Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Äntligen lite konditioner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Äntligen lite konditioner

Post Reply Post Reply Page  <1 2345>
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2019 at 22:31
Jo jag ör medveten att man kan köoa frekvenslustir frpn OTS, men som de arbetar idag ska de inte ha en spänn, säkert ör det mesta de har på listorna skit öndå.

Det som hörs gäller.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Juli-2019 at 09:46
Det kostar inget att få listor från PTS om det är mindre än 10 sidor. Men det mesta är censurerat.
Vem som helst kan begära att uppgiften ska vara hemlig utan några speciella skäl, det är bara att bocka i en ruta vid ansökan.

Igår midnatt, kanske tidigare, blev det konditioner på VHF från flygfrekvenser upp till åtm 160MHz.
Jag hörde tydligt Arlandas tekniker när de svarade på bolagsfrekvenserna och flygplatsparkeringen på 146MHz hördes bra.
Marin VHF blev ett sammelsurium på K16 från alla sändare som startas samtidigt och K25, som väl är Åland, hördes tydligt med finsk information.

UHF blev något bättre vid koll med Arlandas tetrasystem men inte lika kraftigt som på VHF.

/DD
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Juli-2019 at 08:18
Jo jag blev lurad, men hörde iaf Västmanlands Securitas, men det var enbart på läsbarnivå på 170mhz trots bra konds.

Green Cargo från området gick bättre.

Det med marinVHF känner jag gen de lägger sig på varandra, K5 duplex hör jag ofta med då.
Even en snubbe på VHF K77 privatperson möjligen basplacerad(baserat på att jag tycker han alltid går ungefär lika) som kör "långväga", han får jag in när han snackar men inte de han pratar med som oftast är småbåtar i Mälaren vad jag kan avgöra.

Jo jag brukar också höra marksändningarna på Bolag flyg så pass att de är läsbara, men sällan dagtid.
Markpersonal i övrigt kör i princip inget man kan höra sen länge, men Tetra ska finnas, antar att det är klent.
Bussningen till parkeringen går mig på nerverna så den skippar jag.

Det är tydligt att jag lätt får en lob söderöver främst som utökas vid konds, det går helt enkelt inte alls så bra i andra riktningar, särskilt norrut verkar dött, ok inte mycket finns där och Gävle stad ligger lågt ner.

Men några Skutskär skulle visst finnas.

Södertälje Scanuianläggningens vakter kan gå in tex söderut, och det är långt för så enkla grejor.
Men obs just när det öppnar lite, men även då vill det öppna söderöver.

Uppsala är rätt dött, Akademiska Sjukhuset får jag in, men bara vaktmästarna, vakterna tycks inte köra repeaterradio iaf vad jag kan märka?

Securitas i Uppsala har nån form av internsystem, de ropar upp en vakt med personnamn på 170mhz ena frekvensen, man hör ej mer än basen, sen säger basen att vakten ör Ansluten, så nån form av ej avlyssningsbart textsystem kanske och telefon.

Den urgammla 170.4125Mhz har jag enbart vid mycket bra förhållanden hört prat på, jag tolkade det som mobil till mobil, förr var den en rätt stark repeater för hela området.

Jag har sedan vara hört korta meddelanden från byggfolk, och utsändningar som enligt listan ska vara till ett äventyrsbad, kanske stämmer det inte längre.

Ok Uppsala ligger i en gryta och bara folk på höjderna runt om har nånsin gått bra, men nu är det fruktansvärt dött bara.

Jag menar jag har väl 3mil dit, men hör Stockholm City baserade saker klart bättre som är 3ggr så långt bort.
Jag tror jag mest handapparater och mobilt används resten är Zelloliknande kanske eller helt baserat på textorder.

Betong sköts av Hammarby betong tydlugen som brukar önska Uppsala god morgon, men nån utsändning från Uppsala trots angiven i listan på 146Mhz hörs icke, trolugen sköts ruljansen av Stockholmsbolaget främst, ibland är bilar på E4an med betong bla, eller har kört i Uppsala, då det byggs hejdlöst där med.
Dvs högt olacerade reoeatear täcker det hela.

SL Tetra funns säkert, men jag har aldrig fått det att funka att avkoda med stickan, trolugen är det trist ändå.
Plus att jag ju bara har en antenn.

TROR jag.

Edited by Agentumsilwer - 15-Juli-2019 at 08:27
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Juli-2019 at 10:34
BetongIndustri Uppsala använder samma frekvens som sthlm söderort. Det är tänkt att de inte ska kunna störa varandra.

Jag tror Arlanda fortfarande använder sitt analoga trunkade system på 468MHz-469MHz.

Snubben på K77 är radioamatör och kör mycket 69MHz men hörs långväga vilken frekvens han än använder. K77 körs mot båtar i Värmdö skärgård
och eftersom båtarna är på havsnivå så är det sällan jag hör dom, trots bara 10-15km bort.

Det är konstigt med Scaniaväktarna. Anläggningen ligger i en grop så de måste ha väldigt bra antennläge och bra skjuts i sändaren för det är ofta man hör dom när solen gått ned.

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Juli-2019 at 10:51
Hammarby betong sänder på samma frekvens som en svagare såndare(ochså betongfabrik) på samma frekvens, lite lustigt, den svagare stör den starkare för mg då jag hör båda, men de noterar inte detta alls.

Inga subtoner används heller.

Edited by Agentumsilwer - 15-Juli-2019 at 10:52
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Juli-2019 at 10:05
En väldig öppning i morse men bara under nån timma, PMR gick miltals och men fick ingen ordning på allt då det ju var på en gång, och det inte går att höra allt.

Väldig för att vara tropo vill säga dvs inte nån form av jnosfär E skip, då hör man mycket längre.

Men säg att max 10mil blev max 20 mil en stund.

Trist när de lägger sig då morgonen tar över.

Man är alltid nyfiken om nåt finns på en del frekvenser verkligen och vad, ch folk börjar sina arbeten mellan 6 och 8 ungefär så egentligen först då är det intressant.

Och det håller inte länge tyvärr det börjar flacka av rejält efter en och en halv timma sen är allt som vanligt.

Det är ju väldigt väderberoende inom området, snabba tempraturväxlingar tex.

Vi har inte haft stekdagar med svala kvällar ännu denna sommaren, det brukar ge räjela konditioner, dock när få jobbar så det blir annat man hör, vaktbolag och dylikt.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Juli-2019 at 00:16
BetongIndustri hade tidigare, kanske nu med, flera fabriker på samma frekvens, tror Citykanalen hade 3-4st,
och ropades upp med selektivanrop, så förarna har vanan inne att inte bry sig om andra fabriker än sina egna dom jobbar för den dagen.

Det är väl när det blir temperaturskillnader i luften som räckvidden kan öka, typ när solen går upp eller ned,
eller lågtryck eller högtryck drar in med helt andra temperaturer. Är det konstant temperatur och väder så händer inget.

/DD
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Juli-2019 at 18:42
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

Jag tror Arlanda fortfarande använder sitt analoga trunkade system på 468MHz-469MHz.

Igår natt, eller snarare i morse, kl01 till kl05 hade scannern spelat in gamla Arlandatrunken på 468-469Mhz och det var fortfarande full fart.

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-Juli-2019 at 11:18
Jo det var samma fenomen i morse, men då det är helg var det inte samma fart, men nog beror det på hur sommaren är här.

Så mycket åska har jag inte haft i mitt område sen säkert 90talet, och det bygger på fort och så en jäkla skur och så drar det vidare, och det blir fint igen.

Dock tar man ju en hel del störningar med, sånt är det ju med förbättrad mottagning.

Hörde lite från Gävletrakten bla, lastbilar på 146mhz.

Jo betong kör i viss mån MRT systemet som de eelar med flera andra.

Men flera finns på 146mhz och har bara en repeater var, och dessa kan köra på varandra då det ju är FM, och det inte behövs mycket för att störa.

Det är nog så att jag hör båda på lägre signalnivå och därför hör dem samtidigt, de ör nära sin repeater så den går lver den andra utan problem.
De tycks vara de gamla bärvågsöppnade varianterna av repeater.

Skulle komma åska idag igen, och nu drar jag ur allt sen den där smällen som tog ihjäl en del laddare och nätdelar plus LAN förstärkaren.
Vågar inte chansa dator, scanner osv, hade tur senast, jag drog ju bara ur antennen.

I morse hördes en del stora färjor, de pratade md varandra hur de skulle gå in till Stockholm bla och och en Viking Stockholm tror hag den hette hade folk ombord som räddningshelikoptern flög och hämtade, de landade på den.

Jag brukar ju höra helikoptern men inte fartygen tyvärr, men nu vet jag att de faktuskt pratar sinsemellan trots olika bolag, en var en Birka färja den andra en estlänsk färja så det var engelska.
Som sagt de pratade om hur de skulle gå in i Stockholms skärgård typ "du först" hehe, det är trångt på vissa ställen vet de som åkt, två sånna stora går knappast jämsides in.

Jag fick även bevus för FRO repeatrar som jag funderat över om de öht var i bruk men visade sig vara det då de körde riks kl 9.
Så det blir in och ändra lite i listan.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-Juli-2019 at 18:39
Ja, det var ännu bättre i morse kl 01-05 och en del estländska MPT1327 kanaler kunde höras och två nya APCO25 kanaler samt annan telemetri m.m.
Jag hörde securitas signallering på 170.4125 som kanske kan vara Östhammar.

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-Juli-2019 at 21:28
Jo det är iaf norra Uppsala län.

Apco25 är det från andra sidan östersjön?

Edited by Agentumsilwer - 20-Juli-2019 at 23:31
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Juli-2019 at 12:52
P25 tror jag att jag tidigare lyckades googla fram en hamn i estland eller lettland som hade dom frekvenserna. Det verkar vara väldigt lätt
att koda av med Uniden scannern, behövs bara en knappt hörbar signal för att det ska bli avkodadat, till skillnad mot t.ex. DMR.
P25=423.025 423.400 424.175 424.1875
MPT1327=422.300 422.750 423.900 424.200

För dom som är intresserade av FM rundradio dx så är det full fart på 69MHz bandet från ryssland.
Det kanske även går bra med komradio69MHz inom sverige just nu.

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Juli-2019 at 13:09
Som fasen.

Hörde du japanerna på VHF K6 då? Två fartyg körde där sent går, konditionerna höll i sig så jag fick skippa dem då de aldrig dog bort.

Mycket annat marin VHF med men ryska, estlänska och finska, trolugen en hel del från andra sidan sjön.

Verkar som ryssarna kör FM på 130mhz, iaf gjorde de det går, här ör det ju flygband.

Ok man begriper inget av det och jag struntade i 2m och 70, anar att de hade konditioner ditåt.

Visst Västmanlands Securitas gick in, men det var sparsam trafik.

Jag måste lära mig hur man låter burken fånga frekvenser själv, utan manual bara med een helt bildlösa på nätet blir jag inte klok på vilka val jag ska ha och hur jag kollar dem sen.

Jag har öht aldrig fått in nåt digitalt utomlandsifrån som den fattat, men det gäller ju att vara på rätt frekvensområde.

Jag kommer troligen fråga dig, massor av inställningar är ju USA only så att säga.

FÖ hörs det väl att en front drar in, troligen åska och korta regnoväder på gång, det hörs nämligen ofta när det trycker på, viss förstärkning och rundradio bla..

På 27mhz mins jag att åskan hördes som fräsningar långt innan man kunde höra den själv

Edited by Agentumsilwer - 21-Juli-2019 at 13:29
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Juli-2019 at 08:58
Nu på morgonen verkar hela låga VHF ha öppnat upp. Det är rysk rundradio på både 69MHz och 72MHz.
Få se om det även gäller upp till 79MHz. Enligt tropo kartan är det väldigt lite tropo just nu så det är lite förvånande.
http://www.dxinfocentre.com/tropo_eeu.html

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Juli-2019 at 21:39
Jo för även jag får på 69mhz in rundradio dp förvrängt då hag ju kör smalbandig FM, det brukar nästan börja så sen öppnar det högre upp.

I Den här enorma hettan siom dragit in pver Europa så vore det ju konstigt om inte tropo skulle inträffa mot kvällarna, särskilt söderut då mörkret ju kmmer tidigare med svalnande.

Tror inte de kan se tropo värst bra, det är helt annorlunda mot jonsfärskip.

Läs om det kmmer du se att man inte hekt säkert vet hur det fu gerar eller kan förutsäga det på annat vs just ån jag gör; ch du vet åndå inte hur mycket det kommer öppna eller hur långt.

Jag har bara haft långa öppningar över löstersjön ånnu, jag har förr varit med om att man hört smland och dylikt, självklart påverkar det ju att i Sverige förekmmer inte så mycket radiotrafk sent och på natten än amatörer.

Ok jag hör västmanlandslän, Eskilstuna om jag får gå efter gnälldialekten tex, men det är ju inte hejdlöst långt bara utanför vad jag normalt hör.

Stockholms södermalm och liknande är standard mer eller mindre och som vi sagt förr vakter mm på Scania.

Sen är ju saken att jag inte har koll på allt jag missar givet en hel del för att jag inte avlyssnar det.
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juli-2019 at 00:35
Just nu hör jag en snubbe från Stockholm på 69mhz kanal 8,dock inte motstationen.

Vi kan ju tillägga att jag inte har nån antenn för 69mhz öht, utan det gick in på min gamla v2000

Dock med bortaget extalångt jämla jordplan för 50mhz.

Edited by Agentumsilwer - 28-Juli-2019 at 00:37
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down