Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Rakel / Tetra
  New Posts New Posts RSS Feed - Namn på forumdelen.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Namn på forumdelen.

Post Reply Post Reply
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Namn på forumdelen.
    Posted: 02-Maj-2019 at 07:21
Varför inte byta från Rakel/Tetra till digitala moder bara, så många det blivit?

Fråga till folk i 08 område förutom FRO, Amatörerna och nån kommunal frekvens.

Hör ni öht nån avläsbar DMR i dagsläget? Jag har märkt att Orbigo iaf för mig ör helt utan användare, de få som var finns nu på 460mhz området på analoga repeatrar.

När jag har bättre konditioner så står flera Orbigosändare öppna i sändning, utan nån aktivitet, de bara sänder börvåg, så man får skippa dem timtals.

Vad är det för fårskallar bakom det där?

Visst jag har nämnt försämrad mottagning nere på 420mhz så jag kan ju missa en hel del, nen det är tveksamt om det är nåt av vikt.

Folk tycks inte vilja ha deras system utan går till analoga burkar.

Är digitala hyrgrejor mycjet dyrare, jag får en känsla att de hyr all uttrustning och inte bara en plats på repeatrarna?

Har ni nån åsikt vad det är fråga om?

Jag inser att en del är krypterat men knappast allt, de är tvärtommma helt enkelt.

Jag känner ju igen företag, och de har bytt och hamnat på analoga grejorna efter försök på Orbigo när jag började lyssna för bara 5-6 veckor sen och först kunde läsa DMR.

Edited by Agentumsilwer - 02-Maj-2019 at 07:24
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Maj-2019 at 09:49
Orbigo håller på och ändrar i systemet sen någon månad tillbaks. Flera sändare har samma default värden med samma site id
och kanalnummer och andra ligger i sändning med bärvåg, dom gör så för att kolla radiotäckningen.

Förmodligen avvecklar dom vissa siter för att spara pengar och behåller dom där Zodiac redan har en antennplats.
T.ex. City siten verkar vara nedlagd enligt täckningskartan på Orbigo.se
När jag gjorde search över 423MHz så var det någon sändning från en budfirma på 423.25625 som tidigare var en kontrollkanal.
Jag har väntat med att analysera siterna tills åtminstaonde default värdena är ändrade till "riktiga" värden.

Det kan tänkas att användarna gått över till app typ Zello.
"Appen ger dig möjlighet att ha motsvarande komradiofunktioner såsom Orbigo erbjuder fast i mobiltelefonen eller plattan."

Abonnemang kostar 99kr/mån och radio 182kr/mån för tre års bindning.

Värtaverket har full aktivitet på DMR. Älvsjömässan är igång, Kungliga Slottet, Gröna Lund har ibland någon väktarchef som kör okrypterat,
Oljehamnen på 166Mhz, Byggjobbare på 405-409-419-444MHz. Nej, det är ganska dött på DMR när det gäller okrypterat.

/DD
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Maj-2019 at 16:28
Jo Zodiac har jag hört testköeningar på, men det är glest.

Budfirman du talar om ligger nu på 460mhz analoga systemet, den flyttade först runt lite på DMR frekvenser.

Zello, de tar död på oss, hoppas det floppar stenhårt fasansfullt :-)

Tro fan om inte nån Taxi kan höras digitakt med, men skitråkiga utrop om var en bil ska infinna sig för ev beställningar inget dösnack mellan bilarna som förr.

Jo har hört mässor och centrum ibland, men mycket hör jag är krypterat, som sagt ibland är det inte det.
Även nån form av cityvaktgruppen hörs ibland, man inget att hålla andan mellan gångerna för.

Nåja då vet jag vad Orbigo håller på med egentligen, som sagt många talgrupper kan ligga på bärvåg och inget annat.
Enda jag fått ut av det är att se vilka talgrupper jag hör och signalstyrka.

Edited by Agentumsilwer - 03-Maj-2019 at 16:38
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Maj-2019 at 14:06
Läste åven jag nu på Orbigos hemsida, dör skryts det med hur de lyckats fått in npt bussbolag i Skelleftep.
Det förklarar de utsöndningar jag hörde tidigare npgra veckor på Orbigo, nämligen en massa norrlänska busschaffissåar.

Tydlugen sände de ut det i Stockholmstrakten på morgonen då.

De skryter åven med ökad täckning i Uppsala, där mpste alla valt kryptering, har aldrig npnsin hört DMR läsbart från Uppsala, ryvärr får jag säga.

Stockholm är dött med, de lägger en bärvåg ibland i timmar det är allt.

De få jag hört där förr finns nu på analoga repeatrar och verkar inte må illa av det.

Det är nog dags att lägga om försäljningstaktiken, de är kanske för dyra, knappast alla kräver digitala överföringar, ärligt ingen egentligen.

Vem äger de vanligaste repeatrarna på 460-462mhz?
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Maj-2019 at 19:27
De som äger sändarna på 460Mhz bandet är de vanliga, Zodiac, SVB försäljning, MPT communication/Copab, Teleteknik osv.

Ibland vill Orbigo lyssna hur systemet fungerar och rattar in talgruppen på en radio och den sänds då ut på en av stockholmssändarna.

Budfirman med talgruppsnummer som slutar på 295 kör varje dag på Orbigo, men de är nog de enda som är kvar.

/DD
Back to Top
joakim95 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote joakim95 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Maj-2019 at 14:27
Är inte förvånad över att DMR går dåligt med tanke på vilken skillnad det är på ljudkvalitén.

Bra att dem väljer kvalité framför kvantitet :)
Uniden UBC125XLT
Wouxun KG-UV6D
Wouxun KG-UV9D Plus
Baofeng UV-5R
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 8 hours 34 minutes ago at 15:07
Dock betänk du har en hyfsat lokal repeater eller fler tilhanda på 400mhz, dvs låg brus,

När du pratar från basen och folk inte är i källaren hör man exakt vad du säger fast det inte är telefonkvalitet, och samma åt andra hållet.

Vara kass på att operera sin radio rätt är inget som förbättras på DMR, och DMR repeatrarna saknar skifteston eller liknande så ovana börjar prata för fort innan den har skiftat, det är en enledare hur den än låter vilket luras en del, de analokåga är lätta att flrstå när det är din tur och det går fortare faktiskt så.

Perfekt ljudkvalitet har ingen enorm påverkan på de här företagen, de behöver kontakt, ofta till många på en gång, de behöver förstås och förstå och det klarar de analoga repeatrarna och de kan oftast användas av fler med samtidigt, om de sitter i ett kanalsystem som ett stort finns i Stockholm.
Kista, Högdalen, Värtan, Centrum och Söderort 3-4 kanaler var, Solna fanns tidigare men är död nu.

Digitaltekniken kan ge möjlighet till fler användare dels på samma repeater DMR has S1 och S2 dvs två kan köra den samtidigt och dels lägga frekvenskanalerna tätare då de digitala moderna inte stör varandra nämnvärt då de så att säga avkodar det starkaste det hör.

De stör analoga på i nörheten av samma frekvens om de finns nära väldigt dock.

Det gäller mao att sälja in det vettigt och inte som nån månraket, jag tycker ofta när jag kollar siter med just digital uttrustning hur fantastiska de vill vara och vusa upp diagram och staplar och påstå en massa, en hel del technobabbel mm, helt fel stil, det är inte ingenjörer som ska köpa.

Om många inte behöver dataöverföring mer ån säg id nummer som ju är vettigt att se i rutan imo, så skit i att försöka prångla på dem det, vill man byta ut analogt till digitalt varför inte göra det utan särskilt stora förändringar alls, smågrejor mest, och låt dem ha så, de vill väl sälja sin utrustning.

Jag tror inte de skulle ha så mycket emot DMR utan jag tror det är all denna del med funktioner de ger fan i de inte vill ha eller betala för.

Så jag tror det är fel folk bakom styret helt, som inte kan prata med vanligt folk.
Hur man kan satsa de oengar Orbigo måste kostat utan underlag är en gåta, fick de statligt bidrag eller?

Det kan ju vara smart att kolla av läget lite före innan man gissar saker.

Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 6 hours 44 minutes ago at 16:57
Svenska Åkeriförbundet verkar pusha en hel del att deras medlemmar ska gå med i "nya åkeriradion" i Orbigonätet, så det kan tänkas
att dom har varit med och finansierat en del av verksamheten. Åkerikanalerna på 85MHz har väl inte kvar sina tillstånd,
eller är det bara vägverkets på 74Mhz som fortfarande används utan tillstånd? Men vem bryr sig, inte PTS iaf.

När jag tänker på felsatsningar så dyker Iridium stellittelefoni upp. Kostade 50 miljarder och gick i konkurs efter ett år.
Köptes av några företag för 300 miljoner och med finansiering av USAs militär, som är den största användaren, så drivs verksamheten vidare.
Äventyrare i djungler och på nord och sydpolen och lastbilsförare i Alaska ser man använda telefonerna,
men vilka abonnemang och samtalsavgifter var tänkt från början för att få tillbaks en 50 miljarders investering med lite vinst?

/DD
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 6 hours 26 minutes ago at 17:15
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

Åkerikanalerna på 85MHz har väl inte kvar sina tillstånd,
eller är det bara vägverkets på 74Mhz som fortfarande används utan tillstånd? Men vem bryr sig, inte PTS iaf.

/DD

Idag gäller det bara att ha rätt radio och någon som klarar att lägga in frekvenser i den. Att det krävs tillstånd är det nog ingen som bryr sej om längre. Som sagt, PTS verkar ju inte heller bry sej...
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 5 hours 39 minutes ago at 18:02
85mhz åkeriradio hörs här ibland, då antennen är helt fel för frekvensen finns de väl väldigt lokalt.

De snackar mellan sina fordon direkt, antar att ev. repeatrar inte finns.

Så ni har nog helt rätt dels gammal vana med åkeriradion, enkelt att kasta in i fordonet, det rör sig inte enbart om lastbilar utan tex skogsmaskiner har jag hört från.

Visst finns moderna tillståndsfria burkar, men de har de gamla efter äldre fordon redan öven om det är yngre personer nu som använder dem.
Så det är inte meningslöst att avlyssna ännu.

PTS har ng annat att göra än leta reda pp en massa mobila gamla åkeriburkar särskilt som frekvenserna inte används för annat.
Det här gäller ju även utrustning kring tillståndsfria apparater, då man får inneha allt idag så länge man inte använder det, tex slutsteg, riktantenner och dylikt så blev det ett rätt hopplöst läge, tidigare var det faktiskt förbjudet med innehav iaf.

Så nu går det mesta för fulla muggar utanför lagliga frekvensområdet mm sen länge, de ingriper inte, då ska du störa en samhällsfunktion mer eller mindre.

Jag störde en granne sent 90tal, han ringde telia och de frågade om han spg nån mast eller större antenn i närheten, och det gjorde han ju.

Det här var innan alla hade trådlösa tekefoner men många hade billiga ej avstörda reklamtelefoner och dylikt som var helt hopplösa.

Iaf ringer Telia upp mig, och tja vad ska jag säga klart det är jag som stör, de flesta inklusive jag tycker inte det är det minsta kul att störa sina grannar.

Iaf blir kontentan att de ber mig ta hand om saken själv utan mer i blandning.

Detta gör jag bla med feritstavar och byte av telefon, han hade en äldre med nummerskiva han ställt undan men inte tyckte illa om, de var avstörda saker med televerkets godkännande ni som mins.

Och tänk då idag hur nivån är, för amatörerna ör det ren självsanering PTS bryr sig inte ett dyft om deras problem.

Så det behövs väl ett läge som det DRDR berättat om en ständig bärvpg på viktiga marin VHF, bla K16, och att finlandsfärjor raporterar det som ett problem, där gjorde de ju nåt iaf.

Edited by Agentumsilwer - 5 hours 21 minutes ago at 18:20
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down