Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - Ny frekvens för Shanwick
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Ny frekvens för Shanwick

Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny frekvens för Shanwick
    Posted: 06-November-2019 at 07:55
Verkar som Shanwick flyttat permanent från 3446 till 3491 kHz.
Dom kanske blev lite less på ryska militärsändaren som låg på 3447 kHz och fär säkerhets skull även på LSB och pumpade i över ett år :D
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-November-2019 at 08:28
Jag kanske kan få in den ikväll om det är bra konditioner? Är det morse kod, eller vilket språk är det?
Rtl Sdr V3, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr radio, Zodiac P 7000, Lafayette DC 24, Baofeng Uv 5r

Antenner
Rtl Sdr Dipol, Horisontellt 1/4 våg PR Dipol. (Används till min PL 660 Också på HF.)
SM6-8481
Back to Top
ASA01 View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ASA01 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-November-2019 at 10:34
det är TAL..inte nån morse..

med "shanwik" menar han vanliga flygradion....dom har hand om flyglederna på sträckan NAT C....mellersta atlanten....NAT D brukar jag ha på dagligen .(norra atlanten)...4675 khz.....då hör du flygen som är mellan norge/island och upp mot nordpolen, nordligaste rutterna....men dom har flera frekvenser beronde på vågutbredningen och tid såklart...

8950khz är intressant oxå....det är Murmansk oceanic....där är alla flyg mellan ryssland och nordpolen...norr om ryssland...

finns mycke mer såklart om man är intresserad av o lyssna på flyget....

Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-November-2019 at 11:55
Ja, Stockholm radio kopplar ju upp många telefonsamtal på kortvåg med läkare vid sjukdom eller mekaniker vid fel på planen också :)

Stockholm radio:
3494
5541
8930
11345
13342
17916
23210

Igår kväll var det rätt så mycket trafik på 3494

Jag har även hört dom på hänvisad frekvens 4571 kHz en gång.
Ibland hänvisar dom till olika frekvenser vid telefonsamtal står det på deras hemsida även om det förekommer samtal på anropsfrekvenserna också.

Edited by Afiag - 06-November-2019 at 12:04
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-November-2019 at 12:04
Originally posted by ASA01 ASA01 wrote:

finns mycke mer såklart om man är intresserad av o lyssna på flyget....

Eftersom möjligheten att scanna VHF/UHF minskar drastiskt för varje år så blir det som finns kvar på HF mer intressant. Men nu får väl oceangående
flyg mer och säkrare satellitlänkar än den mer störningsutsatta HF kommunikationen?

Skriv gärna fler frekvenser där tal fortfarande förekommer på HF från flyg och fartyg.

/DD
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-November-2019 at 13:17
Gjorde en liten lista här på lite flygfrekvenser:
Flyg HF

Är inte så uppdaterat i senast hörd-kolumnen men de flesta är nog aktiva dagligen.

Utöver detta finns väl massa militära flygfrekvenser på kortvåg ocskå...

Edited by Afiag - 06-November-2019 at 13:17
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-November-2019 at 14:58
Ok!
Rtl Sdr V3, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr radio, Zodiac P 7000, Lafayette DC 24, Baofeng Uv 5r

Antenner
Rtl Sdr Dipol, Horisontellt 1/4 våg PR Dipol. (Används till min PL 660 Också på HF.)
SM6-8481
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-November-2019 at 16:47
Originally posted by Afiag Afiag wrote:

Gjorde en liten lista här på lite flygfrekvenser:

Fantastiskt fin lista! Tack!

Nu ska jag bara bestämma mig för om jag ska sätta upp en RF systems DX10 vertikal
eller en Wellbrook loop beroende på vad som kan tänkas fungera bäst.

/DD
Back to Top
nissenudel View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nissenudel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-November-2019 at 20:32
Tack "Afiag" för din lista! Har själv en massa papper i shacket, med otaliga frekvenser, så din sammanställning på bl.a. HF-flyget var perfekt. Skall notera i den efterhand som jag lyssnar.
3491 är ju extremt igång på natten.

DD, har själv både en 20m horisontal ändmatad LW och en 6m verikal. Som regel är LW betydligt bättre, men inte alltid!
//NN

Bästa 73
Nissenudel, Helsingborg
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-November-2019 at 20:59
Jag lyssnar med en 160m horisontell loop som sitter i trädgården, funkar rätt så bra en bit upp på kortvågsbandet också faktiskt.
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-November-2019 at 21:12
Heltäckande lista för kortvåg... fyller på lite eftersom på den:
Kortvåg

Edited by Afiag - 06-November-2019 at 21:13
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-November-2019 at 08:24
Kul, synd man inte kan höra det.

Trådantenn är väl det minsta man behöver, och långa blir de om man vill ha kortvågen med.

I min värld får jag hänga en tvärs över vägen i en hög björk där, men verkluga världen säger att det blev högst impopulärt, dels att vägen då får en höjd vissa grejor inte skulle gå under.

Man får fjärrstyra det eller nåt, det vore intressant, dvs antenner för sånt på ett annat QTH.
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-November-2019 at 09:58
Men du! Kolla upp loopen MLA 30! Verkar vara en väldigt bra för priset. Lägg den vid ett fönster. Så ska den fungera jättebra :)
Finns i Nederländerna på eBay. Sök på ” Mla 30 ” på eBay och sedan välj Europa. Då ska du hitta den om de inte har tagit bort den.

Antenner
SM6-8481
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-November-2019 at 10:28
Tja titta kan jag ju iaf, öven om loopar är begränsade, men den måste ju inte kunna funka för sändning.

Billig, är väl från Kina, men jag har inte råd med mer iaf.

Hur stor är själva ringen i diameter?

Man kanske sätta fast den på utsidan om den inte är för stor, jag har ju röret upp till vhf/uhf antennen att sätta fast den på, men som sagt hur stor är ringen?

Kan ju vara värt att testa för det priset.

Kopplar man den en i en dator bara? Och kör programvara?

Edited by Agentumsilwer - 07-November-2019 at 10:39
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-November-2019 at 10:37
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-November-2019 at 12:27
Har en rsp1a. Sedan med den loopen så ska det tänkas vara den bästa antennen för priset. Jag tror att den är 65cm eller mer i diameter.

Antenner
SM6-8481
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down