Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Köpråd
  New Posts New Posts RSS Feed - Okända jaktmarker
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Okända jaktmarker

Post Reply Post Reply
Author
Administratör
Administratör

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote yupiteru Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Okända jaktmarker
    Posted: 22-Juli-2017 at 16:15
Eftersom det varit problem att verifiera en del kanaler har jag planer på att under semestern åka norrut till kalmar med min bärbara dator. Det var evigheter sedan jag senast avkodade pocsag med hjälp av handscanner kopplad med kabel till line in. Jag minns att det var otroligt bökigt att justera olika världen innan man fick upp något vettigt

Så nu tänkte jag.. hade det varit enklare med sdr-sticka? Hur gör jag rent praktiskt?
"Kunskap - det är det vi har kvar när vi glömt det vi lärt oss"

www.linslusfoto.se
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-Juli-2017 at 16:56
Discriminatorutgång på en scanner och ett USB/FSK interface rekommenderas å det starkaste. 100% avkodning utan att mixtra med med en massa nivåer. Helt överlägset.
Back to Top
yupiteru View Drop Down
Administratör
Administratör

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote yupiteru Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-Juli-2017 at 17:24
Då gäller det att hitta det också...

www.linslusfoto.se
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-Juli-2017 at 17:34
Vad har du för scanner? Jag har modifierat UBC3500XLT, UBC800XLT samt UBC355CLT enligt nedan, fungerar perfekt.
http://www.discriminator.nl/index-en.html
Har även beställt USB interfacet därifrån.

Edited by plamek - 22-Juli-2017 at 17:36
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-Juli-2017 at 21:18
Interfacet kostar 500kr och du behöver scanner utrustad med diskriminatoruttag.

Med en sdr sticka för 50kr behöver du inte låsa upp en scanner som kan användas för generell lyssning.

På datorn använder du SDR-sharp för att ställa in frekvenser och förstärkning samt bandbredd. Installera virtual cable för att koppla ljudet från stickan till PDW.
SDR-sharp kan även lagra frekvenser, scanna, m.m. med hjälp av olika plugins.

Det kanske även finns en pocsag plugin som då inte kräver virtual cable men är troligen inte lika avancerad som pdw.

/DD
edit: http://www.rtl-sdr.com/rtl-sdr-tutorial-pocsag-pager-decoding/

Edited by Dr Doktor - 23-Juli-2017 at 12:33
Back to Top
yupiteru View Drop Down
Administratör
Administratör

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote yupiteru Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-Juli-2017 at 11:11
Dr Doktor... det lät intressant med stickan

www.linslusfoto.se
Back to Top
TI106 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TI106 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-Juli-2017 at 17:56
Var finns "sdr sticka för 50kr" att köpa?
Back to Top
nysse View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nysse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-Juli-2017 at 18:55
det finns dom nog inte

jag köpte några extra för någon vecka sedan då hamnade jag på 63:- inkl frakt.

http://www.ebay.com/itm/Digital-HDTV-TV-RTL2832U-R820T2-FM-Tuner-Receiver-Stick-DVB-T-SDR-DAB-/262921521015?

varierar ju lite med växlingskursen.
Electronic S 250i
Back to Top
nysse View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nysse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-Juli-2017 at 19:12
R820T2 är lite bättre än R820T
Electronic S 250i
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-Juli-2017 at 20:58
SDR sticka

Här finns det en för 49:75 och en annan för 75:50kr inkl frakt och antenn men jag vet inte vad som skiljer dom åt.

/DD
Back to Top
nysse View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nysse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-Juli-2017 at 00:25
Det vet nog inte kinesen som säljer heller

Men jag har provat, den billigare bygger på ett chip
som heter IT9135, gör en google bildsökning,
rtl-sdr stödjer tyvärr inte IT9135 och det gör den till ett
betydligt sämre val om man inte bara ska titta på tv.
Electronic S 250i
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down