Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Mjukvara
  New Posts New Posts RSS Feed - PDW Medelanden...
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

PDW Medelanden...

Post Reply Post Reply
Author
Certifierad
Certifierad

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote IC-R10 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: PDW Medelanden...
    Posted: 21-December-2017 at 21:10
Hej jag hade en liten fundering angående Pdw. Finns det något enkelt inte allt för in vecklat / Dyrt sätt att få upp meddelandet på en så kallad rullande text skylt när ett larm kommer på skärmen. Vore lite häftigt. men det kanske inte går. Med vänlig hälsning/Patrik
jag har: IC-R10 , DLS200c. Maycom FR-100 (På jobbet). + 2st Zodiac PMR-446. En Danita 3000. För 27Mhz. och en uniden 785xlt och en 278clt. och en 92xlt. Även en Puxing-777 VHF. Yaesu VR-120D.
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-December-2017 at 09:53
Jag har ingen enkel lösning på det här, men skulle kunna tänka mej att Arduino eller Raspberry pi klarar det här. Sök här på forumet, jag har sett trådar som handlar om bl a Pocsag med Raspberry pi. Det finns säkert proffslösningar, men de är garanterat inte billiga.

Edited by Spectro - 22-December-2017 at 09:55
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-December-2017 at 10:32
Jag har sett en trevlig lösning hos en kompis. Han använder nerplockad utrustning från Räddningstjänsten. Det är en stor LED-display där Pocsag-meddelanden rullar fram. Texten från Pocsag behandlas i ett datorprogram med ett speciellt protokoll för Poltech och skickas ut på RS232, som sen omvandlas till RS422 innan den skickas till displayen. De här grejorna har förmodligen varit dyra en gång i tiden, men har bara skrotvärdet när dom plockades ner, och ersattes med moderna LCD-skärmar.

Edited by Spectro - 22-December-2017 at 10:45
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down