Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - OV Centralen Sth - DMR?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

OV Centralen Sth - DMR?

Post Reply Post Reply
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TRX3001 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: OV Centralen Sth - DMR?
    Posted: 23-April-2018 at 17:57
Hur är det med ordningsvakterna på centralstationen i huvudstaden?
Jag kan aldrig minnas att jag lyssnat på dem, men när jag var nere här om dagen - vilket sällan händer - så tyckte jag att det satt Motorola DMR i bältet, typ DP4600.

Det gäller alltså de stationerade OV på centralen och inte tunnelbanans OV/TryggC.

Någon som vet mer?

/TRX3001
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-April-2018 at 20:06
Man måste nog ha en closecall scanner med sig och försöka få en träff.
Nej, jäklar, det funkar ju inte på DMR uppfrekvens.

Dom väktare som satt på Arlandabussarnas terminal körde på samma kanal som på tågperrongerna och vad jag minns även inne på Centralen.
Men dom har inte hörts av på länge så det kan stämma att de växlat över till ett av de krypterade DMR systemen.

/DD
Back to Top
TRX3001 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TRX3001 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-April-2018 at 23:49
Jo, hopplöst att de varken tar infrekvens eller simplex. Hade jag läst på och varit medveten om detta när jag köpte min UBCD3600XLT hade jag nog tänkt om.

Det låter rimligt att de ligger på en av de krypterade, annars hade vi nog rett ut detta för längesen.

Ska ta en sväng förbi igen och hålla ögonen öppna för att fastställa radiomodell.

Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-April-2018 at 10:05
Det är i princip bara två frekvensband att söka igenom med 6,25KHz steg för att se vad som är starkt inne på centralen.
420-424MHz och 429MHz och -10MHz för att snappa upp lokal trafik. En lite sämre antenn typ SRH805 på scannern för att dämpa lite.

Jag märkte att Sickla Köpkvarters väktare också har gått över till DMR.
Jag tyckte synd om vakten jag stod en bit ifrån som fick be LC repetera för han hade en erbarmligt dålig ljudkvalitet i sin radio.

/DD
Back to Top
TRX3001 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TRX3001 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Maj-2018 at 10:02

Radiobärande OV på Centralstationen Sth. Foto taget i helgen.

Visst är det DP4600?

/TRX3001
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Maj-2018 at 10:13
Originally posted by TRX3001 TRX3001 wrote:

Visst är det DP4600?

/TRX3001

Jepp, eller DP4601. Antennen är för UHF.
Back to Top
DX-Kungen View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Maj-2018 at 22:58
Stark gissning är att de kör i Orbigo. Jag hör rätt mycket väktare där, har dock inte klurat ut vilka företag det är.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Maj-2018 at 00:38
Nej, dom ligger inte i Orbigo. För det första använder Orbigo inte krypterade apparater och för det andra
använder dom inte Motorola, dom kan inte roama på rätt sätt i deras nät, och för det tredje
har jag bara lyckats höra att Orbigos väktarkunder enbart är aktiva i förorterna, typ Kista, Hallunda osv.

/DD
Back to Top
Tekyu View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tekyu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Maj-2018 at 09:09
Originally posted by TRX3001 TRX3001 wrote:

Hur är det med ordningsvakterna på centralstationen i huvudstaden?
Jag kan aldrig minnas att jag lyssnat på dem, men när jag var nere här om dagen - vilket sällan händer - så tyckte jag att det satt Motorola DMR i bältet, typ DP4600.

Det gäller alltså de stationerade OV på centralen och inte tunnelbanans OV/TryggC.

Någon som vet mer?

/TRX3001

Kör inte alla OV på centralen via TETRA och TryggCs ledning? Du kan lyssna på dem väldigt enkelt ändå.
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Maj-2018 at 09:20
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

använder dom inte Motorola, dom kan inte roama på rätt sätt i deras nät

/DD

Märkligt det där, jag har också förstått att Motorola inte fungerar i Orbigo, är inte DMR Tier III en ETSI Standard som alla ska följa?
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Maj-2018 at 10:13
ETSI standarden verkar vara väldigt "basic" och allt extra utöver det följer ingen standard.

T.ex. Motorola har infört RAS (Restricted Access någonting) så att enbart Motorolas apparater fungerar i ett DMR nät.
Det borde ju inte vara tillåtet om det är en standard man SKA följa.
Försöker man lyssna med en Tytera MD380 så är det tyst.

Just roaming, att automatiskt byta till en sajt med bättre signalstyrka, har nog inget med nätet att göra,
det borde vara DMR apparaten själv som styr över det så det är lite konstigt att Orbigo inte lyckas få detta att fungera i Motorolas radios.

edit: Nu skickar sajten ut information på kontrollkanalen vilka andra sajter som finns i området så det kanske är
något som Orbigos Motorolaprogrammering inte tar hänsyn till och istället väljer fritt i en frekvenslista och först när squelchen stänger.

/DD

Edited by Dr Doktor - 10-Maj-2018 at 11:05
Back to Top
DX-Kungen View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Maj-2018 at 14:43
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

Nej, dom ligger inte i Orbigo. För det första använder Orbigo inte krypterade apparater och för det andra
använder dom inte Motorola
/DD

Helt rätt, jag som inte tittar på bilderna ordentligt 😊
Back to Top
TRX3001 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TRX3001 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Maj-2018 at 01:54
Originally posted by Tekyu Tekyu wrote:

Kör inte alla OV på centralen via TETRA och TryggCs ledning? Du kan lyssna på dem väldigt enkelt ändå.

Nja, det är tubens OV som kör Tetra med ledning av TryggC. CSG vill jag påstå har hela det avtalet, med en viss andel underleverantörer.

Detta är centralstationens egna ordningsvakter. De håller till i vänthallarna med omnejd och lämnar mig veterligen aldrig centralen till skillnad från TryggC-OV som far runt på linjerna.
Back to Top
Tekyu View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tekyu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Maj-2018 at 08:51
Även externa OV på centralen bör ha samband med TryggC och den ledningcentral som styr järnvägen. Det för att kunna samverka med både tuben och järnvägsnätet. Du bör kunna höra dem via TETRA också.
Back to Top
ASA01 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ASA01 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-Maj-2018 at 22:59
Trodde dom låg analogt i vanliga MPT systemet...hör väktar/ov snack där konstant och dom är alltid på springande fot mellan centralen,plattan och gallerian....mycke snack om inkommande tåg med nån fylla i som ska avlägsnas...så det måste vara OV då väktare inte har befogenhet att handgripligen slänga ut folk från tågvagnar osv....dom verkar bara köra dagtid fram till ca 20.00.....
Ft-7800E,IC-229H,Vx-6,GP340,McMicro,Weierwei-V1000,Handic0080,CRT 6900M BLUE,Baofeng uv-5,motortrb dp4400,dp3600,anytone at-555
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down