Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Antenner
  New Posts New Posts RSS Feed - PMR-Antenn
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

PMR-Antenn

Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote walle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: PMR-Antenn
    Posted: 11-Januari-2004 at 19:48

Hej!

Nu har en kompis satt myror i huvudet på mig. Han sa att om man hade en antenn för amatöradio (430mhz) skulle man kunda sända långt med en PMR-radio. Men dom ligger ju på 446mhz. Blir det inte helt galet då när man har en sändarantenn. Är det ingen som vet här så måste jag nästan testa. Får väll springa ut i skogen så man inte stör nån.

Scanner: Uniden Bearcat 220XLT
PR: Midland Alan 42
Pmr446: Ja, flera
Back to Top
VikHe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VikHe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Januari-2004 at 19:49
jorå det funkar hyffsat tror jag iaf. annars kan du bygga dej en GP ganska lätt. mycket billigare också
Back to Top
Tomas View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Januari-2004 at 19:55
Problemet är att man inte får ansluta yttre antenn till PMR-stationer.
73 de SM6XQY JO57TR
Back to Top
walle View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote walle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Januari-2004 at 20:03
Jo, jag har läst att det är olagligt. Men ett litet räckviddsprov ute i skogen kanske man måste kosta på sig. Man får ju inte köra 51 på 50 väg heller...

Edited by walle
Back to Top
Lagavulin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lagavulin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Januari-2004 at 20:07
Har funderat på att testa det själv, har en basantenn Tagra någon typ stackad 5/8 för 430-470 MHz enligt kartongen.  Den bör ju gå helt perfekt till detta.  Hur är det att sända med discone egentligen ?, det anges ju ofta att det går att sända på vissa frekvenser med discone, men om konstruktionen är bredbandig dipol lika bra över hela frekvensområdet, borde det inte gå att sända på vilken frekvens som helst (inom området) med discone ?
2xDLS160, Regency M400E, Yaesu VR-120D, DX-394, ATS-909, Ryggsäck, Garmin eTrex, Geologhammare, Gott humör
--http://pw.info.se--
Back to Top
VikHe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VikHe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Januari-2004 at 20:08
jo borde ju gå iofs..
men tror att det inte spelar så stor roll om antennen inte är avstämd när det är så låg effekt..
Back to Top
B-PD View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote B-PD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Januari-2004 at 22:25

Dom här har ni säkert redan sett, men jag postar länkar iallafall

http://www.shell.linux.se/icom2002/pmr/2/index.htm

http://www.shell.linux.se/icom2002/pmr/3/index.htm

Back to Top
Karlsson View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Karlsson Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Januari-2004 at 22:29

PMR Är det komradio eller? Jag är inte så insatt ganska ny i gamet,har bara lysstnat så det kan man väl!

Dls 200c
Ericsson C602
Ericsson P500
Ericsson Aurora C52
Motorola MT2100
**FALSK POLISLEGITIMATION**

/Karlsson!
Back to Top
VikHe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VikHe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Januari-2004 at 22:55
Private Mobile Radio står det för, är komradio ja. 500mW uteffekt, endast handhållna apparater.
sänder på 446mhz

kan säga att det är mest lek på det bandet :D
typ PR radio fast här är det mer småbarn
Back to Top
B-PD View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote B-PD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Januari-2004 at 22:55
ja det är licensfri komradio på 446MHz
Back to Top
B-PD View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote B-PD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Januari-2004 at 22:56
hm VikHe var snabbare än mig
Back to Top
Karlsson View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Karlsson Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Januari-2004 at 23:04

Då var det som jag trodde,tur att ni tar er tid med mig!

Dls 200c
Ericsson C602
Ericsson P500
Ericsson Aurora C52
Motorola MT2100
**FALSK POLISLEGITIMATION**

/Karlsson!
Back to Top
aanonymm View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aanonymm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Januari-2004 at 12:21

Och ni kan ju försöka slå det finska rekordet på 209,8 km med PMR stationer.........

http://www.radio-tele.com/pmr/dx/dx.htm

Back to Top
walle View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote walle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Januari-2004 at 18:29

Fick en vild idé! Om man tar två st PMR-radios och kopplar ihop heaset in/ut-gångarna på rätt sett. Ställer in dom på samma kanal och aktiverar röststyrning (VOX) på den ena. Har man då en lagligt fungerande PMR-repeater för 398kr???

Back to Top
aanonymm View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aanonymm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Januari-2004 at 18:47
Originally posted by walle walle wrote:

Fick en vild idé! Om man tar två st PMR-radios och kopplar ihop heaset in/ut-gångarna på rätt sett. Ställer in dom på samma kanal och aktiverar röststyrning (VOX) på den ena. Har man då en lagligt fungerande PMR-repeater för 398kr???

Näe det blir rundgång och du lär få mottagar blockering på mottagaren pga av du sänder på samma kanal......

Back to Top
walle View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote walle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Januari-2004 at 18:52

Okej, som jag trodde. Skönt att nån visste så jag slapp prova.

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down