Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Äntligen lite konditioner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Äntligen lite konditioner

Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
Moderator
Moderator

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krisse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Oktober-2018 at 19:41
Gav upp UHF och kikade runt.. Sjuka konds! Provade FM-bandet och Bandit Rock Sthlm dundrar in brusfritt i stereo med 9+25! Brukar inte kunna urskilja kanalen ur bruset i vanliga fall. Nästan 25mil fågelvägen.

Back to Top
krisse View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krisse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Oktober-2018 at 19:47
Danska navigationsvarningar går in starkt på 160.650MHz här uppe i Hälsingland.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Oktober-2018 at 22:13
Kan du se något av DAB sändningarna på 228MHz?

/DD
Back to Top
krisse View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krisse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Oktober-2018 at 22:45
Ser dom här tre blocken. Svårt att se men sista blocket slutar strax över 228MHz

Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Oktober-2018 at 07:46
Var en polack som körde över Leksands 2m repeater igår, verkar fortsätta idag också :)
Back to Top
krisse View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krisse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Oktober-2018 at 08:34
Var många år sedan jag hörde en CCIR-melodi här i obyggden. Så kom på mig själv att njuta av Securitas uttjatade superhit ”Du är saknad” på 422MHz 😂
Back to Top
SM0YYQ View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM0YYQ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Oktober-2018 at 09:05
Hörde väll iaf en 4 st olika finska stationer på fm radion i bilen i morse. :) kul..
Äger: Några RTL donglar.

Bor:   Rimbo / Stockholms Län.
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Oktober-2018 at 19:15
Hörde ett par härliga utlarmningar på 79.6625 och 78.2875. På den senare var det även lite framkörningsprat :)
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Oktober-2018 at 19:17
Har hört Estniska på 156.8 när dom kör sitt test likvärdigt det vi har här i Sverige.
Back to Top
STQR View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote STQR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Oktober-2018 at 22:51
Riktigt sjuka konditioner! Skulle sätta mig och lyssna på F7 kvällsflygning igår och trodde inte mina ögon när jag ”rattade” in 2m i spektrumvyn. Hittade säkert en 6-7 nya FQ som jag aldrig fått in tidigare, hela vägen upp på 70cm. Fick även in vad jag bedömer som rysk rundradio/tv på 200 MHz -bandet. Kul

Edited by STQR - 12-Oktober-2018 at 22:54
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-April-2019 at 18:03
Kommentar till en gammal tråd Östhammar Valömasten har sen säkert 10år inte haft varken 2m eller 70cm rptrar, Uppsala har förstärkt sin 2m för att ta området.

De låg båda på .600, hör ni det dag är det rptrar i sholmsområdet på samma frekvens.

Fråga mig inte varför klubben här i mitt område orkade sköta ens 2m rptr i en mast som är över 300m hög som qth.

Edited by Agentumsilwer - 20-April-2019 at 18:03
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Juli-2019 at 21:19
Det är lätt tropo ikväll på iaf UHF 400mhz

Inget hedlöst aullt men man hör allt bättre än vanligt, lite svajigt bland men värt att utnytja.
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Juli-2019 at 06:13
problemet med repeatern i ditt område var att klubben tappade möjligheten att komma åt och serva repeatern, dessutom är den skitgammal och behövde bytas ut men ingen villa göra det och man satte igång att leta nytt qth men omöjligt att få täckningen lika bra som tidigare då antennerna satt på 90/60 magl och medelålder på medlemmarna börjar bli så hög så att dom platsar i pro’s ungdomsektion och då är det lättare att lägga ner repeaterverksamheten även klubben kommer nog att avvecklas eftersom det inte kommer nga nya amatörer och tar vid, detta händer nog överallt i svergie nu och ssa kommer säkert gå samma väg så det är en tråkig utveckling . det enda som verkar fungera så är det sporten men det är nog på grund av att det finns pengar att göra där . det som händer nu i radiospectrummet är också tråkigt, vi mister ena bandet efter det andra behovet av radiolänkar ökar och pts snor våra band till dom som kan betala, kortvågen är det ingen som vill ha så det är väl fredat tills ngn kommer och köper det bandet också, så framtiden för amatörradio och med digitala moder så är nog våran hobby dödsdömd, vare sej vi vill eller inte så ser det mörkt ut så det gäller att köra på så länge vi kan och hoppas att sjöfartens digitala utveckling låter dröja en lång tid så vi har något kvar att lyssna på.
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Juli-2019 at 06:19
Jo på den där 434.900 huserar en repeater från söderort, irriterande :-)

Fö väldigt lite telefoni tar över isf, det fyller inte ens det utrymme det har här.

Så det är väl en massa superbreda idiottoner för allt möjligt gissar jag, är det statlugt kan allt vara ren skit utan problem.

Varför inte ta 2m hela bandet för väckning av sovande sk politiker i rikstaden?
Nä så grymt det vore kom jag på, göra sitt jobb vansinnigt att kräva.

Edited by Agentumsilwer - 05-Juli-2019 at 06:09
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Juli-2019 at 01:25
I iväll inga konditioner öht på vhf/uhf.

Skittråkgt.
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2019 at 22:28
DRDR inspirerade mig till att försöka ge mig på Västmanland ,Södermanland och Gävleborg.

Dvs jag tg frekvenser som hörts nyligen enlugt beskrivnng ch några som borde funka.

Nu verkar uaf UHF gå bra i iväll för Eskilstunas bevakning NOKAS gick in till mig, de två kanalerna la jag till och Västerås Securitas som påstps vara i bruk.

Det är en skaplig väg till Eskilstuna, kul dock.

Annat jag la in testmässigt är mer vardagskanaler jag knapoast hör nu, och tiden tar givet bort en del.

Jag har testat mot repeatrar dör borta förr ich inte sällan har jag hört dem trots lg signal, så varför inte tänkte jag.

Jag gillar när folk satt datum när de senast hörde frekvensen, jag försöker göra det samna, det ger mycket mer än en massa frekvenser vi vet ör borta iaf för det bruk de står som i listan.

Det ör så lätt att bli medlem i frekvenslistan för justeringar även m vissa saker är låsta för ändring, men man kan lägga till frekvenser kommentera andra som då år och månad som jag härmat andra.

Jag menar uppgiften kan vara över 10 pr gamnal när inget står, chansen ör liten att den stämmer om det inte är marin och flyg och dylikt.

Edit kanske blir jag lurad av att fler vaktbolag använder frekvensen i Södermanland tex, får checka det.

Lurad det är samma frekvens som söderort kanal 2, så det var det jag hörde.

Dvs repeatrar för amatörer är det enda jag hört därifrån.

Edited by Agentumsilwer - 13-Juli-2019 at 23:18
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down