Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Polishögskolan
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Polishögskolan

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote sepura12 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Polishögskolan
    Posted: 03-Oktober-2018 at 20:40
Hej.

Jag tänkte höra om någon har koll på hur Polishögskolan utbildar i Rakel?

Har de ett eget nät som de använder med egen frekvens eller har de speciella talgrupper inom Rakel?

Jag vill minnas att de hade egna frekvenser kring 73 MHz när de utbildade S70, det var därför jag blev lite fundersam.

Utbildar de i DMO? I så fall vilka frekvenser används där?

Jag bor hyfsat nära en polishögskola och skulle kunna se om det är trafik på eventuella frekvenser.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Oktober-2018 at 21:17
Rakel har system id 1 och test/utbildning har id 9, tror jag.

Dom utbildar säkerligen i DMO kunskap och hur de hanterar eventuell Gateway funktion i bilarna,
förutom allmän kunskap om radioteknik med påverkan av radioskuggor och hackigt tal vid dålig mottagning och vikten av
att trycka in PTT, vänta på klarton och sen räkna "ettusenett" innan munnen öppnas.

/DD
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Oktober-2018 at 14:25
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

(klipp) och vikten av
att trycka in PTT, vänta på klarton och sen räkna "ettusenett" innan munnen öppnas.

/DD

Tydligen enormt svårt för radioanvändare... Ständigt på jobbet, tom radioamatörer som aldrig kommer att behärska tekniken med PTT...
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Oktober-2018 at 14:36
PTT ???
Vad är det...?
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Oktober-2018 at 15:46
Originally posted by scannerman scannerman wrote:

PTT ???
Vad är det...?

Push To Talk, eller på svenska S/M-omkopplare, Sändning/Mottagningsomkopplare.
När det inte är full duplex som på en telefon, man kan inte "prata i munnen" på varandra.
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Oktober-2018 at 19:26
Originally posted by plamek plamek wrote:

Originally posted by scannerman scannerman wrote:

PTT ???
Vad är det...?

Push To Talk, eller på svenska S/M-omkopplare, Sändning/Mottagningsomkopplare.
När det inte är full duplex som på en telefon, man kan inte "prata i munnen" på varandra.

Du missade ironin....
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down