Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Köpråd
  New Posts New Posts RSS Feed - Ny scanner.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Ny scanner.

Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Certifierad
Certifierad

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Juni-2019 at 23:03
USA har något som heter Freedom of Information Act som gör att medborgarna har rätt att veta hur deras skattepengar används
och att myndigheters radiotrafik och förehavanden då ska gå att avlyssna av allmänheten. Det finns t.o.m websidor med streaming
från sheriffkontorens egna webservrar. Det ska till särskilda skäl för att radiotrafiken ska tillåtas krypteras. Det kan även vara
Homeland Security paragraferna som gör att övrig trafik ska gå att avlyssna så inga terrorister tillåts konspirera ostört.
Mycket konstigt har ju hänt i USA med terroristlagarna som skäl som Bush fick igenom. Även Trump är ju skum när han sätter landet
i någon typ av högt beredskapsläge då det ger honom ytterligare befogenheter att skydda landet bl.a. genom importtullar.

Sverige har även liknande typ av lagar om insynsmöjlighet i myndigheters organisationer men av någon anledning har hela blåljus
blivit krypterat när bara polisens säkerhet och spaningsverksamhet behöver vara skyddad. Varför ska ambulans och räddningstjänst
verka i det fördolda och polisens trafik och ingripande verksamheter kan även dom vara lyssningsbara, som på S70/S80 tiden
då det som behövde vara hemligt var krypterat i andra radionät. Att vanliga företagsfrekvenser typ DMR tillåts vara krypterade är också
konstigt. PTS kan ju knappast utföra det uppdrag de fått från regering att uföra tillsyn av radiotrafiken om de inte hör vad som försegår.

/DD
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Juni-2019 at 23:31
Dock börjar även iaf vissa delstater gå över till digitala system med kryptering, så visst det dröjer säkert flera år men kan leda till vår situation iaf när det gäller blåljus och liknande.

Och sen är inte alla nya, vi mins hur det var här förr, klart att USA i en storstad är nåt hejdlöst med sändningar så man får sortera men jag saknar mer det gamla svenska 90talet.

Jag har svårt att alltid hänga med i den amerikanska lingon, för de lägger ju ut mycket på nätet och har scanners helt enkelt man kan lyssna på även om man inte kan påverka dem, tyvärr imo för låg kvalitet ofta.

Men prova lyssna på det, inte helt lätt.
Jag kör Androidappen Scanner radio Pro ifall du vill återvända till USA en stund, den samlar allt på ett ställe, så väljer du vad du vill.

Sen är ju problemet att ofta har de lagt Dispatch dvs utropen vad som de behöver polus till, men sen går ju dessa ofta över på en annan frekvens och det får man inte höra så sällan får man höra hur det gick.

Så vi har det som vi har, och blåljus kan man glömma, men totaltystnad är det ju inte, jag har mycket skipat för att inte missa intressantare saker.

Man får helt enkelt anpassa sig, har man nån av våra större städer i närheten eller bor i dem finns saker att höra på högre frekvenser, allt beror vad man är intresserad av.

Än så länge även här spökar digitalt med kryptering men har som tur är problem att slå igenom verkar det som.
Det är billiga DMR som de försöker sälja, och min kontenta är att klart är att det har köpts in både med och utan kryptering, men väldigt få och det i Storstockholm.

Jag hoppas de fortsätter skita i det, de har inga problem öht med de analoga systemen heller, inget digitalt skulle hjälpa dem med iaf.

De behöver inte kunna köra datoröverföringar helt enkelt, de behöver kunna ropa upp till alla osv det är allt, vi ser ju vaktbolag som helt slutat med radio tom.

Själv saknar jag kortvåg, alltid kul att snurra runt lite o se vad man får in, men tyvärr finns inget i antennväg jag kan använda.

Och hänga en trådantenn tvärs över gatan till träden på andra sidan blir nog måttlugt populärt:-)

Men tyst? Nej för fan, bara om du måste lyssna på blåljus, det låter ur scannern mest hela tiden, som sagt jag har en hel del skippat för att inte missa sånt som sjöräddning och dyligt.
Skulle jag köra alla amatörreoeatrar jag kan höra får jag aldrig ro.

Vaktbolag är vårt nya blåljus de gör mycket polisen förr gjorde, det mesta är falsklarm såklart, men de är även ute på gatorna och det är intressant för då får man höra vad som pågår, vid större grejer får de hjälpa polisen med avstängning av vägar mm, och tja det klart de snackar med varandra om läget, så ibland får man en uppfattning av det hela av vad de vet från polis och själva sett.

Edited by Agentumsilwer - 08-Juni-2019 at 00:03
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Juni-2019 at 14:12
Doktorn skriver nåt mycket bra här, hur är det tänkt att RTS ska kunna utföra sitt jobb när kleti och Peti har krypterade digitaka sändningar?

Egentlugen behöver bara vissa hemliga sahällsfunktioner vara krypterade, ich redan på S80 tiden gick de inte att läsa av krim eller span och det på analogt band.

Höj säkerheten för sånt, men det ska alltid vara hela Sverige.

Jag håller med, de har gjort fel och fortsätter göra det, ingen övervakning är möjlig på allt.

Vad var vitsen har jag alltid undrat, noll tips från allmänheten den vägen och fler olästa brott ön någonsin i historien.

Ni kanske garvar men jag mins grannar som hade 79Mhz gp på husgaveln under tv antennen hör och där, de pratade aldrig med mig om det.(jag hade ett fackverk på 19m)

Det var helt enkelt så.

Hemliga budutkörningar isv, jises, vem som helst kan köpa plats på den där krypterade repeatern och diskutera terroristdåd och andra brott, skulle fan i mig inte förvåna mig för ett ögonbluck.

Vadå ungen kan ju höra dem utan en burk i systemet.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down