Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Motorola Hkp
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Motorola Hkp

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nighter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Motorola Hkp
    Posted: 09-Maj-2019 at 02:13
Jag såg att det satt en motorola-enhet i en hkp https://www.youtube.com/watch?v=NbgJWhW17-E

Vad är det för modell samt vad kan den vara till att användas för?
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Maj-2019 at 09:50
Motorola GM360 och jag skulle tro att den har 78-79Mhz kanaler när det utförs ambulansflyg.

/DD
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Maj-2019 at 12:06
Det är då nåt man aldrig hör längre, alltså den frekvensen i fråga om sådant.

Räddningshelikoptrarna hlr man ju ibland men de har då kört räddningsfrekvensen på tex marin vhf.

Meeeen jag har ju ingen bra pinne för 79mhz det inverkar säkerligen.

Den har dundrat förbi här några ggr den senaste månaden, men är det en omycka hlr jag just inget om det sen, är det försvunnen båt så som sagt search and rescue VHF.
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Maj-2019 at 13:38
Dr doktor du har fasen svar på allt nått du inte vet om radio? (inte ironisk nu)
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Maj-2019 at 19:43
Sjöräddningens Augustahelikoptrar använder nog ingen 79Mhz radio, bara VHF för kontakt med JRCC och båtarna dom ska hämta patienter ifrån.
Är de tillräckligt nära kan man höra deras intercom mellan besättningen på 419MHz.

/DD
Back to Top
ASA01 View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ASA01 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Maj-2019 at 13:54
i inslaget berättar han att dom använder helikoptern mycke till att ha koll på renskötsel,inventering osv, så jag tror mer på att motorolan är en VHF och att dom har renskötarkanaler i den som ligger bland jaktfrekv på 155....

Om det hade varit för 78-79 så hade det suttit en Aurora i den....
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Maj-2019 at 17:04
Jo 155mhz är ju troligt om det ska vara för fritt bruk iaf, men de kan ju som ett företag ha en eller ett par frekvenser med, dock då iaf troligast VHF såklart vara en företagsfrekvens.

78-79 är nog inte ett val idag flr sådant.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Maj-2019 at 18:50
Håller med om att det nog är 155Mhz fritids/jakt kanalerna m.m. i radion efter att jag nu har tittat på videon där det nämns marklyft,
djurhantering, kraftledningsinspektion m.m. Jag hade bara kollat på Jonairs hemsida där det nämndes ambulansflyg.
Men det sker nog med flygplan och olycksfall plockas upp av ordinarie ambulans-räddningshelikoptrar.

Han gjorde även vattenbombning men behövs nog ingen 79Mhz för det. Men GM360 var en utmärkt 79Mhz radio och användes t.o.m.
i flyttbara repeatrar pga de fina egenskaperna och driftsäkerheten och att den sen kostade 1/3 av Aurorans pris var ingen nackdel.

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Maj-2019 at 20:47
Jo det var ok, men tveksamt om det är bästa valet idag, om du tänker att folk med handapparater, mobila stationer som är med i alltihop.

Det var det jag tänkte på inte att 78-79mhz är uselt.

De får gärna börja köra 78-80mhz igen här haha, jag vek ju till en tre ledsna en glad GP för det som nu ligger och skräpar

Edited by Agentumsilwer - 12-Maj-2019 at 20:50
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down