Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Mjukvara
  New Posts New Posts RSS Feed - motorola mc2100
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

motorola mc2100

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote genmac Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: motorola mc2100
    Posted: 10-Maj-2018 at 21:47
Hjäp har problem med programmering av 2 st mc2100. Är det någon inom en 15 mils radie från kalmar som sitter med kunskap och grejer till dessa som kan hjälpa mig? Har gammal dator o kablar o rib men lyckas inte få kontakt med radion. har programerat om 2 st mt2100 o det funkade fint. Med vänlig hälsning Robban
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Maj-2018 at 23:53
Har du kablar så att du kan testa att få kontakt både från manöverhuvudet och d-sub kontakten?
Radiosarna fungerar som dom ska så att dom inte är trasiga på något sätt?
Har du DOS eller Windowsprogrammet? Lab eller standard program?
Du får upp ett felmeddelande och det blir exakt samma meddelande om du inte ansluter kontakten till radion?

/DD
Back to Top
genmac View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote genmac Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Maj-2018 at 19:12
nej bara kabel till mic uttaget. får ett felmedelande 90 något har jag för mig. japp dom funkar. har dos program men dom kan tydligen vara känsliga vilken version av dos program man har. har programerat dom bärbara i wokkie o det funkade jättebra. men dom fasta som är samma årsmodell o antar inköpta sammtidigt. eftersom dom kommer från samma företag som använt dom. mistänker att det kan vara något fel på kabeln mellan rib o radio. kanske är någon som sitter på en kabel mellan rib o radio som man kan låna?
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Maj-2018 at 00:28
Det är en vanlig "dum" kabel som du kan mäta upp att det finns kontakt mellan modularkontaktens stift och d-suben till riben.
Det finns ett pullup motstånd också som man kan mäta mellan två stift att det är helt.

Om du väljer att programmera via d-suben så kan du löda ihop kabeln enligt nedan.

/DD

Back to Top
genmac View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote genmac Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Maj-2018 at 10:03
har lött ihop en kabel enligt detta men får ändå inte kontakt. därför ja tänkte om någon satt med alla grejer så man kunde prova om det går o få kontakt med radiona. kan vara att jag har fel dos program. finns visst lite olika årsmodeller av program? den nedre delen är till högtalar utgång va? det har ja inte testat
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Maj-2018 at 12:59
Om du får olika felkoder med kabeln ansluten till radion och med kabeln oansluten så är det högst troligt att kablage är ok men du har fel program.

Blir det samma felkod så är det kabelstrul någonstans mellan dator-rib-radio. Eftersom det funkade med dom bärbara så måste dator-rib vara ok.

Jag har för mig att DOS programmen slutade funka till lite nyare radiopluggar som använder en nyare firmware och det kan behövas en Windowsversion?

Man kan trycka på någon knapp (minns inte vilken) 5 ggr så dyker versionnumren upp.
Batlabs och Repeaterbuilder brukar ha all nödvändig information.

/DD
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down