Print Page | Close Window

D-STAR

Printed From: Scanner.nu
Category: Scanner.nu
Forum Name: Amatörradio
Forum Description: Diskussioner som rör amatörradio
URL: http://forum.scanner.nu/forum_posts.asp?TID=17403
Printed Date: 21-Maj-2019 at 01:48
Software Version: Web Wiz Forums 10.18 - http://www.webwizforums.com

Topic: D-STAR
Posted By: Nisse Nudel
Subject: D-STAR
Date Posted: 16-Maj-2008 at 19:05
Om någon mer är i gång digitalt med nya D-STAR moden i nv Skåne, så är jag QRV och passar digitalt 145.3375 i Helsingborg. 

Kör en Icom 2200 med digitalmodul.

73 de SM7DSZ

-------------
73 de Nisse, Helsingborg

Replies:
Posted By: Niclashera
Date Posted: 16-Maj-2008 at 20:41

De e snappat Nisse.  Nere på Österlen är dom några

stycken som redan är igång iaf. Även i trelleborgstrakten

är det på gång. Jag själv får lyna maj i c:a 2 vickor. Men det

kommer.    Ten-four, roger and out. ( Tio i fyra, Roger är ute..)

Posted By: ingvar
Date Posted: 17-Maj-2008 at 23:31

Originally posted by Niclashera Niclashera wrote:

Jag själv får lyna maj i c:a 2 vickor.

Kul med dialekt i skrift...  

Date Posted: 18-Maj-2008 at 15:42

OZ-killarna i Köpenhamn håller på att starta upp en repeater på 2m och 70cm men ännu inte i luften.

Kör direkt med dem från Helsingborg på 144.8375, som är deras aktivitetskanal tills vidare. Kommer att koppla upp ett software också till min IC-2200 för att köra digitalt data, parallellt med DV moden.

Nya som kommer till, prova frekvensen ovan eller 145.3375 alt 145.3875 som är provfrekvenser tills vidare.

Vet inte var Österlenkillarna kör på där ner. Någon som vet?

73/SM7DSZ 

-------------
73 de Nisse, Helsingborg

Posted By: patrik814
Date Posted: 18-Maj-2008 at 18:55
Originally posted by Nisse Nudel Nisse Nudel wrote:

OZ-killarna i Köpenhamn håller på att starta upp en repeater på 2m och 70cm men ännu inte i luften.

Kör direkt med dem från Helsingborg på 144.8375, som är deras aktivitetskanal tills vidare. Kommer att koppla upp ett software också till min IC-2200 för att köra digitalt data, parallellt med DV moden.

Nya som kommer till, prova frekvensen ovan eller 145.3375 alt 145.3875 som är provfrekvenser tills vidare.

Vet inte var Österlenkillarna kör på där ner. Någon som vet?

73/SM7DSZ 

vi kör på samma frekvens 145.3375 

-------------
callsign:SA7AXO D-Star Repeater ansvarig SK7RNQ C 145.5875+4st repeatrar till

Date Posted: 18-Maj-2008 at 20:39

OK Patrik.

Jag är nu QRV även med dataöverföringen via D-RAT. Funkar OK här, men ännu ingen operativ test.

Når väl inte direkt till Simrishamn innan vi får någon repeater emellan.

Vet du fler som är igång i Skåne?

73/SM7DSZ    

-------------
73 de Nisse, Helsingborg

Posted By: Niclashera
Date Posted: 09-Juni-2008 at 00:14

Nisse, du har PM.

Även jag är nu QRV med D-star på  .3375

Posted By: _QRP
Date Posted: 09-Juni-2008 at 07:58

D-STAR amatörernas RAKEL ...

Date Posted: 22-Juni-2008 at 20:13

http://www.dstarforum.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=47#p92 - DV aktivitet i NV Skåne

http://www.dstarforum.se/forum/viewtopic.php?p=92#p92 - av http://www.dstarforum.se/forum/memberlist.php?mode=viewprofile&u=75 - Nissenudel 22 juni 2008, 16:31

Hej! Dags för en rapport från Helsingborg och DV aktiviteten här.

Jag (SM7DSZ) är, sedan 3 veckor) fullt igång på DV. Har en IC2820 och en 2200 aktiv och har nu hunnit "gräva" mig igenom manualerna för båda stationerna. I Köpenhamnområdet, inkl. upp till Helsingör och väst till Roskilde, är det ett 40-tal stationer i gång, främst med 2820 och IC 92. Vi kör än så länge på simplexfrekvenserna 144.8375 och 145.3375, vilket visar sig gå alldeles utmärkt, med märkbart längre räckvidd än motsvarande analogt.

Danskarna är fullt i gång med att få till det med två repeatrar, OZ2REA, QTH centralt i Köpenhamn. Vi ser alla fram emot att prova dessa.

-------------
73 de Nisse, Helsingborg

Posted By: RA 800
Date Posted: 03-Juli-2008 at 16:52
Hej.
Jag är igång med D star på 145,3375. Rig Icom 2200 H.
Soft D Chat, Qth jo65mk. 9 km norr Trelleborg,
Signal SM7K

73/SM7WEJ SM7K

-------------
RA 800

Posted By: SM7TJC
Date Posted: 04-Juli-2008 at 20:32
Originally posted by _QRP _QRP wrote:

<BLOCKQUOTE dir=ltr style="MARGIN-RIGHT: 0px">

D-STAR amatörernas RAKEL ...

Ja, det verkar ju inte bättre. Det är ju märkligt att det är tillåtet överhuvudtaget. Det handlar ju trots allt om en hemlig kryptering, vilket i alla fall tidigare varit förbjudet på amatörbanden.
Dessutom verkar det ju tämligen omöjligt att utveckla någonting som man inte har tillgång till. Verkligen en återvändsgränd inom hobbyn.

Date Posted: 04-Juli-2008 at 20:39

Yep, den analoga eran var roligare ...
//QRP

Date Posted: 04-Juli-2008 at 23:45

<BLOCKQUOTE dir=ltr style="MARGIN-RIGHT: 0px">

Yep, den analoga eran var roligare ...
//QRP

Nja, det kanske var att ta i. Jag tycker nog att amatörradion skall utvecklas. Av tradition har ju radioamatörer alltid experimenterat med nya tekniker och moder. Smalbandigt digital talöverföring har ju radioamatörer experimenterat med 10-15 år (som jag känner till i alla fall).
Då känns det ju lite trist att vi blir lurade utför en sådan här ättestupa.

Posted By: signalspan
Date Posted: 05-Juli-2008 at 00:42
hej !

SM7TJC:
"...hemlig kryptering..."

VA ???

det är en öppen standard...

/mvh

Date Posted: 06-Juli-2008 at 00:37
Originally posted by signalspan signalspan wrote:

hej !

SM7TJC:
"...hemlig kryptering..."

VA ???

det är en öppen standard...

/mvh

OK,då har jag visst missat det.
Jag har inte läst på så mycket om D-star, men enligt det lilla jag läst så påstods det att det handlar om en kryptering som är bunden till en viss krets. Och att algoritmerna i denna krets inte var offentliga.
Jag läste om några som konstruerat en transceiver med kapacitet att köra D-star, men att det inte var möjligt just på grund av att man inte kunde få tillgång till krypteringen.

Jag får nog läsa på lite bättre.

En naturlig följdfråga blir ju då: Finns det inte någon mjukvara till datorn som klarar av D-star?
Det borde ju vara en enkel match....????....

Date Posted: 06-Juli-2008 at 00:45

http://www.dstarcomms.com/ - http://www.dstarcomms.com/

Date Posted: 06-Juli-2008 at 10:53
Hmmm..... När jag googlade lite i ämnet hittade jag t.ex. det här i wikipedia:

D-STAR has been criticized for its use of a patented, closed-source proprietary voice codec (AMBE). [4] Hams do not have access to the detailed specification of this codec or the rights to implement it on their own without buying a licensed product. Hams have a long tradition of building, improving upon and experimenting with their own radio designs. The modern digital age equivalent of this would be designing and/or implementing codecs in software. Critics say the proprietary nature of AMBE and its availability only in hardware form (as ICs) discourages innovation.

Samma information hittades på flera ställen. Det verkar ju trots allt som att det handlar om en hemlig kryptering.

Date Posted: 06-Juli-2008 at 12:52

Hej!

För er som är intresserade, ger en goggling på d-star massor av teknisk info kring projektet. Ursprunget är en codec från Japan, benämn JARL. Sen har DVSI utveckalt en krets, AMBE2020 som bygger på en vanlig Texas signalprocessor. "Hemligheten" är koden i den.

Icom och kenwood har implementerat detta i färdiga kretsar i vissa av sina stationer. Stationer och kretsar är öppna på marknaden för alla att skaffa och använda. Om det blir som många tror (i USA och andra länder i Europa har man kört d-star i flera år redan), kommer fler tillverkarare att anamma tekniken och bygga stationer.      

För att däremot sätta ihop en egen D-star, krävs en mängd pty, kretsar för I/O, basband, användargränsytor, USB-i/f, ethernetController, AMBE2020 codec, en FPGA, Front-end CPU, Main CPU, GMSK chip, och en digitalradio som klarar sync och timing, m.m.

Det som lockar många HAM:s är ju de operativa möjligheterna som detta trafiksätt erbjuder, med både voice och digital info parallellt, ihopkoppling "Gateways" över nätet och i princip oändliga möjligheter till grupperingar, anropsmöjligheter och trafikvägar.

Eftersom tekniken och "kretsar" är öppna, kan var och en som är intresserad skaffa en mottagare och "lyssna" på trafiken. Den är inte krypterad eller hemlig.

73/Nisse  

-------------
73 de Nisse, Helsingborg

Posted By: Dr Doktor
Date Posted: 06-Juli-2008 at 17:36

Amatörerna har redan nu minst 16st repeatrar på 70cm i sthlm, många 2m och även 10m men etern är så gott som tyst. Vad är syftet med alla dessa trafikvägar när dom används så sparsamt?

/DD

Date Posted: 07-Juli-2008 at 10:45

Personligen tror jag att det är experimentlustan som påverkar folk att bygga och sedan är det upp till kompisarna att använda grejorna.
Då jag var ung radioamatör tyckte jag det var kul att prata på 2-meter mobilt, men nu skulle jag inte alls få för mig att sitta i en bil och babbla. Alltför många pratar i sina mobiltelefoner och uppför sig vingligt i trafiken. 

Date Posted: 07-Juli-2008 at 11:19

Det som lockar många HAM:s är ju de operativa möjligheterna som detta trafiksätt erbjuder, med både voice och digital info parallellt, ihopkoppling "Gateways" över nätet och i princip oändliga möjligheter till grupperingar, anropsmöjligheter och trafikvägar.

Är det inte bättre att använda Internet till detta
än att öka på det onödiga bruset, QRM, i etern ??
//QRP

Date Posted: 07-Juli-2008 at 13:46

I grunden är det ju den tekniska utvecklingen som, likt en naturlag, ständigt lockar till framsteg och nya lösningar, ofta utan att behovet finns där som styr, utan det får s.a.s. skapas av smarta marknadsförare när tekniken väl finns.

När det gäller eteranvändningen, har det ju nästan helt övertagist av mobiltelefonin och frekvensbanden har ju avbefolkats från gammal hederlig komradio i samma takt som telefonin växt på andra band. Det som nu är på väg att ske är just det som D-star erbjuder. Trådlös, digital, smalbandig, low power trafik i olika former växer ihop med intenet i en symbios. Ofrånkomligt att blunda för och spännande att börja "leka" med, eller hur?

73/Nisse

-------------
73 de Nisse, Helsingborg

Date Posted: 07-Juli-2008 at 14:17

Jovisst är det väl så vi går ständigt mot en ökande entropi
med ett tilltagande kaos som höjer brusnivåerna. Där
dom klara enskilda färgerna går mot en allmän gråbrun
råddighet utan distinktion.
//QRP

Date Posted: 07-Juli-2008 at 15:02
Ojdå, nu börjar vi visst springa iväg från ämnet. Jag ber om ursäkt, för att det var ju jag som började.
Det som jag regerade mot var just det att vi, genom D-star, blivit "påtvingade" en kommersiellt framtagen (och skyddad) produkt. Vi har ingen chans att vidareutveckla eller anpassa den.

Det är ju samtidigt lite märkligt att amatörradion alltmer går emot att integreras med internet. Nu när internet ändå finns tillgängligt för det stora flertalet så vore det ju mer logiskt att amatörradion blev mer renodlad.
En gång i tiden var vi ju några som lade ner en massa arbete på att bygga upp ett fungerande, världsomspännande packetnät. Vi kunde maila varandra över hela jorden innan de flesta ens hört talas om internet.
Nu finns det inte längre något behov av att detta. Det är ju då ganska märkligt att man går andra vägen och använder internet för att ersätta amatörradio.

Nåväl,jag kommer aldrig att köpa en radio bara för att få tillgång till D-star. Men när jag väl får tillgång till tekniken så kommer jag med största säkerhet att kasta mig över den med stor aptit

Posted By: patrik814
Date Posted: 07-Juli-2008 at 22:29

Är det inte bättre att använda Internet till detta
än att öka på det onödiga bruset, QRM, i etern ??
//QRP

Jag tror inte du har förstått detta med d-star (digitalt) det fina med detta systemet är att det inte blir brus eller QRM. Som radioamatör vill man väl försöka behålla radiotrafiken så den inte dör ut, så därför är det väl bättre att utveckla radion också.Man ska inte vara rädd för utvecklig man kan inte vara kvar i det gamla systemet för alltid! som säkert många väljer, om jag har uppfattat rätt av vissa här på forumet. 

-------------
callsign:SA7AXO D-Star Repeater ansvarig SK7RNQ C 145.5875+4st repeatrar till

Date Posted: 07-Juli-2008 at 23:38
Nja, jag tror snarare att QRP menade att det är ganska meningslöst att använda amatörradion som en ersättning för internet.
Dessutom borde väl D-star vara en större QRM-fara än annan trafik? Den som är slarvig kanske inte alltid kollar om det finns andra stationer i närheten innan han börjar sända. Eller hör man närliggande CW- FM- och SSB-stationer när man kör D-star?

Jag är verkligen FÖR en utveckling och ett framåtsträvande inom amatörradion. Det finns så fantastiskt stora möjligheter med de nya tekniker och komponenter som kommit på senare år. Framför allt inom digitaltekniken.
Men D-star verkar ju vara ett gigantiskt kliv bakåt i utvecklingen. "köp en radio och snacka i den, men du får f*n inte veta hur den fungerar. Det är t.o.m. hemligt"

Detta är ju inte amatörradio.....

Date Posted: 08-Juli-2008 at 11:29

Helt rätt uppfattat SM7TJC.
Förr byggde man sina prylar
nu köper man dom som färdiga
"black boxes" utan att känna till
innehållet. Det krävs special-
kunskaper för att laga de nya
radioprylarna förr gick man och
köpte ett nytt motstånd, kondning etc
i närmaste radioaffär.
//QRP

Date Posted: 08-Juli-2008 at 14:12

Ja, bortsett från detaljerna, känns tongångarna igen från debatten i slutet på 1800-talet, när någon "stolle" uppfann en motor som kunde driva vagnen i stället för hästarna. Ett folkuppror tyckte att detta var samhällsfarligt och krävde omedelbart stopp av samhället. Hästarna har fungerat i många tusen år, man vet hur dom fungerar, man kunde "laga" dem själv och de släppte inte ut avgaser....., eller gjorde dom det?

PS Detta är bara en skämtsam kommentar, utan all mening i övrigt DS

73/Nisse    

-------------
73 de Nisse, Helsingborg

Date Posted: 08-Juli-2008 at 15:15

Visst är det så!
Vem kan vara utan en GPS
idag oavsett om det gäller
bilkörning, segling eller joggning?
//QRP

Date Posted: 08-Juli-2008 at 18:45

PS Detta är bara en skämtsam kommentar, utan all mening i övrigt DS
73/Nisse    

Ja, men det ligger något i det.

Date Posted: 09-Juli-2008 at 09:32

http://www.moetronix.com/files/vhfdvxpaper.pdf - http://www.moetronix.com/files/vhfdvxpaper.pdf

//QRP

Posted By: Nilsanders
Date Posted: 17-Augusti-2008 at 09:10

Är det någon här på forumet som provat med  http://www.dvdongle.com/DV_Dongle/Home.html - DV-Dongle ännu? Om någon funderar på att köpa så är det mycket billigare att köpa en från USA.

http://www.youtube.com/watch?v=Z68aSuQnhDE - youtube

Date Posted: 17-Augusti-2008 at 23:39
He, he. Här fick man vatten på sin kvarn. Jag kollade lite på vad den här "DV-Dongle" är. Det hela verkade väldigt luddigt ända tills jag läste kommentarerna till klippet på youtube.
Att avkoda/koda digitala moder med datorn är ju knappast något nytt. Det gjorde vi ju redan med Sinclair-datorerna (RTTY). Problemet med D-star är att det är en HEMLIG kryptering som inte finns tillgänglig, utan bara kan kommas åt genom att köpa det chip som har denna (kallas monopol). I denna dongle så tar man signalen från datorn, dekrypterar den i nämnda chip och sänder sedan tillbaks den till datorn.
Alltså har en tillverkare en hemlig kryptering som vi amatörer inte kan påverka eller modifiera. Det låter ju knappast som något som kan driva utvecklingen framåt. Snarare en rejäl återvändsgränd för utvecklingen.

Posted By: opto
Date Posted: 13-September-2008 at 17:44
Här finns en del intressant om Dstar bla ett decoder program fil arean.

http://groups.yahoo.com/group/dstarsoftware/

-------------
OPTO

Posted By: olleB
Date Posted: 20-September-2008 at 12:44
Originally posted by SM7TJC SM7TJC wrote:

Problemet med D-star är att det är en HEMLIG kryptering som inte finns tillgänglig, utan bara kan kommas åt genom att köpa det chip som har denna (kallas monopol).

Snälla, kalla inte en patenterad röst-codec för "HEMLIG kryptering". Du gör oss alla en otjänst genom att sprida förvirring. Tråden var mycket tydligare utan detta inlägg.

/olle

Date Posted: 20-September-2008 at 14:03

Originally posted by Nilsanders Nilsanders wrote:

Är det någon här på forumet som provat med  http://www.dvdongle.com/DV_Dongle/Home.html - DV-Dongle ännu? Om någon funderar på att köpa så är det mycket billigare att köpa en från USA.

En DV Dongle är en liten enhet som man pluggar in i USB porten på sin PC. Den innehåller det DVSI AMBE codec chip som möjliggör kodning och avkodning av audio för D-Star systemet. Genom den medföljande mjukvaran kan licensierade amatörer få tillgång till D-Star repeatrar runt om i världen utrustade med gateways till Internet. Detta tillåter amatörer att erhålla kontakt med en enkel laptop eller PC med andra amatörer på 2m, 70 cm eller 23 cm som använder D-Star. DV Dongle fungerar tillsammans med Windows XP & Vista, Mac Intel och Linux operativsystem. Pris i England 150 £

Posted By: FloorLess
Date Posted: 11-Augusti-2009 at 15:02
väcker tråden lite....

fungerar dekodern (dongeln) bra ?

-------------
UBC 3000 xlt, GP380(s80), GP688(Mpt), Visar(s80), Yaesu Vx7r, FT-8900R, Handic 0080, Kraco 200, Kraco Pro20(s70), ICOM IC-E92

Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.18 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2014 Web Wiz Ltd. - http://www.webwiz.co.uk