Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - Pocsag 2018- vad har vi?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Pocsag 2018- vad har vi?

Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tekyu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Pocsag 2018- vad har vi?
    Posted: 02-Maj-2018 at 14:06
Jag har nu satt upp en paj med multimon och är i färd med att försöka kolla vad vi har kvar i Pocsagvärlden anno 2018. Jag behöver er hjälp med att försöka utröna vilka frekvenser som nu är aktiva och vad som GENERELLT finns där (dvs. inte exakt information som bryter tystnadsplikten, utan mer verksamheter).

Jag har lyssnat av 161.4374 ett tag och där hittar jag mest frekventa driftlarm. Det verkar som att vissa räddningscentraler använder frekvensen för IL-larm.

Vad finns på de andra frekvenserna såsom:

26.665mhz
26.900mhz
169.800 mhz
449.375mhz

(alla fokuserade på sthlm)

Ska se om jag hittar något sätt att faktiskt logga multimon.

Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Maj-2018 at 18:24
Dom pocsag frekvenser jag har hört i Nacka är alla inlagda på frekvenslista.com

/DD
Back to Top
Nisse Nudel View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nisse Nudel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Maj-2018 at 20:23
149.3875, en fin gammal frekvens i många län och så även i nv Skåne. Här går fortfarande ut brand och räddningslarm med både gamla och nya RAPS-ID.
449.275, gammal am-butlarmning i Skåne, verkar vara död.
//NN    
73 de Nisse, Helsingborg
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Maj-2018 at 20:28
449.275 MHz är alls inte död. Används till RTJ utalarmering i hela Skåne utom i NV.

Edited by Spectro - 07-Maj-2018 at 20:29
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Maj-2018 at 20:47
Originally posted by Tekyu Tekyu wrote:

26.665mhz
26.900mhz

Jag har hört talas om att lokala personsökarsystem inom tex sjukhus har använt dessa frekvenser. Även lokala trygghetslarm inom åldringsvård "dosa med larmknapp" runt handleden. Undrar varför så låga frekvenser?
Back to Top
Nisse Nudel View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nisse Nudel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Maj-2018 at 21:55
OK "spectro"! Där ser man. Kul att den är igång. Jag lyssnade några timmar i dag på den, här i NV Skåne och helt riktigt, den är igång här också. Långt mellan utsändningarna, så därför har jag missat detta tidigare. Jag fortsätter och kolla den och återkommer med info.
//NN
73 de Nisse, Helsingborg
Back to Top
Tekyu View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tekyu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Maj-2018 at 09:04
Nu har jag suttit och lyssnat på riks1 och riks 2 en längre stund och kommit fram till att olika räddningstjänster fortfarande är ganska aktiva med utalarmering av larm. Samt att det förekommer de vanliga driftmeddelandena från olika fastighetsobjekt.

Kan man göra något mer med Pocsag som att verkligen se positionering eller dito?

På de mindre frekvenserna verkar det vara lite dött, iaf i Stockholm.

Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Maj-2018 at 13:58
Larmpositioneringen som skickas ut från SOS via Larmnet eller RAKEL, presenteras med Blis. Denna info går inte ut på personsökarna.

Blis

Edited by Spectro - 14-Maj-2018 at 13:59
Back to Top
Tekyu View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tekyu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Maj-2018 at 14:03
Intressant, det där bör man kunna avkoda om det skickas via radio och inte göms i RAKEL.

Nu förtiden använder ju alla GPRS/GSM för data så det gör väl även detta system. Dock går det ju lite grått att lyssna av dessa också.
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Maj-2018 at 14:08
Den här infon går inte ut via Pocsag, den går antingen på TCP/IP eller RAKEL, eller på båda.
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Maj-2018 at 14:45
Kollade gamla loggar, och såg att det skickas faktiskt ut X/Y-koordinater på Minicall. Det går kanske att avkoda dom med något datorprogram, och lägga ut positionen på en karta.

Back to Top
Tekyu View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tekyu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Maj-2018 at 15:22
Ja, enligt mina egna "loggar" (textfiler skapade med |tee) så skickar Jönköping och en del andra sos-baser ut positioner via pocsag. De hänger med i alarmeringen. Dock har jag aldrig förstått koordinaterna.
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Maj-2018 at 15:26
Om man skriver in X/Y-koordinaterna i Eniros karta, så ser man positionen.

Back to Top
Tekyu View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tekyu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Maj-2018 at 16:17
Oh!

Synd bara att kommunerna ligger runt 40 mil från mig. Men man kan ju på något sätt sätta upp en grå databas tills GDPR kommer igång.
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Maj-2018 at 16:39
GDPR behöver man som privatperson inte bekymra sig så mycket om. Det står så här i tillämpningsanvisningarna: " Det finns undantag, bland annat för privatpersoners egna privata behandling av personuppgifter." Dessutom, så förekommer det inga personuppgifter i Pocsag-larmen.

Edited by Spectro - 14-Maj-2018 at 16:44
Back to Top
IC-R10 View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote IC-R10 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-Maj-2018 at 21:40
Hej jag undrar bara har ssrs någon ric kod där dom larmar ut.? Sedan undrar jag kan ni rekommendera aktiva ric koder man borde ha i sin sökare på 161.4375.? So är väldigt aktiva har 2st sökare i dag på 161.4375. kom hjärna med förslag. Med vänlig hälsning /patrik
jag har: IC-R10 , DLS200c. Maycom FR-100 (På jobbet). + 2st Zodiac PMR-446. En Danita 3000. För 27Mhz. och en uniden 785xlt och en 278clt. och en 92xlt. Även en Puxing-777 VHF. Yaesu VR-120D.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down