Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - Personsökare?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Personsökare?

Post Reply Post Reply
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MrVips Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Personsökare?
    Posted: 02-Oktober-2017 at 22:48
Åkte från Sahlgrenska sjukhuset (Göteborg) idag och hem till Partille då jag under hela resan kunde höra en för mig ny frekvens med någon som i längd på sändning och hur ofta det kom något påminde om personsökare.
Det var min scanner i bilen som via Close call berättade att 146.1875 MHz var aktiv. (Eller 146.185 MHz som den visade) Styrkan var ungefär densamma hela vägen.
Försökte med PDW men det gav inget resultat.
Går rätt starkt på RTL-SDR-stickan hemma med en discone utanför.

Någon som har en idé vad och vem och vilket protokoll?

Tack på förhand
//tobbe

SRTmottagare, Icommottagare, Perseus, BCT15X, Yaesu, RTL-SDR och andra SDR bland annat.
Back to Top
Janne-2017 View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janne-2017 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Oktober-2017 at 06:44
Kan ju möjligen varit någon frekvens som sänder ut data från tex något elbolag,då kan man inte få in något via "PDW" programmet.Kolla med "Pts" i Stockholm så kanske dom kan eller vill svara på vem som använder sig av den frekvensen runt ditt område.
TYTERA MD-2017.
UBCD-3600XLT.
UNIDEN BCT-15X TRUNKTRACKER
III.
WHISTLER TRX-1.
WHISTLER TRX-2.
Back to Top
MrVips View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MrVips Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Oktober-2017 at 07:46
Ja, jag får gå den vägen om inte någon annan här på forumet har koll.
//tobbe

SRTmottagare, Icommottagare, Perseus, BCT15X, Yaesu, RTL-SDR och andra SDR bland annat.
Back to Top
stock View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote stock Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Oktober-2017 at 11:24
Såg i en lista från ca 2007 att frekvensen använts i Gbg av ngt Taxi bolag, kanske att det är ngn typ av Taxidata, typ frogne eller liknande?
Back to Top
MrVips View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MrVips Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Oktober-2017 at 16:29
Där ser man... Ja, det går väl inte att avkoda förstås.
Får försöka hitta något mer om det.
//tobbe

Back to Top
Pelletrospolos View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelletrospolos Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-November-2017 at 09:59
Kan vara ett personsökarsystem som kallas för Multitone Paging. Låter och liknar pocsag. Men det är ett annat protokoll som inte kan avkodas av pdw. Jag vet att de kör detta system här på sjukhuset i Västerås. Slängde ut en fråga på forumet för ett tag sedan, om det fanns någon som visste om detta system gick att avkoda på något sätt. Kompetensen på forumet verkar ju vara ganska hög, men jag fick inget svar. Så jag antar att det inte går. Du kan ju gå in på sigidwiki.com och jämföra om det var detta du hörde. Går att läsa lite mer om detta system där också.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-November-2017 at 17:22
Det är troligen ett DP6000 protokoll som bl.a. Ascom, Bosch och Philips använder i sina personsökarsystem.
Har inte sett att någon snidat till en decoder för detta.

/DD
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down