Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Förslagslåda
  New Posts New Posts RSS Feed - Moderering av scanner.nu.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Moderering av scanner.nu.

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Moderator
Moderator

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Moderering av scanner.nu.
    Posted: 24-November-2009 at 22:19
Jag och Yupiteru har varit moderatorer på scanner.nu i några år (4-5 år?). Vår strategi har hela tiden varit att det är medlemmarna som skall forma forumet med så lite påverkan av moderatorerna som möjligt.

Alla som varit aktiva här har ju själva sett att man kunnat diskutera ganska fritt utan pekpinnar.
Emellanåt har det naturligtvis hänt att medlemmar gått för långt och kastat ur sig okvädesord, gått till personangrepp eller varit allmänt stökiga. Detta har nästan alltid löst sig efter lite KOMMUNIKATION med de inblandade. Visserligen har det ibland blivit en hel del debatterande innan det löst sig, men ingen har blivit överkörd utan att få förklara sina ståndpunkter.
Endast vid något enstaka tillfälle har det gått så långt att en medlem behövt stängas av. Och det är väldigt sällan som vi behövt censurera någonting i några poster.

Vissa tycker att det varit för slappt och att forumet behövt styras upp hårdare. Men vi har ansett att medlemmarna, till största delen, är förnuftiga och ansvarstagande människor. Jag tycker att detta fungerat bra och kan konstatera att till och med några "bråkstakar" kommit på bättre tankar och sedan kunnat tillföra forumet en hel del positivt.

Ett bra fungerande forum behöver knappt modereras överhuvudtaget, och scanner.nu har varit ett bra fungerande forum.
Nu har Yupiteru hoppat av som moderator, vilket känns tråkigt. Han har ju trots allt suttit på den posten några år och har alltid haft bra lösningar på problem som uppstått.
Av någon anledning har det nu blivit betydligt fler moderatorer, vilket kanske inte rimmar så bra med den ursprungliga strategin där problemen löses genom gemensamma beslut.

Jag tror i alla fall fortfarande på det sunda förnuftet hos var och en och anser att moderatorer skall verka men inte synas.
Back to Top
Christer5 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christer5 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-November-2009 at 22:36

Håller med dig om att ett forum blir till vad medlemmarna gör det till.

Håller inte med dig om att forumet har fungerat bra i alla stycken.

Det språkbruk som har förekommit och personliga påhopp hör inte hemma i ett bra forum.

Jag vet att många medlemmar är ganska unga och är vana vid ett lite tuffare språkbruk men  tycker inte att detta hör hemma här.

Scanner.nu är inte det enda forumet som just nu formas om till ett anständigt forum det förekommer precis samma problem på andra forum och man har där stramat upp och varnat vissa medlemmar när dom har spårat ut.

Tror att det är det enda som hjälper när inte ord räcker till.

Hoppas att vi snart kommer tillbaka till ett forum där moderatorerna syns mindre.

Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-November-2009 at 22:48

Även gäller att man som förtroendevald inte brukar sin post i egen vinnings skull. Moderation skall gagna forummedlemmar främst.

Back to Top
yupiteru View Drop Down
Administratör
Administratör

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote yupiteru Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-November-2009 at 23:43
Originally posted by plamek plamek wrote:

Även gäller att man som förtroendevald inte brukar sin post i egen vinnings skull. Moderation skall gagna forummedlemmar främst.

På tal om det... Någon som minns OttoFunks inlägg där han hotade att låsa en tråd för att folk (och kanske mest han själv) missuppfattat vad som faktiskt sades?

Sådana klavertramp tycker jag nästan är lite gulliga =)
"Kunskap - det är det vi har kvar när vi glömt det vi lärt oss"

www.linslusfoto.se
Back to Top
Xenon View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Xenon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-November-2009 at 00:12
Originally posted by Yupiteru Yupiteru wrote:

På tal om det... Någon som minns OttoFunks inlägg där han hotade att låsa en tråd för att folk (och kanske mest han själv) missuppfattat vad som faktiskt sades?

När du säger det så kommer jag ihåg en incident som jag reagerade på. Försökt hitta tråden men den är väl AVSLUTAD och borttagen.

Tråden handlade iaf om någon som blivit blåst på en affär och moderatorn kom med några (enligt honom) bra förslag och låste sedan tråden.

Det tycker inte jag är OK, att moderatorn får sista ordet med hans personliga åsikt och sedan låser så att ingen annan har möjlighet att kommentera. Givetvis finns det undantag om en tråd tex flippat ut helt med bråk och stök då har den tråden redan gått för långt och tillför inget.

Tänk på detta mods!!

EDIT
Ok, nu hittade jag ett exempel på köptorget där OttoFunk ville köpa en S80 kodfil. Det ämnet låstes av köparen och tillika moderatorn själv. Jag hade tänkt tipsa I TRÅDEN för det är ju intressant för många fler än bara OttoFunk så PM är uteslutet.

Skulle skriva hur simpelt uppbyggt CCIR-kodningen är på S80 är och har man kunskap att programmera radion i fråga så är det inga problem att få in det.

Har själv gjort det i en Motorola. Uppkoppling, nedkoppling, presentation i displayen mm. En baggis att fixa när man vet hur CCIR-slingorna går.

Men den infon gick inte att tillföra forumet. Tror iofs att det redan har disskuterats ett par gånger så den som söker skall finna.
/EDIT

Edited by Xenon
SA7ASF -Jag har också en radio eller tre.
Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-November-2009 at 00:19

Originally posted by Yupiteru Yupiteru wrote:

Otto är mycket lik han som var moderator ett kort tag och sedan försvann. Skillnaden är väl att han som försvann (minns inte vad han hade för nick) gick helt efter sin egen vilja så det blev inte användarnas forum med mycket bråk och oreda som följd. Men det kommer säkerligen bli bra när dom nya kommit in i rollen och börjar slapna av lite.

Back to Top
Rescue man View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rescue man Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-November-2009 at 12:33
Jag tycker kanske att man skall ta och ge dem nya Moderatorerna lite tid att komma in i de nya och låta dem själva förstå vad de innebär att vara moderator...

Nya regler som tillkommer måste berättas för oss andra så vi vet hur vi skall eller (inte skall) göra.

Dåligt språk är inte något som behövs, vilket säkert samtliga kan hålla med om eller? Vilket är när de förekommer bara för en moderator att ändra till något lämpligt och inte ta bort eller låsa tråden...

En annan sak kan ju vara att en Moderator inte får Moderera i en tråd där han själv är aktiv i?

Så låt dem nya prata igenom hur dem vill ha de och hur forumet skall styras. De viktiga är att alla av dem håller på samma regler så inte den ena kan köra forumet på sitt sätt och den andra på sitt!

En annan sak som jag tyckte var ett stort PLUS var den senaste Moderator som gjorde en liten kort presentation av sig själv! Mycket trevligt.

Lycka till alla nya mods!

Instruktion Whants To Be Free

Back to Top
adtidning View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote adtidning Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-November-2009 at 16:18
Egentligen ska det inte behövas
finnas några moderatorer.
Men det är som i det vanliga samhället, poliser behövs.
Men moderatorer eller poliser för den delen ska inte göra ALLT utan det är ju VI forummedlemmar som ska göra så det funkar, inte lägga över ansvaret på andra.
Nu menar jag självklart inte att moderatorerna ska bort.

Lite off topic, men kan vara liten instickare:

Polis =
Person Ordentligt Lidande I Svininfluensan

Dock inte jag som kom på den..
Fotograf
www.falufoto.tk
Back to Top
Xenon View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Xenon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-November-2009 at 16:22

Originally posted by Rescue man Rescue man wrote:

En annan sak kan ju vara att en Moderator inte får Moderera i en tråd där han själv är aktiv i?

Bra Rescue man! MYCKET bra förslag. Jag röstar för!

Edited by Xenon
Back to Top
Cybermolle View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cybermolle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-November-2009 at 17:00

Tjabba!

Originally posted by Xenon Xenon wrote:

Instämmer!

Det inte djävulen förmår, klarar kvinnan!
Back to Top
patrik814 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote patrik814 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-November-2009 at 18:04
Originally posted by Cybermolle Cybermolle wrote:

Tjabba!

Instämmer!

Om inte vi får moderera i dom trådarna vi är aktiva i så kan ju inte vi skriva något i någon tråd, för då kan vi inte göra något med tråden när det är tid för att avsluta den eller behöva redigera den av någon orsak.Annars måste vi tänka på att minst en moderator absolut inte får skriva i den tråd som är startad. Jag tror inte detta är genomförbart tyvärr mvh Patrik / Mod

callsign:SA7AXO D-Star Repeater ansvarig SK7RNQ C 145.5875+4st repeatrar till
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-November-2009 at 18:13

Ok, nu hittade jag ett exempel på köptorget där OttoFunk ville köpa en S80 kodfil. Det ämnet låstes av köparen och tillika moderatorn själv. Jag hade tänkt tipsa I TRÅDEN för det är ju intressant för många fler än bara OttoFunk så PM är uteslutet.

Är det en borttagen tråd?

Back to Top
Xenon View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Xenon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-November-2009 at 21:37
Originally posted by patrik814 patrik814 wrote:

Originally posted by Cybermolle Cybermolle wrote:

Tjabba!

Instämmer!

Om inte vi får moderera i dom trådarna vi är aktiva i så kan ju inte vi skriva något i någon tråd, för då kan vi inte göra något med tråden när det är tid för att avsluta den eller behöva redigera den av någon orsak.Annars måste vi tänka på att minst en moderator absolut inte får skriva i den tråd som är startad. Jag tror inte detta är genomförbart tyvärr mvh Patrik / Mod

Visa mig en tråd som ALLA moderatorer är aktiva i så kan jag hålla med dig.

Back to Top
Xenon View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Xenon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-November-2009 at 21:39

Är det en borttagen tråd?

Numera är den borttagen tydligen. Fanns när jag skrev det i natt.

Back to Top
Supertallen View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Supertallen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-November-2009 at 21:56
Fick mitt inlägg raderat i den tråden igår (s80 tråden) för sanningen passade tydligen inte och vips var den låst. Och nu verkar den dessutom vara helt raderad.

\Tallen

Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-November-2009 at 18:18

Originally posted by Supertallen Supertallen wrote:

Fick mitt inlägg raderat i den tråden igår (s80 tråden) för sanningen passade tydligen inte och vips var den låst. Och nu verkar den dessutom vara helt raderad.

\Tallen

Så kan man väl inte göra  Varför plockas det bort hela trådar? Gamla köp och sälj annonser är ju helt ok att plocka bort var det en sådan så är det helt OK men trådar som kan vara intressanta att läsa i efterhand via den fina sök knappen kan man hitta allt möjligt matnyttigt när man letar efter något specifikt så därav är det synd att rensa bort trådar.

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down