Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - Polisen i västervik
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Polisen i västervik

Post Reply Post Reply
Author
Medlem
Medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Patrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Polisen i västervik
    Posted: 02-Januari-2004 at 17:54
Hej jag lyssnar på polisen i västervik jag lyssnar på kanalerna: 50 , 78 , 56 på dessa kanaler hör jag bara lite sprak och ett pip vad tror ni de kan vara kan dom ha gott över till nått annat system??? Jag jar inte hört polisen på 2 dagar nu har bara fåt in dessa lustiga pip och sprak. Nån mer som bor i västervik eller i närheten som får in de????
scanner utrustning: DLS200c & IC-R10
Back to Top
kjad View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Januari-2004 at 19:51

Hej Patrik,

Jag har vid flera tidigare tillfällen hört just det du beskriver i Västervik. Jag bor själv i Åtvidaberg men är ofta i Västervik. Jag sitter just nu hemma och lyssnar på detta sprakande på diverse kanaler från Västervik. Jag har skrivit om detta i det tidigare forumet, se: http://forum.scanner.nu/tm.asp?m=20002&p=4

Kolla de andra kanalerna som jag nämnde om du har möjlighet. Skulle du lokalisera vart sändningarna kommer ifrån vore det ju ett plus. Vid ett tidigare tillfälle var jag i Västervik vid simhallen och sändningarna dundrade in så jag formodade att de kom från Räddningstjänstens mast vid brandstationen på Östersjövägen. Kanaler jag hört det på idag är samma som tidigare d.v.s.:

70,9375
71,2875
77,7875
78,1875 K15 Lokalkanal Rtj Vimmerby
79,6375 K50 Lokalkanal Polis Västervik
79,7125 K56 Frågekanal/Reläkanal Polis, nationell
79,7625 K60 Flygsamverkanskanal, nationell
79,7875 K62 Insatskanal Polis, nationell
79,9875 K78 Kustbevakning/Tull m.m., nationell
81,7125
83,9875

Kolla gärna upp radiolänkfrekvenserna som sitter i nämnda mast: 370.325 och 370.425 med motstation i Överums vattentorn på 386.325 och 386.425 samt 370.450 och 370.650 med okänd motstation på frekvenserna 386.450 och 386.650. Kanske finns något samband. Jag kan inte höra dem hemifrån.

Mvh / Kjell

P.S. Du vet väl att också kanal 14 används av polisen i Västervik. Det verkar som de kör lokalkanal 50 inte bara i Västervik-Vimmerby utan även i Oskarshamn. Kanal 14 används som frågekanal, möjligen i hela länet. Jag hörde en gång LKC-operatören på kanal 14 säga till anropande bil "du kom in på 14, frågekanalen vi har här". D.S.

Callsign: SM5NAS
QTH: Åtvidaberg
Yaesu VR500, BCT15 & IC7000
Back to Top
kjad View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Januari-2004 at 18:57

Patrik,

Har du listat ut varifrån sändningarna kommer än? Jag märker att de fortfarande förekommer nu ikväll. Detta är ju ett gyllene tillfälle att hitta svårscannade kanaler. Du hör väl dem också på alla kanalerna jag angav i inlägget ovan, kanske finns det fler... Hör du något på radiolänkarna på 370/386 som kan ha samband med detta. Kanske finns det kanaler även på höga VHF eller UHF som kan knytas om de uppträder likadant.

Mvh / Kjell

Back to Top
Patrik View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Patrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Januari-2004 at 20:17
Hej nej jag har inte listat ut de än jag hör fortfarande dessa störningar jag trodde att det var dom här GPS singnalerna vi pratade om tidigare men de kan de ju inte vara enligt dej. Finns det ingen man kan prata me om detta nån myndighet som kan tänkas veta vad det är??? Det börjar bli rätt tråkigt nu man har ju inte hört nått på 3 dagar nu så hoppas att de slutar snart men jag tycker samtidigt de är lustigt för vad använder polisen för kanaler nu när detta har hänt för dom borde ju också höra detta eller???? Mvh/Patrik
scanner utrustning: DLS200c & IC-R10
Back to Top
kjad View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Januari-2004 at 11:42

Jag har hört polisen kommunicera trots strulet på kanal 50 så de försöker väl bortse från störningarna. I och för sig så har de ju selektiva anrop så de behöver kanske inte bry sig annat än om de kör på öppen passning på kanal 62 där störningarna även finns. Du känner ingen på räddningstjänsten eller polisen som du kan fråga?

Synd att ingen ännu fångat GPS-positioneringen på band och lagt upp som ljudfil någonstans. Det vore intressant att höra.

Mvh / Kjell

Back to Top
kjad View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Januari-2004 at 12:04

Kolla in http://www.radiohuset.com/traceline.htm där finns en beskrivning av systemet för GPS-positionering. Trafiken kommer att ske med 1200 bps FFSK. Det verkar också som det endast blir enkelriktade sändningar från bilar utan någon kvittens från baser. Den nationella kanalen som det talas om i artikeln lutar ju åt att vara just kanal 60.

Kolla även in http://www.radiohuset.com/produktblad/GPS_Aurora_sv.pdf där ett datablad för Traceline finns. Överföringarna vid varje positionsangivelse tar endast 0,3 sekunder. Kan vara bra att veta så man vet vad man ska lyssna efter.

Mvh / Kjell

Back to Top
Ducky View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ducky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Januari-2004 at 17:53

GPS data sänds i MPT1327 protokoll, som väl är 1200 FFSK och låter ung så här: <http://www.kb9ukd.com/digital/zetron.wav> Det är ung samma signallering som används för att styra de nya S70m sändarna, som man ibland hör när de kopplar upp och ned en del kanaler. Man har många fler ljudexempel att lyssna till på den fina websidan <http://www.kb9ukd.com/digital>

/Broder Duck

Back to Top
kjad View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Januari-2004 at 22:17

Patrik:

Har du hört att sändningarna är igång igen. Passade på när jag åkte från jobbet att ställa mig på gästparkeringen vid brandstationen, ryckte ur antennen från radion och fick ändå in sändningarna. Det torde vara bevisat att sändningarna kommer från masten vid brandstationen, den stod ca 5 meter från bilen...

Frekvenserna är som tidigare:

70,9375
71,2875
77,7875
78,1875 K15 Lokalkanal Rtj Vimmerby
79,6375 K50 Lokalkanal Polis Västervik
79,7125 K56 Frågekanal/Reläkanal Polis, nationell
79,7625 K60 Flygsamverkanskanal, nationell
79,7875 K62 Insatskanal Polis, nationell
79,9875 K78 Kustbevakning/Tull m.m., nationell
81,7125
83,9875

men jag tror att sändningar förekom även på 76,2625 vilket är en mobitexfrekvens. Ska scanna vidare i morgon bitti.

Mvh / Kjell

Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down