Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Rakel / Tetra
  New Posts New Posts RSS Feed - Nu kan man avlyssna okrypterad Tetra !
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Nu kan man avlyssna okrypterad Tetra !

Post Reply Post Reply Page  <12345 6>
Author
Medlem
Medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bonden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-Februari-2013 at 19:31
Håller med Molle

Två stycken SDR stickor kanske är lösningen?

skulle bli väldigt glad om man kunde få en länkt till mjukvaran
Mvh
Uniden-UBC92XLT / Yupiteru-MVT-7000 / SDR
Back to Top
edbladh View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote edbladh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Februari-2013 at 02:01
Det här ser intressant ut...
http://tetra.osmocom.org/trac/wiki/Speech_Codec
https://github.com/brmlab/osmo-tetra/tree/master/etsi_codec-patches (visserligen 2 år gamla)

Edited by edbladh
Lagom är för lite.
Back to Top
Kryptic View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kryptic Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-Februari-2013 at 09:12
Ursäkta, varit lite afk..

edbladh: du är på rätt väg

jag använder mig av osmocom och osmo-tetra, källkoden i osmo-tetra är lite modifierad för att spara hem voice-ramarna. Detta är faktiskt en officiell patch

http://cgit.osmocom.org/cgit/osmo-tetra/commit/?h=sylvain/tch&id=e5b9aef7eef23ee71b07c43b1883a7f4265f875b

Sen kör jag dem genom etsi's program cdecode och sdecode det ena separerar kanalerna och den andra ljudspåren. det man får ut är en PCM ström som kan spelas..

En genväg till etsi's mjukvara finns t.ex här:

http://www.etsi.org/deliver/etsi_en/300300_300399/30039502/01.03.01_60/

jag har haft problem att kompilera mjukvaran på 64bit system, däremot gick det förvånansvärt lätt på en raspberry pi :)

Jag har bara lyssnat på en frekvens och får där ut samtliga slot:ar, men precis som nämns.. så skulle man nog med dubbla mottagare där den ena styr den andra.. däremot om man vill ha ALL trafik, antar jag att man skulle behöva en mottagare per frekvens..

Mitt intresse är inte att få allt, snarare att kunna definiera en talgrupp, och få all trafik i den gruppen.
73, SA0BHG

Utr: Ettus USRP B100, Uniden BCT-15, Yaesu FT-7800, FT-897D
Back to Top
edbladh View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote edbladh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-Februari-2013 at 09:53
Du behöver inte ursäkta dig. Jag är en "smula" impad ändå :-)

Gott med Genvägen till ETSI så slipper man registreringsfönstret :-)

Har ett litet annat kodningsprojekt som jag måste prioritera, dessutom har stora nätagget som driver alla mottagare gett upp (kortis ngnstans i det) så jag har bara handapparater att tillgå just nu så jag har tyvärr ingen möjlighet att ägna mig åt andra prylar nu men jag kommer att följa detta projekt med stort intresse :-D

Keep up the good work!
Lagom är för lite.
Back to Top
rumpaN View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rumpaN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-April-2013 at 01:05
Någon uppdatering här?
Back to Top
Kryptic View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kryptic Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Juni-2013 at 15:43
Inte direkt, projektet har legat lite på is i brist på tid. Ska precis beställa hem ett gäng billigare RTL baserade DVB-T mottagare för bygga ihop ett lite enklare system för att plocka hem all data på samtliga frekvenser..

http://www.ebay.com/itm/FM-DAB-USB-DVB-T-RTL2832U-R820T-w-MCX-antenna-New-Technology-/400502029848?pt=AU_Components&hash=item5d3fc7fe18

Behöver ettus b100:an till annat :)

Är det någon som vet hur många och gärna vilka frekvenser SL använder för sitt tetra-nät?

edit: gjorde länken klickbar

Edited by Kryptic
73, SA0BHG

Back to Top
poc321 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote poc321 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-September-2013 at 21:49
Originally posted by Kryptic Kryptic wrote:

Inte direkt, projektet har legat lite på is i brist på tid. Ska precis beställa hem ett gäng billigare RTL baserade DVB-T mottagare för bygga ihop ett lite enklare system för att plocka hem all data på samtliga frekvenser..

http://www.ebay.com/itm/FM-DAB-USB-DVB-T-RTL2832U-R820T-w-MCX-antenna-New-Technology-/400502029848?pt=AU_Components&hash=item5d3fc7fe18

Behöver ettus b100:an till annat :)

Är det någon som vet hur många och gärna vilka frekvenser SL använder för sitt tetra-nät?

edit: gjorde länken klickbar

Har du kommit någon vart med projektet? :)
Back to Top
jonas18z View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonas18z Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Januari-2014 at 15:58
Vad kan man lyssna på i Stockholm?

Finns det något smidigt sätt att avlyssna okrypterad tetra?

Back to Top
falun30 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote falun30 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Januari-2014 at 21:31
vilken program ska man ha för och få det och fuka
Back to Top
SolarXray View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SolarXray Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Januari-2014 at 22:24
Det finns ingen utrustning att avlyssna samtalen med.
Det eftersom samtliga "privata" Tetranät likt Rakel kör TEA2.

Om någon kunde bevisa motsatsen, hade Youtube översvämmats av fakta i ämnet
Jag tänker på dig Niclashera, SA7AUZ och Örjan SM7XCO... R.I.P
Back to Top
jonas18z View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonas18z Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Januari-2014 at 11:51
Vad menar du med privat? De påstås i tråden att SL inte har krypterat?
Back to Top
SolarXray View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SolarXray Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Januari-2014 at 12:27
Det är skillnad på krypo och kod.

Signalen är kodad, möjligen ej krypterad.

m.a.o Tetra är inte "open source"

Edited by SolarXray
Back to Top
pejlaren View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pejlaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Januari-2014 at 13:31
Originally posted by SolarXray SolarXray wrote:

Om någon kunde bevisa motsatsen, hade Youtube översvämmats av fakta i ämnet

Knappast efterson "någon" i detta fallet lär ha avsevärt bättre omdöme än dig! Hade jag "knäckt" tetra så hade jag hållit käft om det!
Rakel Mirakel
Back to Top
Kryptic View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kryptic Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-Juli-2014 at 17:53
Originally posted by poc321 poc321 wrote:

Originally posted by Kryptic Kryptic wrote:

Inte direkt, projektet har legat lite p� is i brist p� tid. Ska precis best�lla hem ett g�ng billigare RTL baserade DVB-T mottagare f�r bygga ihop ett lite enklare system f�r att plocka hem all data p� samtliga frekvenser..

Beh�ver ettus b100:an till annat :)

�r det n�gon som vet hur m�nga och g�rna vilka frekvenser SL anv�nder f�r sitt tetra-n�t?

edit: gjorde l�nken klickbar

Har du kommit n�gon vart med projektet? :)

Något längre, involverat en kompis som är bättre än mig på c-programmering. Just nu jobbar vi med att plocka ut kontrolldatan, för att sedan kunna göra kopplingen mellan GSSI och tilldelade tidluckor. På så vis tror vi att det skulle vara rimligt att få ut en ljudfil per talgrupp.

Följande är en output från vår debugvy, har exkluderat information (x) som inte bör föras vidare.

2014:07:24 17:42:05 DEBUG -> ChanAlloc SSI + Usage Marker(10xxxxxx7/Uxx) -> Additional (Time slot: 2/Uplink + Downlink/427375000Hz)
2014:07:24 17:42:05 SCHF Traffic @ Timeslot: 2
2014:07:24 17:42:05 SCHF Traffic @ Timeslot: 2
..SNIP..
2014:07:24 17:42:06 SCHF Traffic @ Timeslot: 2
2014:07:24 17:42:06 SCHF Traffic @ Timeslot: 2
2014:07:24 17:42:11 DEBUG -> ChanAlloc SSI(10xxxxxx7) -> Quit and go (Control Channel/Uplink + Downlink/428150000Hz)

SCHF ramarna innehåller den faktiska taldatan. Utmaningen nu är att koppla ihop den med rätt metadata.
73, SA0BHG

Back to Top
RiMaX View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RiMaX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Augusti-2014 at 12:59
Avlyssning av s.k. "Blåljus" kommer förmodligen aldrig att kunna göras av obehörig.

Edited by RiMaX - 09-Augusti-2014 at 18:38
Back to Top
SolarXray View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SolarXray Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Augusti-2014 at 14:15
Det centrala misstaget många verkar missa är följande...

Oavsett en korrekt programmering, måste Rakelmobilen verifieras i Rakelnätet.
Denna verifiering görs utav varje myndighet/kommun/företags kontaktperson.

Denna person ringer till "Rakel hotline" och öppnar den/dem berörda mobilerna.
Så rätt data, programmeing, GSSI, MSSID bla bla bla hjälper inte
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 6>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down