvarstår ändå en TG utan användare isåfall.

Jag rotade lite bland inspelningarna och kunde hitta följande GSSI i alla fall:
10004503 "Allmän information från TryggC, gröna linje nu öppen igen"
10006161 Mätning/underhåll/lampbyten, nattlig radiotrafik.
10006631 "Arbetsledningen söker radiobärare T-C", kontroll av plattform

Date Posted: 28-September-2018 at 11:53
10004503 är allanrop till alla TryggC enheter.
De enda som använder begreppet "radiobärare" är SAM sambandscentralen som har har hand om trygghets/stationsvärdarna.

Egendomsväktarna/klotterväktare borde vara indelade i city-norr-söder och borde använda samma syntax som ordningsvakterna.
City = 503 4xxx, Norr = 503 5xxx och Söder = 503 6xxx

edit: 503 54xx är färdbeviskontroll
503 47xx är Egendomsväktare

/DD

Date Posted: 29-September-2018 at 00:59
Härligt med lite klarhet!
Då har jag något att lyssna efter och försöka bekräfta teorin.

Vidare kvarstår de intressanta talgrupperna 10006506 där ett antal trygghetsvärdar,
någon OV och TryggC Op-plats 3+4 varit inloggade, respektive talgrupp 10006508 där enbart en OV (6401) varit inloggad enligt min logg.

Date Posted: 29-September-2018 at 09:45
Det kan ju tänkas att det finns evenemangskanaler vid fotboll och hockeymatcher när de klassas som högrisk.

/DD

Date Posted: 23-Oktober-2018 at 01:08
Det dyker upp nummer i talgruppsloggen som börjar på 14, 14003119 14003129 14003222 osv.

Kan det vara radionummer som loggas när de kör privatsamtal radio-radio?
Är det någon som ser dessa radionummer i några talgruppsamtal eller hör vad det är för typ av användning?

/DD

Date Posted: 23-Oktober-2018 at 08:32

Det dyker upp nummer i talgruppsloggen som börjar på 14, 14003119 14003129 14003222 osv.

Kan det vara radionummer som loggas när de kör privatsamtal radio-radio?
Är det någon som ser dessa radionummer i några talgruppsamtal eller hör vad det är för typ av användning?

/DD

Detta är dynamiska talgrupper, dvs där man centralt knyter upp olika grupper eller individer mot en ny tillfällig talgrupp.

Date Posted: 24-Oktober-2018 at 13:47
Hur är det med packet data-kanalerna, eller secondary control channels...
Finns dessa på alla siter? Har precis beställt en extra sticka så jag kan plocka ner dessa separat.

Skulle vara kul att analysera den data som går i nätet.

Date Posted: 24-Oktober-2018 at 13:58
Dessa 'kanaler' är virtuella, dvs ingen fysisk frekvens.

Eftersom tidsluckorna för tal förekommer på alla fysiska frekvenser så måste man samtidgt avkoda alla fysiska frekvenser tillhörande en site för att inte missa någon trafik. Samma gäller datatrafiken, lyssnar man inte på alla frekvenser samtidigt så är det garanterat något man missar.

Vad som är en 'secondary control channel' är egentligen bara de riktiga handapparaterna och mobilstationerna som behöver fundera på, dvs var de skall ligga i sina vilolägen eller skicka trafik direkt.

Kör man Linux-varianten behöver man inte några extra stickor eftersom frekvenserna för alla siter ryms inom de 2 MHz som stickorna täcker.

Och för att analysera den data som går i nätet behöver man också använda linux och koda lite själv i C. Det är väldigt mycket som varken Telive i Linux eller pluginet i SDRsharp avkodar.

Date Posted: 24-Oktober-2018 at 14:03
Mycket kul finns det att göra med datan.

Här är en enkel iOS Shortcuts-app jag byggde för att enkelt se vem som pratar på nätet just nu.
Presenterar talgrupp, TryggC-operatör samt de patruller som ligger i samtalet.
Går även att fråga Siri i telefonen, så läser hon upp...

Här presenteras samma data i en klassisk stream som jag lyssnar på i bilen via Apple CarPlay.
Presenterar vem som talar just nu samt talgrupp.

Date Posted: 26-Oktober-2018 at 11:47
Hallå på er!
Sitter numer med 2st donglar i datorn (Win 10 x64).
Fått igång TTT men med loggar och sånt, men ska man inte kunna "följa" ett samtal från början till slut?

Kan man sortera GSSI o SSI i TTT?

-------------
Motorola MTP850s
Motorola DM4600
Icom F61
Hytera PD785G
Hytera PD685
Motorola DP4800
Motorola DP2400

Date Posted: 26-Oktober-2018 at 15:46
Tack för svaret kdst. Missade det innan.
Blir att grotta vidare i ämnet.

Originally posted by Tobed Tobed wrote:

Fått igång TTT men med loggar och sånt, men ska man inte kunna "följa" ett samtal från början till slut?

Kan man sortera GSSI o SSI i TTT?

Gällande TTT så är hela tanken att man ska kunna följa ett samtal. Det finns en hel del parametrar som måste stämma.
Om möjligt, ta en skärmdump där man ser programfönstren så kanske det går att se om något är på tok.
Du kan skicka den i PM om du vill.

GSSI och SSI sorterar och prioriterar du i G/SSI editor genom att trycka F4 eller i topp-menyn.
Kryssruta betyder lyssna. Kryssa ur för att slippa.

Date Posted: 26-Oktober-2018 at 16:00
Då kommer nästa fråga!
Hur postar man en bild på detta forum? :D

-------------
Motorola MTP850s
Motorola DM4600
Icom F61
Hytera PD785G
Hytera PD685
Motorola DP4800
Motorola DP2400

Date Posted: 26-Oktober-2018 at 20:54
Det går inte att posta bilder. Du måste lägga bilden på någon av de websidor som tillhandahåller den servicen.
Jag använder tinypic, finns även andra ställen, som du sen anger som bildlänk så dyker bilden upp i forumet.

/DD

Date Posted: 26-Oktober-2018 at 21:17

Vad som är en 'secondary control channel' är egentligen bara de riktiga handapparaterna och mobilstationerna
som behöver fundera på, dvs var de skall ligga i sina vilolägen eller skicka trafik direkt.

Det är bara bussarna som ligger på "secondary" kontrollkanal eftersom dom skickar och tar emot en rejäl mängd data som skulle överbelasta en ensam kontrollkanal.
Övriga användare kör bara enkla status, textmeddelanden och i vissa fall standard GPS LRRP positioner.

/DD

Posted By: nysse
Date Posted: 26-Oktober-2018 at 22:22
Nästan lika bra som gamla polisradion
”patruller på t-centralen, Gå inte ut mot sergelstorg , en skottskadad”

-------------
Electronic S 250i

Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.18 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2014 Web Wiz Ltd. - http://www.webwiz.co.uk