Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - Mycket aktivitet på uhf idag
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Mycket aktivitet på uhf idag

Post Reply Post Reply
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rtty Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mycket aktivitet på uhf idag
    Posted: 25-April-2019 at 19:34
Hej!

I dag fick jag in en del militärflyg på uhf:

241.900
248.550
257.900
258.150
269.500
314.075

Är det någon mer som har fått in några fler flygfrekvenser på Uhf idag?
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-April-2019 at 20:33
Min antenn är kass där, de amerikanska amatörerna har ett band runt 220mhz, en sån antenn borde funka bra, finns ju med fler band.

Har man som jag 2m och 70cm så får man ju en enorm dip på det där bandet.

Sen bor jag ju där all form av militör är utrotad, detta i ett område med flera stora städer och tre kärnkraftverk, man kan säga att det hela är fullständigt obegripligt.

F16 finns dock kvar fast de galna ivrarna ville riva det, men är just inte mycket använt idag, kallat efter området Ärna idag.

Den tusenåriga freden skulle ju inledas då på 90talet, komik på hög nivå.

Får nöja mig med aktivitet på search and rescue frekvensen på flyg vhf AM, ganska mysko samtal, hörde även marken, de letar efter nåt med helikopter, jag hörde tidigare räddningshelikoptern gå över här.

De verkar avlyssna nån form av räddningsutsändningar de inte kan spåra till havs.

V2000 älskar AM flyg och även Marin vyf, om den bara älskat UHF 400mhz med

Edited by Agentumsilwer - 25-April-2019 at 20:51
Back to Top
Rtty View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rtty Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-April-2019 at 21:23
Agentumsilwer
Hej, Det är konstigt om din V-2000 basantenn är kass där. Eftersom den är gjord för bland annat uhf.
Jag provade med min handscanner och gummipinne och det funkade rätt skapligt.

Såg på flighradar24 att nån kärra till och med flög i Uppsalatrakten, så då borde du fått in det. (tycker jag)
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-April-2019 at 22:02
Jo men den är främst för 2m och 70cm, vilket gör att frekvensbredden den är bra på är begrönsad kring dessa band.

Att den är en besvikelse på UHF beror troligen på att den är gammal och avsågs för amerikanska amatörbandet där sim ligger högre i frekvens än vårt.

De har nog antenn som är ok på ett bredare omrpde men inte riktigt bra på nåt i stället.

Sen ok, om den flög över här och sänt borde jag hört det, jag missade det väl eller så sades just inte mycket.

Jag mins förr när det alltid flög Viggen här över och tränade då F20 ju låg hör md, dvs utbildning ock träning för militära piloter.

Ofta hade de en lansen med sig, idag förstår jag varför där satt de som övervakade låtsaskrigen mellan planen, de är ju tvåsitsiga.

Gripen hamnade aldrig hör då F16 lades ned trots att Storstockholm och hela fadderullan finns här, och mängder med småfält, breddade vägbitar för ev. Landning på vanliga bilvägar.

Likaså luftvörn o dylikt, allt försvann under 90talet, oersättligt givetvis och nu när de låtsas rusta igen finns givet inga pengar att bygga nytt då Sverige gruvorna och skogarnas land bytt område att vara världsbäst i, ett inte lika inkomstdrivande område.

Idag kan du inte ens rösta fram vad du vill, de bestämmer själva, vi är för dumma minsan.
Allt är kört i botten och ingen styr egentligen skeppet.

Men....detta är inte ett politikforum, ursäkta utsvävningarna.

Edited by Agentumsilwer - 25-April-2019 at 22:05
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-April-2019 at 23:44
Igår och i förrgår var det trafik på någon av SweFinEx kanalerna, vet inte vilken, men det är andra frekvenser än dom du räknat upp.

/DD
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-April-2019 at 10:42
Jag brukar höra tyska, danska och amerikanska stridsflyg dom använder frekvenser runt 372-375MHz AM. Men så bor jag i syd utmed kusten så man får in trakterna kring Bornholm och ner mot Tyskland. Kan ge länk i pm till stream om nån vill lyssna

Edit:sen vill jag be om ursäkt till scannerman om du läser här för min otroligt idiotiska kommentar tidigare i ett forumsinlägg.

Edited by Odin - 26-April-2019 at 10:43
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-April-2019 at 14:39
Kul att ni kan höra dem iaf, på kortvåg fins ju bandområden man kan lyssna på jänkarna mm också i andra länder söderut, främst frakt iofs.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-April-2019 at 15:39
Det var svenskt milflyg på 267.00MHz idag.

Jag lyssnar på rescue UK 5680Khz och Shanwick ocean clearance 5616 5598 och USmil 11.175
Finns det andra aktiva frekvenser?

/DD
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-April-2019 at 15:51
Jag kan inte längre avlyssna kortvåg, hur har ni folk i lägenhet läst det?

Trådantenner tenderar att bli så långa.
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-April-2019 at 18:42
Det enda som funkar i lägenhet på kortvåg är en loopantenn..
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-April-2019 at 23:43
Jo jag förstår, jag saknar det verkligen iaf.
Back to Top
ASA01 View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ASA01 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Maj-2019 at 14:12
jag bor i lägenhet,lyssnar mycke på kortvåg men via andra sdr mottagare på nätet som har möjligheten att sätta upp stora antenner ...

Bästa mottagaren i Norden på HF är en finne som har en antenn vi sjön.....går hur bra som helst...

Går att lyssna på 4 hf frek samtidigt.....oftast så är det Sthlm Radio 5541,8930,11345,, och 8891/11279 som är Oceanic clerance för norra atlanten...(Bodö och Iceland)

http://oh6bg.ddns.net:8073/

Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down