Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Hårdvara
  New Posts New Posts RSS Feed - Notch för WFM rundradio?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Notch för WFM rundradio?

Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Februari-2020 at 07:54
när jag hade problem med 104.1 som hördes lite överallt i pcr-1000 mottagaren så funkade det kanon medett stubbfilter, billigare än så kommer du väl inte undan? har du provat det?
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Februari-2020 at 10:28
Nej jag har inte provat nåt alls, har inte haft problem förr.

Kan du förklara närmare? Och exakt vad tar det bort, jag vill inte ta bort tex flyg och åkeriradio.

Dålugt insatt i allt sånt här just för att jag aldrg fått in rundradio förr ngonsin, men nu med höjd antenn så är det ett faktum även om det mest är ett brus.

Vore väldigt skönt att ev få bort för dels ligger det ju bakpå saker man hör med ch förstör ivaliteten på ljudet.

Edited by Agentumsilwer - 11-Februari-2020 at 10:28
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Februari-2020 at 12:56
Stubfilter är en koaxstump parallellt med antennkoaxen och den ska vara 1/4 våglängd minus våghastigheten,
t.ex. 66% kortare för RG58, och den ska vara öppen i andra änden. Den påverkar rejält på multiplar av den
avstämda frekvensen så är egentligen bara för test för att se om den hjälper. Den dämpar nästan alla frekvenser minst 3dB.

Funktionen är att det blir stående våg i koaxstumpen och när signalen reflekteras tillbaks så blir den i exakt 1/2 våg motfas
med antennsignalen vid en viss frekvens och släcker ut antennsignalen. Men det är ju stående våg lite varstans
i frekvensområdet så andra frekvenser är inte opåverkade.

Alla borde ha ett riktigt rundradiofilter eftersom det är minimal påverkan på allt utanför rundradiobandet
och att det i 90% av fallen gör mottagningen bättre på scannern.

/DD
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Februari-2020 at 13:03
Hur menar du på!slutet, tänker du då på det filter du rekomenderar mig?

Rusken ör ju öven att rundradion kan trycka ner signaler oga sin styrka närluggande, eller jyst brusa på på en frekkvens nan hör men ett brus då från rundradion förstlr kvaliteten på det man hör.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Februari-2020 at 14:06
Ja, det är korrekt. En stark signal in på en halvledare, på en annan frekvens, gör att bruset i den ökar och det fordras
en högre signal från det du lyssnar på för att den ska nå över bruset. Mottagaren har tappat i känslighet.
Det är det vanligaste som händer och som man oftast inte är medveten om, utan märks först när man kopplar in ett spärrfilter.

Det andra som kan hända är att den störande signalen är ännu starkare så att halvledaren som tar emot signal går in i det olinjära
förstärkningeområdet och börjar fungera som en mixer. Då blir det blandningar av olika signaler så att man tar emot signaler
på frekvenser som inte finns i luften utan bildas enbart i halvledaren genom intermodualationsprodukter. Då är det verkligen illa ställt.

Man kan ha en minicallsändare väldigt nära som orsakar problem och det kan bero på att summan av rundradiosignalen och minicall
blir för mycket och det hjälper att dämpa antingen den ena eller andra signalen. Rundradiofilter är vanligast förekommande och billigast
så man bör välja det alternativet först.

/DD
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Februari-2020 at 14:28
Jo jag kommer göra det, tack för info.

Mycket har hänt på det här området sen jag var aktiv, att förbättra de möjligheter man har är det jag jan göra, mer kan jag tex inte höja antennen utan stagning i takkanten, men det får jag inte.
Nu är jag uppe ungefär jämt med taknocken, dvs botten på antennen är i jämnhöjd med den.

Och ökad mottagning ger bra saker men för öven med sig störningar man tidigare inte hade.
Så är det ju.
Och innan du nämnde detta filter kände jag att notchfilter visserlugen skulle ta dld på rundradion men samtidigt ta med sig sånt jag hör, och md tanke på hur man vill ha kvar så mycket man kan vill man inte skippa dem samtidigt.
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Februari-2020 at 15:07
Hmm hittar dem iofs nen lite oank just nu, med frakt o så 650-700kr

Säkert vör det, köpte dock en snikvaruant men med smal bredd på dämpningen som sagt 88-108

Väldgt branta sidor enlugt infon, sma kontakter iaf.

Testar den iaf, blir kanske Doktorflrslaget ändå; m det här ör skryt.
http://janielectronics.com/image/cache/data/fm%20filter/kep2-800x800.jpg

Vad tror du doktorn?

Edited by Agentumsilwer - 11-Februari-2020 at 15:11
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Februari-2020 at 16:16
Jag köper nästan allt från janielectronic och filtret är bra på flygfrekvenser men dämpar mer än 10dB på åkeririks,
om det är något du behöver bryr dig om. Men det är väl ändå bättre än de flesta andra filter.

/DD
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Februari-2020 at 16:17
Den har ju inte ens en fjärdedel av signalstyrkan kvar vid 82,7 MHz.
Antar att vid 85 är det nog rätt tyst med det där filtret.
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Februari-2020 at 16:26
Nej det andra rullade ju av snällare?

Fatrar inget, klart några DB kommer pka nen jag förstärker ju 7-8db med.

Vist inte perfekt, men kolla själva rolloffen på de här är vassare än på många andra.

Vad ska man göra liksom?

Åkeririksen hör jag utan förstörkaren, men billugt snabbt och skapligt brant.

Vilket menas är mycket bättre?

Jag inser att 85mhz fångas i brantheten tyvärr.

HPN filtret som tar bort Am är även det elakt mot 85mhz, tydlugen är det få länder som har nåt där, det dämpar 30db vid 87mhz och sen gör ern en rolloff men mjukare och då längre.
Jo jag tittar på diagrem ibget annat.

Och som dagt döden står inte på lur, enbart lokal åkeri hörs öndå, antennen ör öht inte till för de flekvenserna, om man ställer förlusten mot flrstörkningen pker nån signalenhet.

Nåja jag rapporterar, bra pris och inom EU var min tanke.

Edited by Agentumsilwer - 11-Februari-2020 at 17:11
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Februari-2020 at 16:41
Doktorn
Jo jag testar det, sen får vi se helt enkelt, har sett på prestandan på fler filtertyper och de flesta är då i stället rött elaka mot flyget, och flertalet har svag rolloff men iofs kan det funka med nen de vill gärna gå till 80mhz iaf även om 85mhz kanske besparas några db.

Det finns riktigt fina judterbara filter tex, men det handlar om dels USA och 1500 spänn.

Jag kan inte betala det tyvärr.

Mycket jag har är ju just billigt, begagnat etc.

Folk är olika och ekonomin skiljer trolugen hejdlöst ner till mig och de vuxna som finns här.

Antenben är ju en gammal v2000(mer ön 15 år gammal, och är nog ärligt bygd i Jaoan inte Kina) tydligen jäkligt tålig mot oväder, att den tar in lokala åkeribular från trakten kring 1.5 mil ungefär får man se som bonus, det ska inte ens fungera.

Visste faktiskt inte att det används så mycket, om jag sökte det spevåciellt hade jag försökt få en antenn till det och kkört det på en egen burk.

Edited by Agentumsilwer - 11-Februari-2020 at 16:56
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Februari-2020 at 23:58
Den där firman i helsingborg som gick i konken, Commander, tillverkade filter för den svenska marknaden med spolar och kondingar.
Det var inga 60dB den dämpade i rundradiobandet men nog mycket för att det skulle hjälpa.

Dom reade ut all pryttlar dom byggt och det filtret fungerar riktigt bra hos mig eftersom jag inte har några starka sändare
i närheten av 88MHz i rundradobandet. Ibland kan det dyka upp någon som säljer restpartier från Commander fortfarande plastförpackade.

Den heter AF359 om du gör sökningar på den. Jag har även några olika förstärkare från dom som faktiskt gör nytta och har
lagom mycket gain runt 5-6dB så man slipper ha extra dämpsats. Men det är ju förstås inte lika bra som moderna MIC kretsar
med 0,5dB brus och bra tålighet mot starka signaler.

Commanders plåtlådor använder gammeldags bilradiokontakter men det är bara att byta till BNC, det är samma hålstorlek.

/DD
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Februari-2020 at 15:10
Jag mins firman hehe, konkurs sex gånger tror jag de gjorde fö.

Det löser sig, jag provar det här öststatsfiltres så blir jag väl iaf av med brus och susningar på frekvenser på VHF.

Senare letar jag upp nåt mer raffinerat isf, när jag sålt saker kan jag få pengar över, men det är risigt just nu.

Jag trir jag tom mins filtren du pratar om, man läste ju katalogen de gav ut när det begav sig, kan tex komma fram på Tradera eller liknande.
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Februari-2020 at 06:41
Jag bör såtta filtret före förstärkaren tänker jag iaf, det skulle ta nån vecka att få.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Februari-2020 at 11:58
Originally posted by Agentumsilwer Agentumsilwer wrote:

Jag bör såtta filtret före förstärkaren tänker jag iaf, det skulle ta nån vecka att få.

Det beror helt på rundradiostyrkan och förstärkarens egenskaper.

Jag bor en mil från nackamasten, men har inte riktigt fri sikt till den, och får bäst nytta med filter mellan förstärkare och scanner.
Jag har ett urdåligt filter från USA, där dom inte har något lyssningsvärt mellan 50-88MHz och filtret dämpar rejält
ned till 70MHz. Men med förstärkare innan filtret så får jag in Attunda brand på 78MHz som är knäpptyst utan förstärkare och filter.
Om jag byter plats på förstärkare och filter så blir det ingen mottagning från Attunda.

/DD
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Februari-2020 at 13:51
Detta dåmpar ju mycket det med, så det borde mao likna det du har.

Det blir mellan dämpluggen och scannern mao.

Och så får vi se om det hjälper mot allt brus som stör just då flyg tex, bra signal men brus ovanpå.

Medveten att jag kanske kastade bort åkeri riks, vi fr se det ör väldig lokalt de hörs ändå pga fel antenn vilket ng dämpar rätt bra, men grusgrop och kross finns nm bara nån kilometer på två ställen.

Om det inte är perfekt kan jag leva med det bara jag slipper rundradiobrusandet, får köpa ett av bättre konstruktion sen öven om AM dämpningen inte behövs i det här landet.

Synd att ingen gör filter för svensjt bruk, dämpning rundradio och sen digitalt och radio tex, mm kan jag säga.

Det stör inte mig just nu men digitala system som sänder dyker ju upp överallt.

Det jag tänker på nu är just att rundradions styrka även trycker ner närliggande frekvenser nåt man ju mins från 27mhz tiden.

Nåja då vet jag var det bör sitta.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down