Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - Nybörjare.. Hjälp mig... VÄRNAMO
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Nybörjare.. Hjälp mig... VÄRNAMO

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nybörjare.. Hjälp mig... VÄRNAMO
    Posted: 27-Oktober-2018 at 01:15
Är jägare och har en vanlig jaktradio med lite funktioner och här är länken till just denna.

https://www.amazon.com/YANTON-Transceiver-136-174MHz-400-480MHz-Frequency/dp/B01LQ3IC7C

Finns det någon snäll som har tid och som vill hjälpa mig att komma igång med lite tips, frekvenser och råd? Har satt utanför balkongen sådan stor lång stål antenn som brukar sitta fastskruvad på lite äldre bilar och har märkt att jag får in mitt jaktlag långt bort typ så där 14 km från mig. Det roliga är att dem hörde mig också vid älgjakten när jag gratulerade fällda tjuren. Nu struntar vi i det, sorry. Vilka frekvenser finns det att lyssna på om det är någon som vet? Krogvakter eller något. Förlåt jag bor i Värnamo 500m från Harrys. Allt är av intresse behöver verkligen hjälp och tips. Har ni bättre förslag på vad man kan köpa och att det verkligen funkar? Hur är det med dem USB stickor? Vad behövs och ad kostar ett helt kitt för den som vill lyssna av lite?
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Oktober-2018 at 22:32
166.7625 Värnamo kommun hittar jag på:
https://www.frekvenslista.com/lista.php?city=Värnamo®ion=5&Submit=Uppdatera

Krogvakter brukar väl ibland ligga på SRBR och PMR-kanalerna:
https://www.frekvenslista.com/index.php
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Oktober-2018 at 23:21
Originally posted by Afiag Afiag wrote:

166.7625 Värnamo kommun hittar jag på:
https://www.frekvenslista.com/lista.php?city=Värnamo®ion=5&Submit=Uppdatera

Krogvakter brukar väl ibland ligga på SRBR och PMR-kanalerna:
https://www.frekvenslista.com/index.php

Vad hör man på 166.7625 ?

Är det till krogvakter eller något annat?
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Oktober-2018 at 23:34
Du kan kolla PMR446 kanalerna där kan vara allt möjligt snack..
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Oktober-2018 at 00:11
Originally posted by Odin Odin wrote:

Du kan kolla PMR446 kanalerna där kan vara allt möjligt snack..

ok får tacka men jag hittar verkligen inga frekvenser på nätet när det gäller krogvakter och securitas
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Oktober-2018 at 21:05
Nä för dom använder inte vanlig analog radio nuförtiden..det har tyvärr dött ut lite :( Förr kunde man ju lyssna på olika bevakningsbolag varje dag
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Oktober-2018 at 21:09

Nä för dom använder inte vanlig analog radio nuförtiden..det har tyvärr dött ut lite :( Förr kunde man ju lyssna på olika bevakningsbolag varje dag

det måste väl finnas annat att lyssna på. Hur är det med den RTL-SDR usb stickan eller vad den heter? Funkar det med den och är den bra? Någon som kan förklara lite hur den fungerar och vilka program man kan ladda ner? Har beställt två stycken men behöver råd och tips
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Oktober-2018 at 22:40

Jodå, Securitas använder fortfarande "vanlig analog radio".

Jag hörde SCM2 så sent som igår, i Kalmar.
Men det brukar inte vara mycket aktivitet där.

Det var trafik i Växjö för ett par veckor sedan.
Och i Jönköping var det som P3, full fart dygnet runt i juni & juli.
Jag var nästan tvungen att "lockouta" den kanalen för att kunna lyssna på nåt annat...
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Oktober-2018 at 22:55
Originally posted by scannerman scannerman wrote:

Jag var nästan tvungen att "lockouta" den kanalen för att kunna lyssna på nåt annat...

låter ju trevligt. Har du kanske tillgång till frekvenserna? Skulle bli kul och prova dem på hemmaplan Värnamo då
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Oktober-2018 at 23:37
Originally posted by effe effe wrote:

låter ju trevligt. Har du kanske tillgång till frekvenserna? Skulle bli kul och prova dem på hemmaplan Värnamo då

Alla frekvenserna finns på frekvenslista.com.
Samt här på forumet, om du söker....

Securitas

1  170.6375
2  170.8625
3  170.2625
4  170.8375
5  170.4125
6  169.8875
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Oktober-2018 at 23:39

Alla frekvenserna finns på frekvenslista.com.
Samt här på forumet, om du söker....

Securitas

1  170.6375
2  170.8625
3  170.2625
4  170.8375
5  170.4125
6  169.8875

Tack. Men vilken av dem användes i Växjö och vad vet ni mer om frekvenser som går att lyssna på.
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Oktober-2018 at 23:45
Växjö = K6
Just nu minns jag inte vilken kanal Värnamo använder, men det var (lite) "radioaktivitet" även där, i juli.
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Oktober-2018 at 23:53

Växjö = K6
Just nu minns jag inte vilken kanal Värnamo använder, men det var (lite) "radioaktivitet" även där, i juli.

ok tack. Synd bara att du inte kommer ihåg men jag får väl prova mig fram. Vet du något om dem us stickorna som man kan köpa på ebay rtl/sdr eller vad dem heter?
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Oktober-2018 at 00:15

Förresten du skriver ----tvungen att "lockouta" den kanalen för att kunna lyssna på nåt annat--- vad finns det för annat att lyssna på? Kan du dela med dig lite frekvenser? Finns det brandkår ambulance eller något annat man kan lyssna på?
Back to Top
Janne-2017 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janne-2017 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Oktober-2018 at 04:50
Du kan ju beställa frekvenslister av Post&Telestyrelsen.Där finner du säkert något intressant att lyssna på.Kom ihåg bara att man tar bort vissa frekvenser som tex Militärt och vaktbolag.Själv beställer jag varje år listor av PTS.
ANYTONE D878UV DMR VHF/UHF.
AOR-DV1.
AOR-DV10.
Icom IC-R30.
Inrico TM-7 Network Mobile Radio.
UNIDEN SDS-100E.
UNIDEN SDS-200E.
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Oktober-2018 at 07:44
Då åker Securitas frekvenser in i samtliga scanners nu får så om man hör något :)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down