Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - Ny frekvens för Shanwick
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Ny frekvens för Shanwick

Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-November-2019 at 12:52
Hmm jag har ingen särskild SDR enhet för lägre frekvenser, jag har bara en sticka i metall rtl v.3 eller nåt sånt.

Dock har jag ju en rent analog mottagare, går det att använda? Förstår att man inte kan sända då förstärkaren går sönder, men det kan man ju låta bli.

Inte så väldigt förtjyst i stickan, men visst billig var den, jag undvek plastgrejor.

Kan inte se diametern tyvärr, en meter, eller mindre än så?
Förstår att man monterar viren på ett plaströr, men i övrigt sen bör det gå att fästa den på maströret, men kan ju inte ha enorma grejor uppe.

Kanske borde en ny tråd ha startats, fler än jag undrar nog, kolla vad de vill ha för säg en amerikanskbygd loop så förstår ni.

Att det säkert är kopierat från nåt mm är självklart, frågan är mer om det fungerar?
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-November-2019 at 13:08
Sorry. Vet ej hur hyperlänk fungerar på datorn. https://youtu.be/DT3gOr_S5R0
Här är en referens. Skulle gissa på runt 60- 80 cm i diameter. Kanske mindre
Rtl Sdr V3, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr radio, Zodiac P 7000, Lafayette DC 24, Baofeng Uv 5r

Antenner
Rtl Sdr Dipol, Horisontellt 1/4 våg PR Dipol. (Används till min PL 660 Också på HF.)
SM6-8481
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-November-2019 at 13:09
Men iallafall. Om du tar en sma hane till so239 och kör en jumper emellan ANT och din mottagare. Då borde det fungera. Eller vilken kontakt du nu har på din mottagare, ta sma hane till din X kontakt.
Rtl Sdr V3, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr radio, Zodiac P 7000, Lafayette DC 24, Baofeng Uv 5r

Antenner
Rtl Sdr Dipol, Horisontellt 1/4 våg PR Dipol. (Används till min PL 660 Också på HF.)
SM6-8481
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-November-2019 at 13:56
Jo jag förstår.

Den har flera ingångar.

Fördelen med dator SDR är ju att se spectrumet och vattenfallet var nånting sänts.
Min radio har bara en enkel form av spectrum.

Vet man redan intressanta frekvenser gör det ju inte så mycket då jag iaf kör allt högre upp i frekvens på min Uniden.

Att ha en äkta VFO ratt att snurra på är värt en hel del tycker jag, och minnen finns ju, dock är det ju inte en bra scanner utan mer just för att spara frekvenser i.

Jag har inte hängt med så mycket utan loopar har man sett kosta mer ån tio gånger vad den här kinaloopen gör, och då har man ingen lust att testa.

Ett plaströr kan man ju fixa, de har nog uteslutit sådant för att det ska bli billigt att skicka.

Man kan säga att åsiktena om denna verklugen varierar från ren skit till klart bättre än de väntat sig.

Tyvärr kommer jag inte från att huset kommer skärma av helt, men det mesta hör går ju inte via markvåg utan via jonosfärstuds.

Och signalen blir väl ganska svag, därav förstärkardelen på den.

Har någon här provat denna antenn?

Klarar den öht 80m? Ja på morgonen när det är konditioner över norden?

Min A99 med rör och mast fixade det tex som udda exempel, dock är väl konditionerna sämre nu ån de nånsin varit.

Kan jag bara höra 20m är det inte värt att hålla på med, det hörde man på en träkäpp typ hehe.

Mellanvåg brukar vara lätt att höra, men sim sagt jag har givit upp allt pga att jag omöjlugen kan ha en normal trådantenn eller verikal för sånt här.

Edited by Agentumsilwer - 07-November-2019 at 13:58
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-November-2019 at 13:59
Det var någon som gjorde loopen större och då fungerande den bättre. Men länken jag jag gav är en grundlig test och genomgång av loopen
och resultatet blev: Köp ej.

Det finns kopior av RSP1 mottagaren som tydligen är bättre än originalet.

https://www.ebay.com/itm/Breitband-Software-Radio-MSI-SDR-10KHz-2GHz-Panadapter-Modul-Kompatibel-T9N4/312806233388
https://www.rtl-sdr.com/photos-of-the-msi-sdr-dongle-a-new-sdrplay-rsp1-clone/

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-November-2019 at 14:29
Jo jag spg det, rekomenderade ej, men man vet inte riktigt vad de själva har för nivå, kan man kasta upp vilka antenner man vill tänker man ju helt annorlunda och tycker inte att "fyngerar" duger.

Hur gör du med de frekvenserna Docktorn, du måste ju ha problem med där?

Den stickan verkade ju intressant 12bit åtminstonde.

Edited by Agentumsilwer - 07-November-2019 at 14:31
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-November-2019 at 15:57
Finns ju många KIWI-mottagare att lyssna på också till att börja med :)
http://rx.linkfanel.net/
https://sdr.hu/?q=kiwisdr
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-November-2019 at 16:07
Jag har beställt en sticka från tyskland nu, behöver en extra hursomhelst så varför inte en rsp1 klon.

Jag hade en horisontell wire 7m lång någonting och welbrook loopen och signal/brus förhållandet var exakt lika från dom
men wiren gav betydligt större total signalnivå inkl störningar men loopen var smidigare att använda när man ändå hade den.

Sen drog ett snölass på taket av koaxen och kortvågsutrustningen packades undan eftersom det lyssningsbara gradvis hade försvunnit
och störningarna ökat. Få se om det övht går att höra något nuförtiden med alla led lampor och platt-tv och även gatlyktorna är utbytta till lågenergi.

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-November-2019 at 17:07
Ok så inget dag då mao.

Jag har nog inga stora problem med störningar, men kan inte få upp nåt jag vet fungerar i antennväg.

Loopar har alltid varit alldeles för dyra imo, med tanke på att de är nödantenner, jag vill inte lägga flera tusen på nåt som sen inte funkar, och det är ju lyssning som gäller men ingen möjlighet att rikta om den.

Man tycker ju de borde gå att bygga billigt idag.
Stickan var intressant dock 10mhz är en bra bredd för de pengarna.

Kan ng vara värt att köpa en.
Back to Top
STQR View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote STQR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-November-2019 at 19:36
Originally posted by Bagon19 Bagon19 wrote:

Men du! Kolla upp loopen MLA 30!

Värt att läsa detta innan köp av den loopen:

https://www.rtl-sdr.com/g8jnj-reverse-engineers-and-reviews-the-mla-30-hf-loop-antenna/

Köpte ändå ett exemplar och är inte särskilt imponerad.
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-November-2019 at 04:15
Jag kan hålla med om att den inte är den bästa. Men jag menar 500kr? Och när man bara kan dra en 2,6 meters kabel utanför fönstret som Max. Jag tror att i mitt fall så är det nog den bästa. Men inget är bättre än en long wire eller en dipol. Här är några exempel som jag har kollat på
https://youtu.be/mkr3LEPZkv8
https://youtu.be/-_mh_N7TaJw

Antenner
SM6-8481
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-November-2019 at 04:16
Kolla på den där killen från Kanada. Han har många exempel.

Antenner
SM6-8481
Back to Top
ASA01 View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ASA01 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-November-2019 at 21:00
Jag brukar lägga in 4-5 frekvenser på denna sida med squelchen på..

http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

.....om det är nåt som jag vill höra bättre så är det oftast en finsk mottagare som jag går över till som fungerar bäst runt norden som jag upplever det som...

http://oh6bg.ddns.net:8073/
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-November-2019 at 18:29
Jag har försökt installera msi.sdr stickan på datorn men det bara hänger sig och kraschar i windows. Har kanske för mycket installerat som krockar.

På en laptop med knappt något installerat funkar det dock med SDRUno men det programmet är inte alls lika lättanvänt och bra som SDR#.
Man ska tydligen kunna köra med SDR# i en gammal 1361 version och med RSP1 dll som går att installera med zadig men funkar ändå inte hos mig.

Vad som framkommer är att där RTL-SDR hör ATIS från Bromma så är MSI.SDR helt tyst när antennkabeln flyttas över och
med test av olika gain inställningar i front och IF.
Den verkar även bli överstyrd lättare och enda fördelen än så länge är att den visar 10MHz bredd på spektrat och scanning verkar fungera.

Däremot är squelchens inställning och ljudvolymen opålitlig och fungerar på olika sätt och ändrar sig, som att ljud AGC är överdriven och
långsam trots att den är avstängd helt och hållet.

Slutsats är att SDR# är bättre än SDRUno som verkar vara buggig och svåranvänd och RTL-SDR är en bättre mottagare än MSI.SDR som använder samma mottagarchip som RSP1. Köp ej.

/DD
Back to Top
SM0YYQ View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM0YYQ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-November-2019 at 15:06
Doktor: trist att du tycker SDRUno är dåligt, funkar perfa för mig iaf med den rsp1a jag har. Dock kan jag tycka att det är dåligt att dom inte har stöd för SDR# men det är en annan femma.
Äger: Några RTL donglar, SDRPlay RSP1A.

Bor:   Rimbo / Stockholms Län.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-November-2019 at 21:56
Rsp1a är den med bandpassfilter och rsp1 är utan filter så att den mer liknar en vanlig SDR dongle?
Idag var det starkare signaler i flygbandet och ATIS går in nu men de skiljer en del i känslighet mot RTL-SDR.

SDRUno är lite märklig. Brusnivån ligger alltid på -120dBm hur man än ändrar i gain men nivåerna man ställer in där scanningen ska
känna av signal och även squelchnivån ändrar sig. Det går alltså inte att ställa dom på -110dBm t.ex. utan det blir t.ex. -60dBm och ändrar
sig beroende på gain, på samma sätt som SDR# beter sig men där brusnivån då ligger på t.ex. -70dBm och som då inte blir lika förvirrande.
Det är väl främst en vanesak med olika program och varje har sina nackdelar och fördelar.

/DD
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down