Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Hårdvara
  New Posts New Posts RSS Feed - Notch för WFM rundradio?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Notch för WFM rundradio?

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Certifierad
Certifierad

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Notch för WFM rundradio?
    Posted: 09-Februari-2020 at 18:10
Har numera till ch från problem med rundradioutsändnngar bla, det hörs just inget men brusar så det blir ett jävla ta bort närliggande flygfrekvenser eller fö de under 88 mhz de är utslagna.

Finns i gen billig lösning att skaffa?

Kan för fan inte köpa Limmareds propp säkert kina kosrat 50 spänn men nu jises.

Filterna i burken är inte bra nog med förstärkaren monterad.

Och som sagt skitjobbigt då det plötslugt flyttar sig och brusar, koppla in och ut freivenser hela tiden.
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2020 at 18:54
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=fm+notch&_sacat=0
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2020 at 19:00
Jises nu är k55 igång rejält stormen fäller träd på saker och över vägen.

Tydlugen kör alla åkerifrekvensen.

Ja åker inte skiten i backen nu är det rätt bra monterat

Tydluga problem här omkring, aldrig hört spn aktivitet, men de måste ju stoppa bilar isv om det ligger nåt på vägen, jag bor nära 288 och längs den arbetas det, hörde uaf till Gåvsta nyss 1.5 mil.
Och nej jag har ingen 85mhz antenn.

171.875 med subton 107.2 drig öven de gång nu i ovädret, aldrig hört nåt där ever.
Vet inte vad det är ens.
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2020 at 19:05
Originally posted by Afiag Afiag wrote:

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=fm+notch&_sacat=0

Just ja ebay, är alla ungefär det samma, jag vill inte få bort frekvenser som säg 85mhz

Jag menar är nån smart bygd?
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2020 at 19:24
Då får du nog bygga något själv, kanske lägga -3db-frekvensen lite högre än de som säljs, här finns en bra kalkylator:
https://rf-tools.com/lc-filter/

Har funderat på om man skulle knycka designen från en kommersiell radiostation för att göra ett lågpassfilter för scannern och koppla till en antenn och sedan et högpassfilter till en annan antenn...
Kanske går att hitta inspiration här:
http://komradio.com/drawings/C702-CD-mottagare.jpg
http://komradio.com/downloads/Manual%20TRX3001%20ver%2023.pdf

Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2020 at 19:30
Jo just tänkte att filtret måste vara brant i ändarna, de lokala rundradiofrekvenserna vet man ju, och de räcker ju att få bort iaf så de slutar störa.

Jag har 2.5 mil till närmsta sändare så jag har ofta haft det bra, men detär en 300m+ mast vi pratar om och de blåser väl på en del effekt.

Edited by Agentumsilwer - 09-Februari-2020 at 19:31
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2020 at 19:37
.har du provat stubfilter?

Edited by Johan66h - 09-Februari-2020 at 19:42
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2020 at 19:39
Jag har stora problem med 380 MHz också, jag har 1km till närmaste Rakel-mast tyvärr huhu... det digitala är bra på att leta sig in.
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2020 at 19:39
Jo just.

Nåja jag får vänta på mer info, och sen prova nåt prisvärt.

Visst jag jan koppla ur förstärkaren men då försvinner en del saker som jag annars bara hör vid konditioner.

Edited by Agentumsilwer - 09-Februari-2020 at 19:39
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2020 at 19:51
Min rsp1a har ett sådant fm filter. Funkar jättebra!
Rsp1a, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr, Zodiac P 7000, Baofeng Uv 5r, President Grant 2

Antenner
Rtl Sdr Dipol (vhf, uhf), MLA 30 (HF), ML 145 för 27 mhz mobilt.
SM6-8481
O-53
Fox-705
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2020 at 20:21
Men jag är rädd att de tex tar bort 85mhz med då de ligger så nära där.

Eftersom min tokantenn tar emot saker denninte ska så vill jag hekst ha det kvar.

Visst man kan prova en men fan va bra om fler varianter fanns, alla områden har inte 88-108mhz smockat liksom.
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2020 at 20:28
Här har du vad du tänker på. Kolla på sida 10
https://www.sdrplay.com/wp-content/uploads/2018/01/RSP1A-Technical-Information-R1P1.pdf
Rsp1a, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr, Zodiac P 7000, Baofeng Uv 5r, President Grant 2

Antenner
Rtl Sdr Dipol (vhf, uhf), MLA 30 (HF), ML 145 för 27 mhz mobilt.
SM6-8481
O-53
Fox-705
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2020 at 20:34
Men de filterna är digitala inbygda i SDR mottagaren va?
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2020 at 22:50
Ett smart byggt FM filter är HPN-30118. Där får du behålla flygfrekvenserna OCH åkerikanalerna.

Det finns med olika namn som brukar innehålla 30118 siffran, som är kopplat till frekvenserna.
Den spärrar allt under 30MHz och släpper igenom 118Mhz, som inte alla filter gör utan att även ta bort 80MHz.

/DD
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2020 at 23:26
Du vet ingen som säljs i EU?

Det var öndå värt en del att höra hur de fick planera trafiken i stormen, det blåser än men har lugnat sig just nu iaf.

Edited by Agentumsilwer - 09-Februari-2020 at 23:28
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Februari-2020 at 05:24
Jo flygfrekvenserna är uu de jag måste göra avoud på av ch till att då sätta dit ett filter som tar bort dem är bu hejdlöst dumt, är ju ännu sämre.

Och 85mhz funkar ju ännu riks 1 och 2 har som tur är inte störts men andra kanaler störs, men att då blockera dessa nej nej.

De är mao mest till för de som får upp rundradio på högre frekvenser, ich det får jag inte, tur jag inte har en sån digitalsändare här ännu.

Den du pratar om ska jag prova om jag jan hitta i EU, kanske tom utom, 75kr iofs men ändå värt det att slippa problemet.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down