Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Off Topic
  New Posts New Posts RSS Feed - Nätadapter eller NIMH aa batterier Zodiac P 7000.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Nätadapter eller NIMH aa batterier Zodiac P 7000.

Post Reply Post Reply
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nätadapter eller NIMH aa batterier Zodiac P 7000.
    Posted: 25-Augusti-2019 at 07:42
Hej! Detta är nog fel plats att sätta den här frågan. Men jag undrar om jag borde köpa ett nätagg från Kjell, enkelt 12v nätagg. Eller borde man köra på nimh aa batterier? Ger någon ut mer uteffekt? För jag tänkte att med nätagget så kan den använda så mycket ampere som den behöver. Medans med batterier så kanske den inte kanske kan använda hur mycket ampere som helst. Vad borde man köra med är min fråga?

Edited by Bagon19 - 25-Augusti-2019 at 10:32
Radios :Rtl Sdr V3, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr radio, Zodiac P 7000, Lafayette DC 24.

Antenner:
Rtl Sdr Dipol, Horisontellt 1/4 våg PR Dipol. (Används till min PL 660 Också på HF.)
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Augusti-2019 at 10:34
Bärbara PR radios brukar väl bara ha 2watt sändarsteg och Zodiacen tar högst 500mA i sändning, så ingen skillnad hur du än driver den.
NiMH laddbara är väl trevligt om du någon gång tar dig upp på en höjd och kör DX.

Annars rekommenderar jag Biltemas 12v 5Ah MC batteri för 229kr så kan du driva alla pryttlar du kommer ha hemma med stabil spänning.
Det väger 1,8kg så det skulle du faktiskt kunna ta med dig och räcker ju många fler timmar än de inbyggda batterierna.
Och heller ingen risk att du råkar köra med för hög spänning.

/DD
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Augusti-2019 at 11:42
Men då kör jag med laddbara aa batterierna då! Har redan dragit upp det där med farsan om ett mc batteri " Njaa, sedan så måste man underhålla batterierna". " Men det är ett underhållsfritt batteri". Men sedan så kan det bli knallgas efter ett tag, blablabla.

Edited by Bagon19 - 25-Augusti-2019 at 11:46
Radios :Rtl Sdr V3, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr radio, Zodiac P 7000, Lafayette DC 24.

Antenner:
Rtl Sdr Dipol, Horisontellt 1/4 våg PR Dipol. (Används till min PL 660 Också på HF.)
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Augusti-2019 at 17:42
Be farsan läsa på Biltemas hemsida.

Gastätt och underhållsfritt MC-batteri som bygger på kalcium/kalcium-teknologin.
Batteriet har lång livslängd och är verkligen underhållsfritt.
Laddningen håller längre än i ett konventionellt MC- batteri.
Ingen risk för syraläckage.
Integrerat flamskydd.
Hölje av förstärkt polypropylen.

/DD
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Augusti-2019 at 22:18
Har du inte skaffat en mobilburk ännu?

Den fådär ör vara att köra som den är till du kan byta.
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Augusti-2019 at 16:09
Nja det är så här att jag har haft problem med antennen. Min farsan vill ej dra en kabel genom lägenheten och han rekommenderade att jag skulle börja plugga till radioamatör. Och det är det jag gör nu! För då är det mindre antennen och sedan så når det generellt längre i borås.

Antenner:
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Augusti-2019 at 16:12
Originally posted by Agentumsilwer Agentumsilwer wrote:

Den fådär ör vara att köra som den är till du kan byta.

Ursäkta vad menar du?

Antenner:
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Augusti-2019 at 13:59
Sorry mobiltelefonskrift, jag menade att det fick vara som det är till du kan byta.

Visst bli radioamatör men tänk på att där finns en hel del regler, annars är det väl inget problem, tillväxten är usel för dem.

Räckvidden pkar inte jämtemot 27mhz i sig på de band du tänker, men det finns ju repeatrar som gör att det funkar, för jag antar att du åndå inte får ha en stationerad antenn ens på 2m/70cm?

De använder ju koaxialkabel de med, dock når en handapparat längre om du kör via repeatern som ni säkert har nån i din trakt.

De är dock rätt stendöda så jag hoppas nån kompis blir amatör med.

Edited by Agentumsilwer - 27-Augusti-2019 at 14:05
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Augusti-2019 at 15:03
små och stora antenner.... nu kommer du antagligen inte bo hos farsan hela livet så att ta cert och bli amatör är en bra ide! kör du kortvåg så kommer du kunna köra långa distanser, men som amatör har du än så länge tillgång till många band och kan köra EME på några band och då går det är köra långt så är det långväga du vill köra så finns möjligheter och certet har du hela livet så även om du inte kan köpa så mycket nu så kommer en tid då du kan och då är det bra att ha klarat av certet redan! så kör hårt du kommer inte att ångra dej! lycka till med provet!
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Augusti-2019 at 16:23
Tack! Kände att det nog är bättre att köra t.ex DMR med en raspberry pi

Edited by Bagon19 - 27-Augusti-2019 at 16:23

Antenner:
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Augusti-2019 at 21:01
Johan66 jo de goda åren på 27mhz kommer väl inte igen tyvärr de slpr varenda jämka amatlrskit som helst, just att slippa det där folket sim tycks köra amatörraduo för att våpra QRZ vid minsta sak.

Jag har tammefasen inget att prata med radioamatörer om i mitt område, svampplockning urtrist, mycket roliigare med en öl lördag och snacka bilar eller vad som helst utan krav.

Dörför ger jag fasen i det, det är för folk jag inte förstår, jag skulle inte tillföra nåt mer än ilska.

Men jag är en udda människa så man ska väl inte bry sig värst i mig.

Sitta och vråla i tester, jises amalia, galenskap.
Du vägrar ju skriva vem du var, men så länge var du knappast på 27mhz det är klart.
Folk tror 27mhz alltid var som på 80talet som inte var med, vi hade klart högre ordning än vad 80m eller 2m hade, mycket för att alla visste att djungelns lag gällde och i slutändan funkade inte en massa trams.
Jag kan lova att de som satt och körde över och lekte på repeatrarna till största del just var amatörer.

Menar inte att det är nåt fel på alla amatörer men tyvärr dras ett släkte dit om nu nån dras dit längre.

Och så har vi ju det utan en lokal intressant klubb med normalt folk är det ju värdelöst även för en enstöring som jag.
Utan nån att prata med med mer än enbart ytlugt tröttnar man omedelbart.

De jag kände ör borta idag, få blev amatlrer, en del blev men var likadana då tex utrustningstestare, de ör borta.

Men som 13åring har man ju bara att bygga på för mig är det för sent att börja igen, även om 69mhz finns mm kpnner jag inte nåt sug.

Jag vill ha det som förr, folk som nu är sen länge amatörer erkänner att så kul har de aldrig haft igen, efter det nya med amatörradio lagt sig saknade de 11m.

Idag kan inte ngarna flytta hemmifrpn, utam om päronen har villa fpr de bygga en lådliknande bostad till, nybygda lägenheter är för nyanlända eller för folk med cash lån lämnas inte till 18 åringar, vilket skit egentligen.

DMR vetu dp kan du ha en datir ich en hotspot och så sitter du en meter ifrpn ned en handapparar med jordens minsta antenn, DET är radio det, kan nå överallt och få en massa mycket intressant info online mm.

Dp behöves inga koaxkablar i onödan.

Så DMR det ör vad ni ska köra, högintressant, ni kommer inte tro era öron.
Dessutom slipper ni gummitummar då ID står om nån trycker in, vad ska de stackars sp kallade amatörerna ned en handapparat och en inomhusantenn ta sig till då, superamatörerna.

Rock on:-)

Edited by Agentumsilwer - 27-Augusti-2019 at 21:10
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Augusti-2019 at 21:18
Appropå Amatörer i mitt område hehe, man fick gå och se Fyrisskolans Amatörstation i Uppsala, där berättade en av dem om man hörde ett nödmeddeelande SOS eller sp, om man just då åt soppa och skeden var på väg till munnen skulle nan omedelbart släppa skeden för att besvara nödsignalerna.

Tja du inser ungefär hur många intressenter de där kufarna drog :-)

Men dp fanns inte DMRRRR
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-September-2019 at 17:36
Är inte en sådan som läser frivilligt. Har hoppat av att plugga nu men tänkte börja snart igen. Sure det är inte roligt att plugga men man lär sig mycket om i den. Väldigt mycket. Lärt mig mer om elektronik och fysik på bara ca 30 sidor än vad jag har lärt mig i hela mitt liv.

Antenner:
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-September-2019 at 18:51
Kör md nätadapter, du får så mycket effekt den kan ge iaf då, 12v.

Slipper ladda batterier.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down